Research Article
BibTex RIS Cite

DESTİNASYON MARKA İMAJINA ETKİ EDEN UNSURLAR: KUŞADASI ÖRNEĞİ

Year 2016, Issue: 66, 301 - 316, 28.04.2016

Abstract

Şehirlerin pazarlanması, imajının oluşturulması konusu literatürde, destinasyon markalama olarak geçmektedir. Günümüzde, destinasyonların marka olması ve marka değerini koruyabilmesi için tıpkı ticari ürün ve hizmetlerde olduğu gibi markalama stratejilerinin kullanılması gerekmektedir. Destinasyonlarda bu stratejileri oluşturacak ve uygulayacak olanlar başta hükümet yetkilileri ve yerel yönetimler olmak üzere o bölgede faaliyet gösteren büyük işletmelerdir. Çalışmanın amacı destinasyon marka imajına etki eden unsurların tespiti edilerek markalama stratejilerinin ortaya çıkarılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda uygulama alanı olarak seçilen Kuşadası’nın üstün ve zayıf yönleri ile fırsat ve tehdit içeren noktaları tespit edilmiş politik, ekonomik, yasal, doğal ve teknolojik yapısı ile ilgili faktörler belirlenmiştir. Böylece Kuşadası’nın tek ve güçlü bir imaja sahip bir marka kent haline getirilmesi için gerekli olan kriterlerin ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Ayrıca Kuşadası’nda turizm açısından limanın etkin kullanımı ve destinasyon çevresinin kalitesi ve marka kent olmak konusunda Kuşadası limanın etkisi de incelenmiştir. Çalışmada Kuşadası liman işletmesi yöneticileri, dört ve beş yıldızlı otellerin yöneticileri, seyahat acenteleri sahipleri ve Kuşadası Ticaret Odası başkanından oluşan 6 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılarak yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir.

References

  • Atay, L. (2003). Destinasyon pazarlamasına ilişkin stratejik bir yaklaşım, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 4 (2), 44-158.
  • Baker, B. (2007), Destination branding for small cities: The essentials for successful place branding. (Second Edition) Portland, Oregon, Creative Leap Books.
  • Beerli, A.ve Martin, J.D. (2004). Factors influencing destination image, Annals of Tourism Research, 3 (3), 657-681.l
  • Bigne, J. E., Sanchez, M. I. ve Sanchez, J. (2001). Tourism image, evaluation variables and after purchase behaviour: interrelationship. Tourism Management, 22(6), 607–616.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destinanation of the future, Tourism Management, 21 (1), 97-116.
  • Chon, S., Weaver, A., ve Kim, Y. (1991). Marketing your community: Image Analysis in Norfolk. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 31(4), 24–27
  • Clifton, R. (Ed.) (2014) Markalar ve markalaşma, (Çev. M. Ç. Şenerdi), İstanbul, İş bankası Yayınları, No: 3007, ( Eserin orjinali 2009’ de yayımlandı) .
  • Çakıcı, C.( 30 Eylül-2 Ekim 2005). Destinasyonlar açısından ortak tutundurma faaliyetlerinin yeri ve önemi, 1. Bursa Turizm Sempozyumunda sunuldu.
  • GEKA (2012). Kuşadası ilçe raporu, Denizli, Güney Ege Kalkınma Ajansı, Ekonomik Araştırmalar ve Planlama Birimi
  • Gülmez, M., Dörtyol İ.T. (2013). Açıklamalı Pazarlama Sözlüğü, (2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • İlban, M. (2008). Seyahat acenta yöneticilerinin destinasyon marka imajı algıları üzerine bir araştırma, Ege Akademik Bakış Dergisi, 8 (1), s. 121-152.
  • IMEAK, (2014) Deniz sektör raporu, İstanbul: İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri Deniz Ticaret Odası.
  • Hankinson, G. (2007). The management of destination brands: five guiding principles based on recent developments in corporate branding theory, Journal of Brand Management, 14(3), 240-254.
  • Karasar, N.(2011). Bilimsel araştırma yöntemi, (28. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, G.H. (2005). City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick? , Journal of Economics and Social Geography, 96 (5), 506-514.
  • Kotler, P., Haider, D.H ve Rein, I. (1993). Marketing places, USA: The Free Press. Kozak, Nazmi (2008). Turizm pazarlaması, (2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • KUTO (2012). Dünyada ve Türkiye’de kruvaziyer turizmi ve Kuşadası limanı, Kuşadası, Kuşadası Ticaret Odası Yayınları
  • Middleton, VTC, Clarke, J. (2001). Marketing in travel and tourism. (3rd Edition). Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon pazarlaması (1. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık Pike, S (2005) Tourism destination branding complexity, Journal of Product & Brand Management, 14 ( 4), 258 – 259.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayınları.
Year 2016, Issue: 66, 301 - 316, 28.04.2016

