Research Article
BibTex RIS Cite

GENÇLİK VE SPOR İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇALIŞANLARININ AÇIK LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Issue: 86, 403 - 414, 24.05.2021

Abstract

Liderlik ile ilgili alan yazında birçok tanım yapılmış olmasına rağmen, açık liderlik kavramı son zamanların güncel bir konusudur. Bu araştırmada, Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü çalışanlarının açık liderlik özelliklerinin tespit edilerek, bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunu, 112 çalışan oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, katılımcılara kişisel bilgi formu ve “Açık Liderlik Ölçeği (ALÖ)” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, açık liderlik ölçeğinden elde edilen puanlarda bağımsız değişkenin iki kategoriden oluştuğu durumlarda Mann Whitney U testi, değişkenlerin iki kategoriden fazla olduğu durumunda Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularında, yaş (Merakı Destekleme ve Hesap Verebilirlik) ve görev tanımı (Sosyal Ağların Etkin Kullanımı) alt boyutlarında anlamlı farklılık görülmüştür (p<0.05) Araştırma sonucunda, çalışanların bulundukları pozisyon ve çalışma şartlarının liderlik içerisinde yeni bir kavram olan açık liderlik durumlarının belirlenmesinde etken olduğu düşünülmüştür.

References

  • Allio, R. J. (2013). Leaders and leadership-many theories, but what advice is reliable? Strategy & Leadership, 41(1), 4-14.
  • Akıncı, A. Y. (2020). Gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüklerinde görev yapan antrenörlerin etik liderlik algısının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 131-140.
  • Amankwaa, A., Gyensare, M. A. ve Susomrith, P. (2019). Transformational leadership with innovative behaviour Examining multiple mediating paths with PLS-SEM. Leadership & Organization Development, 40(4), 402-420.
  • Aydın, R., Bozkuş, T. ve Kul, M. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarındaki öğrencilerin liderlik özelliklerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 4 (Özel Sayı 1), 122-131.
  • Aygün, M. (2021).Analysis of the relationship between job satisfaction and organizational trust of physical education and sportsteachers. Journal of Pedagogical Research, 5(1), 203-215.
  • Bass, B. M. ve Riggio, R. E. (2006). Transformational Leadership (2.th Edition). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Boamah, S. A., Spence Laschinger, H. K., Wong, C. ve Clarke, S. (2018). Effect of transformational leadership on job satisfaction and patient safety outcomes. Nursing Outlook, 66(2), 180-189.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E. K.,Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Caz,Ç.(2018).Açık liderlik ile örgütsel sinizm ilişkisi ve işgören performansına etkisi: Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumları üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Cengiz, R. ve Güllü, S. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile fizikselsaygı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 94-108.
  • Cortellazzo, L., Bruni, E. ve Zampieri, R. (2019). The role of leadership in a digitalized world: A review. Frontiers in Psychology, 10.
  • Chan, S. C. H. (2019). Participative leadership and job satisfaction: The mediating role of work engagement and the moderating role of fun experienced at work. Leadership & Organization Development Journal, 40(3), 319-333.
  • Chen, J-C. ve Silverthorne, C. (2004). Leadership effectiveness, leadership style and employee readiness. Leadership & Organization Development Journal, 26(4), 280-288.
  • Crosby, B. C. ve Bryson, J. M. (2018). Why leadership of public leadership research matters: And what to do about it. Public Management Review, 20(9), 1265- 1286.
  • Derbedek, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretimsel liderlik özelliklerinin öğretmenlerin öz yeterlikleri üzerindeki etkileri (Bursa ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dewey, B. I. (2019). Open leadership for a vibrant future. Portal. Libraries and the Academy, 19(3), 359-364.
  • Derecskei, A. (2016). How do leadership styles influence the creativity of employees?. Society and Economy, 38(1), 103-118.
  • Fedai, L., Altınay, F., Altınay, Z. ve Dağlı, G. (2017). The impact of open leadership in being learning organisations for professional learning. 9th International Conference on Computer Supported Education, 1, 932-935.
