Toplumsal gelişimin önemli dinamiklerinden biri olarak üniversiteler bütün dünyada
saygın bir konuma sahip eğitim kuruluşlarıdır. Bu saygınlık üniversitelerde görev yapmakta
olan akademisyenlerin ve lisansüstü öğrencilerin bir parçası oldukları üniversitelere
ilişkin algılarından doğrudan beslenmektedir. Bu araştırma Türkiye’deki üniversitelere
ilişkin mevcut ve olması gereken durumlarını, akademisyenlerin ve lisansüstü eğitim
öğrencilerin görüşleri doğrultusunda, metaforlar aracılığıyla ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Araştırma, nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni ile yürütülmüştür.
Araştırma, Hacettepe, Ankara, Yüzüncü Yıl, Dicle, Ondokuz Mayıs ve Süleyman Demirel
Üniversitelerinde öğrenim gören lisansüstü eğitim öğrencileri ile bu üniversitelerin eğitim fakültelerinde
görev yapmakta olan akademisyenlerden oluşan 30 katılımcı ile yürütülmüştür.
Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler, yüz yüze görüşmeler ile
toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada katılımcıların ‘Türkiye’de
Üniversite’nin mevcut durumuna yönelik geliştirdikleri 30 metaforun 29’u, olumsuz
anlam ve çağrışımlar içermektedir. Katılımcılar Türkiye’deki üniversitelere ilişkin mevcut
durumu betimlerken; üniversitelerde nitelik sorunlarına, üretken ve adil bir sisteminin
olmayışına, tektipleşme ve kayırmacılığın olduğuna işaret etmektedirler. Katılımcıların
“Türkiye’de Üniversite”nin olması gereken durumuna ilişkin ise çoğulcu, özgürlükçü,
akademik nitelikleri yüksek, adil, sürdürülebilir gelişimin izlendiği, bilimsel bir tutumun
ve yaratıcılığın benimsendiği bir yapı olarak ifade ettikleri belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 86 |