Abstract

References

  • Atay, L. (2003). Destinasyon pazarlamasına ilişkin stratejik bir yaklaşım, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 4 (2), 44-158.
  • Baker, B. (2007), Destination branding for small cities: The essentials for successful place branding. (Second Edition) Portland, Oregon, Creative Leap Books.
  • Beerli, A.ve Martin, J.D. (2004). Factors influencing destination image, Annals of Tourism Research, 3 (3), 657-681.l
  • Bigne, J. E., Sanchez, M. I. ve Sanchez, J. (2001). Tourism image, evaluation variables and after purchase behaviour: interrelationship. Tourism Management, 22(6), 607–616.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destinanation of the future, Tourism Management, 21 (1), 97-116.
  • Chon, S., Weaver, A., ve Kim, Y. (1991). Marketing your community: Image Analysis in Norfolk. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 31(4), 24–27
  • Clifton, R. (Ed.) (2014) Markalar ve markalaşma, (Çev. M. Ç. Şenerdi), İstanbul, İş bankası Yayınları, No: 3007, ( Eserin orjinali 2009’ de yayımlandı) .
  • Çakıcı, C.( 30 Eylül-2 Ekim 2005). Destinasyonlar açısından ortak tutundurma faaliyetlerinin yeri ve önemi, 1. Bursa Turizm Sempozyumunda sunuldu.
  • GEKA (2012). Kuşadası ilçe raporu, Denizli, Güney Ege Kalkınma Ajansı, Ekonomik Araştırmalar ve Planlama Birimi
  • Gülmez, M., Dörtyol İ.T. (2013). Açıklamalı Pazarlama Sözlüğü, (2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • İlban, M. (2008). Seyahat acenta yöneticilerinin destinasyon marka imajı algıları üzerine bir araştırma, Ege Akademik Bakış Dergisi, 8 (1), s. 121-152.
  • IMEAK, (2014) Deniz sektör raporu, İstanbul: İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri Deniz Ticaret Odası.
  • Hankinson, G. (2007). The management of destination brands: five guiding principles based on recent developments in corporate branding theory, Journal of Brand Management, 14(3), 240-254.
  • Karasar, N.(2011). Bilimsel araştırma yöntemi, (28. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, G.H. (2005). City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick? , Journal of Economics and Social Geography, 96 (5), 506-514.
  • Kotler, P., Haider, D.H ve Rein, I. (1993). Marketing places, USA: The Free Press. Kozak, Nazmi (2008). Turizm pazarlaması, (2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • KUTO (2012). Dünyada ve Türkiye’de kruvaziyer turizmi ve Kuşadası limanı, Kuşadası, Kuşadası Ticaret Odası Yayınları
  • Middleton, VTC, Clarke, J. (2001). Marketing in travel and tourism. (3rd Edition). Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon pazarlaması (1. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık Pike, S (2005) Tourism destination branding complexity, Journal of Product & Brand Management, 14 ( 4), 258 – 259.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Güneş Açelya Sipahi This is me

Seden Algür This is me

Publication Date April 28, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 66

Cite

APA Sipahi, G. A., & Algür, S. (2016). DESTİNASYON MARKA İMAJINA ETKİ EDEN UNSURLAR: KUŞADASI ÖRNEĞİ. EKEV Akademi Dergisi(66), 301-316.