Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRSEL SANATLAR DERSİNE İLİŞKİN TUTUMLARI VE ALAN BİLGİSİ YETERLİLİKLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Issue: 83, 31 - 48, 30.09.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersine ilişkin tutumları ve alan yeterlilik algı düzeyleri üzerine bir araştırma yapmaktır. Araştırmanın evreni sınıf öğretmenlerinden oluşmaktadır. Örneklem ise, Erzincan’da çalışan 116’sı (%54,71) bayan, 96’sı erkek (%45,28) 212 sınıf öğretmeni ile Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümünde öğrenci olan mezun adayı 74’ü bayan (%69,15), 33’ü erkek (%30,85) öğretmen adaylarından meydana gelmektedir. Öğretmenlerin belirlenmesi, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir.. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden “İlişkisel Tarama Yöntemi” kullanılmıştır. Gerekli verilerin toplanması amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Tutum Ölçeği” ve “Alan Yeterlilik Algı Ölçeği” olmak üzere iki ayrı ölçek kullanılmıştır. Uygulanan ölçeklerle, mezun durumundaki ve çalışan sınıf öğretmenlerinde cinsiyet açısından tutum, alan yeterlilik algısı ve toplamda herhangi bir farkın ortaya çıkmadığı görülmüştür. Ortalamalara bakıldığında, mezun durumundaki aday sınıf öğretmenleri için tutum ölçeğinin ortalaması 150 üzerinden 105 (%70), alan yeterlilik algı ölçeğinin de ortalaması 275 üzerinden 188 (%68)’dir. Çalışan sınıf öğretmenleri için ise tutum ölçeğinin ortalaması 150 üzerinden .102 (%68) alan yeterlilik algı ölçeğinin ortalaması 275 üzerinden 185 (%67)’dir. Sonuç olarak tüm veriler göstermektedir ki, mezun durumda ve çalışan sınıf öğretmenleri arasında tutum ve alan yeterlilik algısı açısından anlamlı bir fark bulunmamaktadır. Bayanlarda oranların erkeklere göre biraz daha fazla oluşunun bayanlarda sanatsal faaliyetlere duyulan ilginin biraz daha fazla oluşundan kaynaklandığı söylenebilir.

References

  • Akbaş, A. ve Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi özyeterlilik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2(1), 98-110.
  • Artut, K. (2002). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. (2. Baskı), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Aslantaş, S. (2014). Görsel sanatlar dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 185-196.
  • İlhan, A. Ç. (2003). Sınıf öğretmeni yetiştirme programları ve sanat eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.36, 1-2
  • Batur, M. (2010). İlköğretim ı. kademe görsel sanatlar dersi öğretim programının kazanımlar öğesinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale: On sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bulut, İ., Alakuş, A. O. ve Aydın, B. (2013). Sınıf öğretmenliği 2. sınıf öğrencilerinin güzel sanatlara yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 156-166.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çağlayan, N. (2014). Zihinsel engelli bireylerin eğitiminde görselsanatlar dersinin yeri ve önemi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 91-101.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
  • Dilmaç, O.& İnanç, C. (2015). Sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar dersine yönelik öz yeterlik düzeyleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 382-400.
  • Gömleksiz, M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 99-127.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. (6.Baskı). Ankara: 3AAraştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Karatekin, K., & Merey, Z. (2015). Attitudes of preservice social studies teachers towards solid wastes and recycle. Online Submission,10(2), 297-314.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Çetin, Ö. (2015). Temel beceriler ve Türkçe Öğretimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(3), 1-19.
  • Mercin, L., & Alakuş, A. O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 14-20
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). www.meb.gov.tr, adresinden 20.07.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1973). Milli eğitim temel kanunu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Sağlam, A. Ç. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59- 69.
  • Tanrıöğen, A. (1997). Buca eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 55-67.
  • Taşdemir, M. (2014). Birleştirilmiş sınıflar hakkında sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: beklenti ve metaforlar. Electronic Turkish Studies, 9(2).
  • Veneziaona, L., Hooper, J.; (1997), A method for quantifying content validity of health- related questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1), 67-70.
Year 2020, Issue: 83, 31 - 48, 30.09.2020

Abstract

References

  • Akbaş, A. ve Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi özyeterlilik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2(1), 98-110.
  • Artut, K. (2002). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. (2. Baskı), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Aslantaş, S. (2014). Görsel sanatlar dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 185-196.
  • İlhan, A. Ç. (2003). Sınıf öğretmeni yetiştirme programları ve sanat eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.36, 1-2
  • Batur, M. (2010). İlköğretim ı. kademe görsel sanatlar dersi öğretim programının kazanımlar öğesinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale: On sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bulut, İ., Alakuş, A. O. ve Aydın, B. (2013). Sınıf öğretmenliği 2. sınıf öğrencilerinin güzel sanatlara yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 156-166.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çağlayan, N. (2014). Zihinsel engelli bireylerin eğitiminde görselsanatlar dersinin yeri ve önemi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 91-101.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
  • Dilmaç, O.& İnanç, C. (2015). Sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar dersine yönelik öz yeterlik düzeyleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 382-400.
  • Gömleksiz, M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 99-127.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. (6.Baskı). Ankara: 3AAraştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Karatekin, K., & Merey, Z. (2015). Attitudes of preservice social studies teachers towards solid wastes and recycle. Online Submission,10(2), 297-314.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Çetin, Ö. (2015). Temel beceriler ve Türkçe Öğretimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(3), 1-19.
  • Mercin, L., & Alakuş, A. O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 14-20
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). www.meb.gov.tr, adresinden 20.07.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1973). Milli eğitim temel kanunu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Sağlam, A. Ç. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59- 69.
  • Tanrıöğen, A. (1997). Buca eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 55-67.
  • Taşdemir, M. (2014). Birleştirilmiş sınıflar hakkında sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: beklenti ve metaforlar. Electronic Turkish Studies, 9(2).
  • Veneziaona, L., Hooper, J.; (1997), A method for quantifying content validity of health- related questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1), 67-70.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayşenur Bakırhan This is me

Orhan Taşkesen This is me

Publication Date September 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 83

Cite

APA Bakırhan, A., & Taşkesen, O. (2020). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRSEL SANATLAR DERSİNE İLİŞKİN TUTUMLARI VE ALAN BİLGİSİ YETERLİLİKLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. EKEV Akademi Dergisi(83), 31-48.