Sözlükte “gizlenmek” anlamına gelen tesettür, dini bir kavram olarak, kişinin bir zaruret
bulunmaksızın açılması ve bakılması helal olmayan uzuvlarını örtmesi anlamına
gelmektedir. Tesettürden genellikle kadınların, nikâhlanabileceği erkeklere karşı örtünmesi
anlaşılmaktadır.
İslam’ın kendine has bir örtünme anlayışı ve adabı vardır. İslam’a göre insan, bedenini
sergilemek ve arzu uyandırmak için değil bilakis bedenini örtmek ve arzuları gemlemek
ve azaltmak için giyinir. Tesettürle ilgili getirilen düzenlemelerde özellikle kadınlara
mahsus olmak üzere kendine has bir örtünme nizamının getirildiği asırlar boyu bütün
İslam âlimleri tarafından kabul edilmiştir.
İnsanın avret sayılan kısımlarının örtülmesi hususunda fıkıhçılar arasında ittifak; ancak
hangi uzuvların avret olduğunda ise ihtilaf söz konusudur. İslam dini tesettüre önem
vermekle birlikte, örtünmenin şekli konusunda ayrıntıya girmemiş, bunu örf ve âdete bırakmıştır.
Böylece her çağda ve bölgede bu emrin yerine getirilmesine imkân verilmiştir.
Tesettür, evrensel ve sürekli bir hüküm; örtünmenin şekli ise yereldir. Ancak tesettür için
kullanılan elbiselerin vücut hatlarını belli etmeyecek genişlikte, altını göstermeyecek kalınlıkta
ve avreti kapatacak büyüklükte olması gibi bazı vasıflarının bulunması gerektiği
de açıktır.
Râzî, Fahruddîn, Muhammed b. Ömer el-Bekrî eş-Şafiî (ö.604/1207), et-Tefsîru’l-Kebîr,
Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye, 2004.
Remlî, Ebû Abdillah Şemsuddîn Muhammed b. Ahmed b. Ahmed b. Hamza el-Menûfî el-
Ensârî el-Mısrî (ö.1004/1596), Nihâyetü’l-Muhtâc ilâ Şerhi’l-Minhâc, Beyrût:
Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2003.
Sâbûnî, Muhammed Alî, Tefsîru Âyâti’l-Ahkâm, İstanbul: trs.
Said Havva (ö.1989), el-Esâs fi’t-Tefsîr, İstanbul: Şamil Yayınevi, 1992.
Serahsî, Şemsu’l-Eimme Ebû Bekr Muhammed b. Ebi Sehl (ö.483/1090), Kitâbu’l-Mebsût
fi’l-Fıkhi’l-Hanefî, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye, 2009.
Seyyid kutub (ö.1967), Fî Zılâli’l-Kur’an, Çev. Salih Uçan, Vahdettin Uçan, Mehmet
Yolcu, İstanbul: Dünya Yayıncılık, 1991.
Şâfiî, Ebû Abdillah Muhammed b. İdrîs (ö.204/820), el-Umm, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’lilmiyye,
2002.
Şeybâni, Muhammed b. Hasen (ö.189/804), el-Câmi’u’s-Sağîr, Beyrut: 1986.
Şeybâni, Muhammed b. Hasen (ö.189/804), Kitâbu’l-Asl, Beyrut: 1990.
Şîrâzî, Ebû İshâk İbrâhîm b. Ali (ö.476/1084), el-Mühezzeb, Beyrut: Dâru’l-Marife,
2003.
Şirbînî, Şemsuddin Muhammed b. Muhammed (ö.977/1570), Muğni’l-Muhtâc ilâ
Ma’rifeti Me’âni Elfâzi’l-Minhâc, Şam: Daru’l-Feyhâi, 2009.
Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed İbn İsâ (ö.297/910), el-Câmiu’s-Sahîh, Beyrut: Dâru’l-
Ma’rife, 2002.
Yazır, Muhammed Hamdi (ö.1942), Hak Dîni Kur’an Dili, İstanbul: Eser Neşriyat ve
Dağıtım, 1979.
Zemahşerî, Ebu’l-Kâsım Mahmûd b. Ömer (ö.538/1144), Tefsîru’l-Keşşâf ‘an Hakâiki’t-
Tenzîl ve ‘uyuni’l-Ekâvîl fî Vucûhi’t-Te’vîl, Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, 2005.
Râzî, Fahruddîn, Muhammed b. Ömer el-Bekrî eş-Şafiî (ö.604/1207), et-Tefsîru’l-Kebîr,
Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye, 2004.
Remlî, Ebû Abdillah Şemsuddîn Muhammed b. Ahmed b. Ahmed b. Hamza el-Menûfî el-
Ensârî el-Mısrî (ö.1004/1596), Nihâyetü’l-Muhtâc ilâ Şerhi’l-Minhâc, Beyrût:
Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2003.
Sâbûnî, Muhammed Alî, Tefsîru Âyâti’l-Ahkâm, İstanbul: trs.
Said Havva (ö.1989), el-Esâs fi’t-Tefsîr, İstanbul: Şamil Yayınevi, 1992.
Serahsî, Şemsu’l-Eimme Ebû Bekr Muhammed b. Ebi Sehl (ö.483/1090), Kitâbu’l-Mebsût
fi’l-Fıkhi’l-Hanefî, Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye, 2009.
Seyyid kutub (ö.1967), Fî Zılâli’l-Kur’an, Çev. Salih Uçan, Vahdettin Uçan, Mehmet
Yolcu, İstanbul: Dünya Yayıncılık, 1991.
Şâfiî, Ebû Abdillah Muhammed b. İdrîs (ö.204/820), el-Umm, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’lilmiyye,
2002.
Şeybâni, Muhammed b. Hasen (ö.189/804), el-Câmi’u’s-Sağîr, Beyrut: 1986.
Şeybâni, Muhammed b. Hasen (ö.189/804), Kitâbu’l-Asl, Beyrut: 1990.
Şîrâzî, Ebû İshâk İbrâhîm b. Ali (ö.476/1084), el-Mühezzeb, Beyrut: Dâru’l-Marife,
2003.
Şirbînî, Şemsuddin Muhammed b. Muhammed (ö.977/1570), Muğni’l-Muhtâc ilâ
Ma’rifeti Me’âni Elfâzi’l-Minhâc, Şam: Daru’l-Feyhâi, 2009.
Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed İbn İsâ (ö.297/910), el-Câmiu’s-Sahîh, Beyrut: Dâru’l-
Ma’rife, 2002.
Yazır, Muhammed Hamdi (ö.1942), Hak Dîni Kur’an Dili, İstanbul: Eser Neşriyat ve
Dağıtım, 1979.
Zemahşerî, Ebu’l-Kâsım Mahmûd b. Ömer (ö.538/1144), Tefsîru’l-Keşşâf ‘an Hakâiki’t-
Tenzîl ve ‘uyuni’l-Ekâvîl fî Vucûhi’t-Te’vîl, Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, 2005.