Din ve toplum ilişkilerinin belirleyici aktörü “dindar” karakteridir. Genel olarak “dinine
bağlı kimse” olarak tanımlanan dindar kavramı, bireyin din ile kurduğu ilişkiyi ifade
etmektedir. Toplumsal dünyanın bir parçası olarak dindar karakteri ve dindarlık olgusu,
anlaşılmak ve açıklanmaya ihtiyaç duyan bir özellik göstermektedir. Çünkü teolojik ve
antropolojik esaslara sahip din olgusunun sosyolojik çıktısı olarak dindarlık olgusu, çok
bileşenli bir yapıya sahiptir. Bu çok bileşenli yapı ise kendisini oluşturan boyutlar dikkate
alınarak incelenmektedir. Bu amaçla dindarlığın çeşitli boyutları esas alınarak farklı
tipolojiler geliştirilmiştir. Ramazan dindarlığı kavramı da bu tipolojiler arşivine bir katkı
sağlamayı amaçlamaktadır. Ramazan dindarlığı, din ve toplumsal zamanın birlikte işlev
görmesiyle ortaya çıkmaktadır. Hayatın önemli bir belirleyeni olarak zaman, dindarlığın
biçimlenmesinde rol oynamaktadır. Dolayısıyla İslam dininin temel ibadetlerinden oruç
pratiğinin gerçekleştirildiği zaman dilimi olarak Ramazan ayı, farklı bir dindarlık türünün
oluşmasına imkân vermektedir. Ramazan dindarlığının temel unsurlarını ise “oruç,
teravih namazı, fitre, mukabele, itikâf ve bayram” gibi ibadet formları meydana getirmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 62 |