  • Feeney, M. K. ve Boardman, C. (2011). Organizational confidence: An empirical assessment of highly positive public managers. Journal of Public Administration Research and Theory, 21(4), 673-697.
  • Fiaz, M., Su, Q., Amir, I. ve Saqib, A. (2017). Leadership styles and employees’ motivation: Perspective from an emerging economy. The Journal of Developing Areas, 51(4), 143-156.
  • Fraenkel,J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. Boston: McGraw-Hill
  • Gardner, W. L., Lowe, K. B., Meuser, J. D., Noghani, F., Gullifor, D. P. ve Cogliser, C. C. (2020). The leadership trilogy: A review of the third decade of the leadership quarterly. The Leadership Quarterly, 101379.
  • Gipson, A. N., Pfaff, D. L., Mendelsohn, D. B., Catenacci, L. T. ve Burke, W. W. (2017). Women and leadership. The Journal of Applied Behavioral Science, 53(1), 32- 65.
  • Goleman, D. (2004). What makes a leader?. Harvard Business Review, 1-11.
  • Gürler, M. (2020). Okul yöneticilerinin açık liderlik davranışlarının örgütsel muhalefete etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Haq, S. (2011). Ethics and leadership skills in the public service. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2792-2796.
  • Hoch, J. E., Bommer, W. H., Dulebohn, J. H. ve Wu, D. (2016). Do ethical, authentic, and servant leadership explain variance above and beyond transformational leadership? A meta-analysis. Journal of Management, 44(2), 501-529.
  • Hogan, R. ve Kaiser, R. B. (2005). What we know about leadership. Review of General Psychology, 9(2), 169-180.
  • Iqbal, N., Anwar, S. ve Haider, N. (2015). Effect of leadership style on employee performance. Arabian Journal of Business and Management Review, 5(5), 1-6.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kesting, P., Ulhøi, J. P., Song, L. J. ve Niu, H. (2015). The impact of leadership styles on innovation a review. Journal of Innovation Management, 3(4), 22-41.
  • Khajeh, E. H. A. (2018). Impact of leadership styles on organizational performance. Journal of Human Resources Management Research, 1-10.
  • Li, C. (2010). Open leadership: How social technology can transform the way you lead (1st Edition) USA, San Francisco: Press by A Wiley Imprint.
  • Maloş, R. (2012). Leadership styles. Annals of EftimieMurgu University Resita, Fascicle II, Economic Studies, 421-426.
  • Mowday, R. T., Steers, R. M. ve Porter, L. W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14(2), 224-247.
  • Nanjundeswaraswamy, T. S. ve Swamy, D. R. (2014). Leadership styles. Advances In Management, 7(22), 57-62.
  • Oc, B. (2018). Contextual leadership: A systematic review of how contextual factors shape leadership and its outcomes. The Leadership Quarterly, 29(1), 218-235.
  • Ospino, S. M. (2016). Collective leadership and context in public administration: Bridging public leadership research and leadership studies. Public Administration Review, 77(2), 275-287.
  • Polat, M. (2015). Yöneticilerin açık liderlik özellikleri ve sosyal ağları benimseme durumlarının örgütsel belirsizlik üzerindeki etkileri: Fırat Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Polat, M. ve Arabacı, İ. B. (2014). Eğitimde açık liderlik ve sosyal ağlar. Journal of World of Turks, 6(1), 257-275.
  • Polat, M. ve Arabacı, İ. B. (2016). Açık liderlik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 79-96.
  • Rudolph, C. W., Rauvola, R. S. ve Zacher, H. (2017). Leadership and generations at work: A critical review. The Leadership Quarterly, 29(1), 44-57.
  • Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey- Bass.
  • Topping, P. A. (2002). Managerial leadership. USA: McGraw-Hill.
  • Turan, S. ve Ebiçlioğlu, N. (2002). Okul müdürlerinin liderlik özelliklerinin cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 444-458.
  • Training, MTD. (2010). Leadership skills. UK: MTD Training & Ventus Publishing.
  • Thomas, N. (2004). The John Adair handbook of management and leadership. London: Thorogood.
  • Yıldız, B. B. (2019). Okul yöneticilerinin açık liderlik, örgütsel adalet ve örgütsel erdemlilik algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, M. ve Yenel, İ. F. (2020). Gençlik kamplarında görev alan kamp liderlerinin liderlik yönelimlerinin incelenmesi. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 2(2), 118-134.
  • Zel, U. (2011). Kişilik ve liderlik. Ankara: Nobel Yayınları.
Year 2021, Issue: 86, 403 - 414, 24.05.2021

