İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERS KİTAPLARININ GİRİŞİMCİLİK KAZANIMI AÇISINDAN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ
Year 2015,
Issue: 62, 455 - 470, 30.04.2015
Suat Polat
Büşra Koçak
Fatih Çermik
Elif Meral
Meryem Boztaş
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2004-2005 yılında yapılan
değişikliklerle hazırlanan İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Programı’na ait ders kitaplarının
öğrencilere kazandırılmak istenen girişimcilik becerisi bakımından öğretmen görüşlerine
göre değerlendirilmesidir. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada olgu bilim deseni
kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde Ağrı il merkezinde
görev yapmakta olan 6 Sosyal Bilgiler öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmanın
verileri, araştırmacılar tarafından alanyazın taranarak oluşturulan yarı yapılandırılmış
mülakat formu ile toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre öğretmenler girişimcilik becerisini
genel olarak ekonomik faaliyetlere yönelik olarak değerlendirmiştir. Girişimci
bireylerin sahip olması gereken özelliklerin başında ise öz güven, kararlılık ve yaratıcı
düşünme becerisi gelmektedir. Ders kitaplarında girişimcilik becerisine kapsamlı şekilde
yer verilmekte ancak bu beceri öğrencilerin gelmiş olduğu ekonomik yapı ve kültürel
özelliklerden etkilenebilmektedir. Ayrıca öğrencilere girişimcilik becerilerinin kazandırılmasında
sınıf ve okul içi etkinlikler de önemlidir
References
- Abdullaeva, F. (2007). Öğrencilerin girişimcilik özellikleri ve iş değerleri: Kırgızistan,
Özbekistan, Azerbaycan ve Türkiye karşılaştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans
tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Akyürek, Ç., Şahin, Ç. (2013). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik becerisine ilişkin görüşlerinin
değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, 57, 51-68.
- Aküzüm, C., Oral, B. (2015). Yönetici ve öğretmen görüşleri açısından okullarda görülen
en yaygın şiddet olayları, nedenleri ve çözüm önerileri. EKEV Akademi Dergisi,
61, 1-30.
- Aykan, E. (2002). Girişimcilik ve girişimcilerin liderlik davranışları (Kayseri’de Bir uygulama).
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Kayseri.
- Bacanak, A. (2013). Fen ve Teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine
etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri
(Educational Sciences: Theory & Practice), 13(1), 609-629.
- Barr, R., Barth, J. L. and Shermish, S.S. (1978). The nature of social studies, CA, ETC
Publications.
- Bilge, H., Bal, V. (2012). Girişimcilik eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi öğrencileri üzerine
bir araştırma. Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social
Sciences, 2(16), 131-148.
- Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Cansız, E. (2007). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi: Süleyman
Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Isparta.
- Demirel, E. T. (2003). Girişimcilik kültürü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
- Eyuboğlu, D. (2007). Girişimcilik eğitimi. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları
No: 697.
- Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel
düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin
belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,
39-49.
- Gözek, S., (2006). Girişimci adayın özellikleri, girişimcilik eğilimleri ve girişimci adaylarına
sağlanan destekler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sütçü İmam Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
- Güven, S. (2009). Hayat bilgisi dersi öğretim programlarının girişimcilik özellikleri açısından
incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(1), 49-57.
- MEB. (2005a). İlköğretim sosyal bilgiler dersi (4-5. sınıflar) öğretim programı, Taslak
Baskı, Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- MEB. (2005b). İlköğretim sosyal bilgiler dersi (6-7. sınıflar) öğretim programı, Taslak
Baskı, Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- MEB. (2005c). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 5.sınıf öğretmen kılavuz kitabı. Ankara:
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Minniti, M., (2005). 2005 Executive report. London: Global Entrepreneurship
Monitor(GEM).
- Mutluer, C. (2013). Sosyal bilgiler programlarında yer alan beceriler hakkında sosyal
bilgiler öğretmen görüşleri (İzmir Menemen örneği). Turkish Studies, 8(7),355-
362.
- Özen Kutanis, R., Hancı, A. (2004). Kadın girişimcilerin kişisel özgürlük algılamaları,. 3.
Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, 25-26 Kasım, Osmangazi Üniversitesi,
İİBF, Eskişehir.
