Research Article
BibTex RIS Cite

YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE KONUŞMA KAYGILARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2014, Issue: 60, 389 - 402, 31.08.2014

Abstract

Bu araştırmanın amacı yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe konuşma kaygılarını
bazı değişkenler açısından incelemektir. Çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören 74 yabancı uyruklu
yüksek lisans ve doktora öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri Doğan (1988)
tarafından geliştirilen “Yabancı Dil Kaygı Ölçeği” ve yarı yapılandırılmış görüşme formu
ile elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışması yapılmış ve Cronbach Alfa katsayısı
,92 olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde betimsel (frekans, yüzde, ortalama) ve kestirimsel
istatistiki yöntemler ile içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda
yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe konuşma kaygılarının düşük düzeyde olduğu tespit
edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin kaygı düzeylerinin cinsiyet, öğrenim görülen alan, öğrenim
durumu, Türkçeden başka bir dil bilip bilmeme ve mezun olunan okul türü bakımından
anlamlı bir farklılık göstermediği de anlaşılmıştır.

References

  • Aydın, E. ve Dilmaç, B. (2004). Matematik kaygısı. Ed. M. Gürsel. Eğitime İlişkin Çeşitlemeler içinde. Ss. 231–240. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Başcı, Z. ve Gündoğdu, K. (2010). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10, 454-467.
  • Batumlu, D. Z. U. (2006). YTÜ yabancı diller yüksek okulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygılarının İngilizce başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Canbaz, S., Sürter, A. T., Aker, S. ve Peksen, Y. (2007). Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Dergisi, 17, 15–19.
  • Chan, D. Y. ve Wu, G. (2004). A study of foreign language anxiety of EFL elementary school students in taipei county. Journal of National Taipei teachers College, 17(2), 287-320.
  • Chastain, K. (rev.ed.). (1988). Developing second language skills: Theory to practice. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Doğan, S. (1988). Lise öğrencilerinin ingilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Dil Dergisi, 139, 48-67.
  • Dündar, Ş., Yapıcı, S. ve Topçu, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin bazı kişilik özelliklerine göre sınav kaygısının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (1), 171-186.
  • Düren, A. Z. (2000). 2000’li yıllarda yönetim. (8. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık. Eren, E. (2000). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Kitapevi.
  • Ergür, D. O. (2004). Yabancı dil öğrenimi sürecinde kaygı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 48-53.
  • Ganschow, L. ve Sparks, R. (1996). Anxiety about foreign language lerarning among high school women. The Modern Language Journal, 80, 199-211.
  • Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları. Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175-181.
  • Macıntyre, P. D. (1995). How does anxiety affect second language learning? A repl to Sparks and Ganschow. The Modern Language Journal, 79, 245-248.
  • Macıntyre, P.D. ve Gardner, R.C. (1991). Methods and results in the study of foreign language anxiety: A review of literature. Language Learning, 41, 283-305.
  • Mcdonough, S.H. (1986). Psychology in foreign language teaching. London: UnwinHyman.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma. (Çev. Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları. Özer, A. (2005). Etkin öğrenmede yeni arayışlar: İşbirliğine dayalı öğrenme ve buluş yoluyla öğrenme. Bilig, 35, 105-131
  • Sallabaş, M. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 7 (3), 2199-2218.
  • Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety. Research Language Learning, 28, 129-142.
Year 2014, Issue: 60, 389 - 402, 31.08.2014

Abstract

References

  • Aydın, E. ve Dilmaç, B. (2004). Matematik kaygısı. Ed. M. Gürsel. Eğitime İlişkin Çeşitlemeler içinde. Ss. 231–240. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Başcı, Z. ve Gündoğdu, K. (2010). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10, 454-467.
  • Batumlu, D. Z. U. (2006). YTÜ yabancı diller yüksek okulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygılarının İngilizce başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Canbaz, S., Sürter, A. T., Aker, S. ve Peksen, Y. (2007). Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Dergisi, 17, 15–19.
  • Chan, D. Y. ve Wu, G. (2004). A study of foreign language anxiety of EFL elementary school students in taipei county. Journal of National Taipei teachers College, 17(2), 287-320.
  • Chastain, K. (rev.ed.). (1988). Developing second language skills: Theory to practice. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Doğan, S. (1988). Lise öğrencilerinin ingilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Dil Dergisi, 139, 48-67.
  • Dündar, Ş., Yapıcı, S. ve Topçu, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin bazı kişilik özelliklerine göre sınav kaygısının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (1), 171-186.
  • Düren, A. Z. (2000). 2000’li yıllarda yönetim. (8. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık. Eren, E. (2000). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Kitapevi.
  • Ergür, D. O. (2004). Yabancı dil öğrenimi sürecinde kaygı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 48-53.
  • Ganschow, L. ve Sparks, R. (1996). Anxiety about foreign language lerarning among high school women. The Modern Language Journal, 80, 199-211.
  • Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları. Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175-181.
  • Macıntyre, P. D. (1995). How does anxiety affect second language learning? A repl to Sparks and Ganschow. The Modern Language Journal, 79, 245-248.
  • Macıntyre, P.D. ve Gardner, R.C. (1991). Methods and results in the study of foreign language anxiety: A review of literature. Language Learning, 41, 283-305.
  • Mcdonough, S.H. (1986). Psychology in foreign language teaching. London: UnwinHyman.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma. (Çev. Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları. Özer, A. (2005). Etkin öğrenmede yeni arayışlar: İşbirliğine dayalı öğrenme ve buluş yoluyla öğrenme. Bilig, 35, 105-131
  • Sallabaş, M. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 7 (3), 2199-2218.
  • Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety. Research Language Learning, 28, 129-142.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Oğuzhan Sevim This is me

Publication Date August 31, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 60

Cite

APA Sevim, O. (2014). YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE KONUŞMA KAYGILARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(60), 389-402.