Abstract

References

  • Allio, R. J. (2013). Leaders and leadership-many theories, but what advice is reliable? Strategy & Leadership, 41(1), 4-14.
  • Akıncı, A. Y. (2020). Gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüklerinde görev yapan antrenörlerin etik liderlik algısının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 131-140.
  • Amankwaa, A., Gyensare, M. A. ve Susomrith, P. (2019). Transformational leadership with innovative behaviour Examining multiple mediating paths with PLS-SEM. Leadership & Organization Development, 40(4), 402-420.
  • Aydın, R., Bozkuş, T. ve Kul, M. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarındaki öğrencilerin liderlik özelliklerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 4 (Özel Sayı 1), 122-131.
  • Aygün, M. (2021).Analysis of the relationship between job satisfaction and organizational trust of physical education and sportsteachers. Journal of Pedagogical Research, 5(1), 203-215.
  • Bass, B. M. ve Riggio, R. E. (2006). Transformational Leadership (2.th Edition). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Boamah, S. A., Spence Laschinger, H. K., Wong, C. ve Clarke, S. (2018). Effect of transformational leadership on job satisfaction and patient safety outcomes. Nursing Outlook, 66(2), 180-189.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E. K.,Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Caz,Ç.(2018).Açık liderlik ile örgütsel sinizm ilişkisi ve işgören performansına etkisi: Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumları üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Cengiz, R. ve Güllü, S. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile fizikselsaygı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 94-108.
  • Cortellazzo, L., Bruni, E. ve Zampieri, R. (2019). The role of leadership in a digitalized world: A review. Frontiers in Psychology, 10.
  • Chan, S. C. H. (2019). Participative leadership and job satisfaction: The mediating role of work engagement and the moderating role of fun experienced at work. Leadership & Organization Development Journal, 40(3), 319-333.
  • Chen, J-C. ve Silverthorne, C. (2004). Leadership effectiveness, leadership style and employee readiness. Leadership & Organization Development Journal, 26(4), 280-288.
  • Crosby, B. C. ve Bryson, J. M. (2018). Why leadership of public leadership research matters: And what to do about it. Public Management Review, 20(9), 1265- 1286.
  • Derbedek, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretimsel liderlik özelliklerinin öğretmenlerin öz yeterlikleri üzerindeki etkileri (Bursa ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dewey, B. I. (2019). Open leadership for a vibrant future. Portal. Libraries and the Academy, 19(3), 359-364.
  • Derecskei, A. (2016). How do leadership styles influence the creativity of employees?. Society and Economy, 38(1), 103-118.
  • Fedai, L., Altınay, F., Altınay, Z. ve Dağlı, G. (2017). The impact of open leadership in being learning organisations for professional learning. 9th International Conference on Computer Supported Education, 1, 932-935.
  • Feeney, M. K. ve Boardman, C. (2011). Organizational confidence: An empirical assessment of highly positive public managers. Journal of Public Administration Research and Theory, 21(4), 673-697.
  • Fiaz, M., Su, Q., Amir, I. ve Saqib, A. (2017). Leadership styles and employees’ motivation: Perspective from an emerging economy. The Journal of Developing Areas, 51(4), 143-156.
  • Fraenkel,J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. Boston: McGraw-Hill
  • Gardner, W. L., Lowe, K. B., Meuser, J. D., Noghani, F., Gullifor, D. P. ve Cogliser, C. C. (2020). The leadership trilogy: A review of the third decade of the leadership quarterly. The Leadership Quarterly, 101379.
  • Gipson, A. N., Pfaff, D. L., Mendelsohn, D. B., Catenacci, L. T. ve Burke, W. W. (2017). Women and leadership. The Journal of Applied Behavioral Science, 53(1), 32- 65.