- Özden, K., Temurlenk, S., Başar, S. (t.y.). Girişimcilik eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas
Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. http://
fbe.emu.edu.tr/journal/doc/11-12/03.pdf Erişim Tarihi: 14.01.2012.
- Özmen, C. (2011). Sosyal bilgiler eğitiminde yansıtıcı inceleme yaklaşımına ilişkin öğretmen
görüşleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(1), 61-81.
- Robbins, S., Coulter, M. (1999). Management. (6th Edition). Upper Saddle River, NJ:
Prentice Hall.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:
Seçkin Yayıncılık.
Year 2015,
Issue: 62, 455 - 470, 30.04.2015
Suat Polat
Büşra Koçak
Fatih Çermik
Elif Meral
Meryem Boztaş
References
- Abdullaeva, F. (2007). Öğrencilerin girişimcilik özellikleri ve iş değerleri: Kırgızistan,
Özbekistan, Azerbaycan ve Türkiye karşılaştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans
tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Akyürek, Ç., Şahin, Ç. (2013). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik becerisine ilişkin görüşlerinin
değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, 57, 51-68.
- Aküzüm, C., Oral, B. (2015). Yönetici ve öğretmen görüşleri açısından okullarda görülen
en yaygın şiddet olayları, nedenleri ve çözüm önerileri. EKEV Akademi Dergisi,
61, 1-30.
- Aykan, E. (2002). Girişimcilik ve girişimcilerin liderlik davranışları (Kayseri’de Bir uygulama).
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Kayseri.
- Bacanak, A. (2013). Fen ve Teknoloji dersinin öğrencilerde girişimcilik becerisinin gelişimine
etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri
(Educational Sciences: Theory & Practice), 13(1), 609-629.
- Barr, R., Barth, J. L. and Shermish, S.S. (1978). The nature of social studies, CA, ETC
Publications.
- Bilge, H., Bal, V. (2012). Girişimcilik eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi öğrencileri üzerine
bir araştırma. Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social
Sciences, 2(16), 131-148.
- Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Cansız, E. (2007). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi: Süleyman
Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Isparta.
- Demirel, E. T. (2003). Girişimcilik kültürü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
- Eyuboğlu, D. (2007). Girişimcilik eğitimi. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları
No: 697.
- Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel
düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin
belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,
39-49.
- Gözek, S., (2006). Girişimci adayın özellikleri, girişimcilik eğilimleri ve girişimci adaylarına
sağlanan destekler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sütçü İmam Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
- Güven, S. (2009). Hayat bilgisi dersi öğretim programlarının girişimcilik özellikleri açısından
incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(1), 49-57.
- MEB. (2005a). İlköğretim sosyal bilgiler dersi (4-5. sınıflar) öğretim programı, Taslak
Baskı, Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- MEB. (2005b). İlköğretim sosyal bilgiler dersi (6-7. sınıflar) öğretim programı, Taslak
Baskı, Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- MEB. (2005c). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 5.sınıf öğretmen kılavuz kitabı. Ankara:
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Minniti, M., (2005). 2005 Executive report. London: Global Entrepreneurship
Monitor(GEM).
- Mutluer, C. (2013). Sosyal bilgiler programlarında yer alan beceriler hakkında sosyal
bilgiler öğretmen görüşleri (İzmir Menemen örneği). Turkish Studies, 8(7),355-
362.
- Özen Kutanis, R., Hancı, A. (2004). Kadın girişimcilerin kişisel özgürlük algılamaları,. 3.
Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, 25-26 Kasım, Osmangazi Üniversitesi,
İİBF, Eskişehir.
- Özden, K., Temurlenk, S., Başar, S. (t.y.). Girişimcilik eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas
Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. http://
fbe.emu.edu.tr/journal/doc/11-12/03.pdf Erişim Tarihi: 14.01.2012.
- Özmen, C. (2011). Sosyal bilgiler eğitiminde yansıtıcı inceleme yaklaşımına ilişkin öğretmen
görüşleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(1), 61-81.
- Robbins, S., Coulter, M. (1999). Management. (6th Edition). Upper Saddle River, NJ:
Prentice Hall.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:
Seçkin Yayıncılık.