  • Goleman, D. (2004). What makes a leader?. Harvard Business Review, 1-11.
  • Gürler, M. (2020). Okul yöneticilerinin açık liderlik davranışlarının örgütsel muhalefete etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Haq, S. (2011). Ethics and leadership skills in the public service. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2792-2796.
  • Hoch, J. E., Bommer, W. H., Dulebohn, J. H. ve Wu, D. (2016). Do ethical, authentic, and servant leadership explain variance above and beyond transformational leadership? A meta-analysis. Journal of Management, 44(2), 501-529.
  • Hogan, R. ve Kaiser, R. B. (2005). What we know about leadership. Review of General Psychology, 9(2), 169-180.
  • Iqbal, N., Anwar, S. ve Haider, N. (2015). Effect of leadership style on employee performance. Arabian Journal of Business and Management Review, 5(5), 1-6.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kesting, P., Ulhøi, J. P., Song, L. J. ve Niu, H. (2015). The impact of leadership styles on innovation a review. Journal of Innovation Management, 3(4), 22-41.
  • Khajeh, E. H. A. (2018). Impact of leadership styles on organizational performance. Journal of Human Resources Management Research, 1-10.
  • Li, C. (2010). Open leadership: How social technology can transform the way you lead (1st Edition) USA, San Francisco: Press by A Wiley Imprint.
  • Maloş, R. (2012). Leadership styles. Annals of EftimieMurgu University Resita, Fascicle II, Economic Studies, 421-426.
  • Mowday, R. T., Steers, R. M. ve Porter, L. W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14(2), 224-247.
  • Nanjundeswaraswamy, T. S. ve Swamy, D. R. (2014). Leadership styles. Advances In Management, 7(22), 57-62.
  • Oc, B. (2018). Contextual leadership: A systematic review of how contextual factors shape leadership and its outcomes. The Leadership Quarterly, 29(1), 218-235.
  • Ospino, S. M. (2016). Collective leadership and context in public administration: Bridging public leadership research and leadership studies. Public Administration Review, 77(2), 275-287.
  • Polat, M. (2015). Yöneticilerin açık liderlik özellikleri ve sosyal ağları benimseme durumlarının örgütsel belirsizlik üzerindeki etkileri: Fırat Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Polat, M. ve Arabacı, İ. B. (2014). Eğitimde açık liderlik ve sosyal ağlar. Journal of World of Turks, 6(1), 257-275.
  • Polat, M. ve Arabacı, İ. B. (2016). Açık liderlik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 79-96.
  • Rudolph, C. W., Rauvola, R. S. ve Zacher, H. (2017). Leadership and generations at work: A critical review. The Leadership Quarterly, 29(1), 44-57.
  • Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey- Bass.
  • Topping, P. A. (2002). Managerial leadership. USA: McGraw-Hill.
  • Turan, S. ve Ebiçlioğlu, N. (2002). Okul müdürlerinin liderlik özelliklerinin cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 444-458.
  • Training, MTD. (2010). Leadership skills. UK: MTD Training & Ventus Publishing.
  • Thomas, N. (2004). The John Adair handbook of management and leadership. London: Thorogood.
  • Yıldız, B. B. (2019). Okul yöneticilerinin açık liderlik, örgütsel adalet ve örgütsel erdemlilik algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, M. ve Yenel, İ. F. (2020). Gençlik kamplarında görev alan kamp liderlerinin liderlik yönelimlerinin incelenmesi. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 2(2), 118-134.
  • Zel, U. (2011). Kişilik ve liderlik. Ankara: Nobel Yayınları.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Aygün This is me

Publication Date May 24, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 86

Cite

APA Aygün, M. (2021). GENÇLİK VE SPOR İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇALIŞANLARININ AÇIK LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(86), 403-414.