Research Article
BibTex RIS Cite

KÜLTÜR ŞOKU VE EĞİTİM ÖĞRETİM ÜZERİNE GÖRÜŞLER

Year 2016, Issue: 65, 381 - 392, 25.02.2016

Abstract

İngilizcenin ana dil olduğu ülkelerdeki dil okullarına her yıl sayıları artan öğrenciler kayıt yaptırmaktadır. Amaçları yabancı dilde yeterli hale gelmek olduğundan, yabancı dil kültürünün içine dalmanın ve ana dili İngilizce olanlarla konuşma pratiği yapmanın paha biçilemez bir deneyim olduğuna inanmaktadırlar. Ancak, yabancı kültürle doğrudan temas zorluklar getirebilir ve öğrencilerin uyum problemleri yaşamalarına neden olabilir. Bu tür zorluklar kendilerini İngilizce konuşulan bir ülkede İngilizce öğrenmeye adamış uluslararası öğrencilere daha etkili bir biçimde yardım etmek ve hem yurt içinde hem de yurt dışında öğretmenlerin dil öğretim pratiklerini geliştirmek için yakından incelenmelidir.Bu nedenle, bu çalışmada kültür şokunun ne olduğu, nasıl başladığı ve ilerlediği ve yabancı ülkedeki bir öğrencinin hayatını nasıl etkilediği incelenmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde kültür şokunun aşamalarının (nasıl başladığı ve ilerlediği) katılımcının gözünden ortaya konulmasına odaklanılmıştır. İkinci bölümde kültürlerin boyutları incelenmiş ve iki kültür arasındaki farklar kültürel temalarla belirlenmiştir. Üçüncü bölümde eğitim ve öğretim perspektifleri üzerine yoğunlaşılmıştır. Son bölümde ise bulgular tartışılmış ve yurt içinde ve yurt dışındaki öğretmenlere öneriler sunulmuştur.

References

  • Barna, L. M. (1998). Stumbling blocks in intercultural communication. In M. J. Bennett (Ed.), Basic Concepts in Intercultural Communication: Selected Readings. (pp. 173-189). Yarmouth, ME: Intercultural Press.
  • Bennett, J. M., Bennett, M. J., Allen, W. (1999). Developing intercultural competence in the language classroom. In USDOE, Culture as the Core: Integrating Culture in the Language Curriculum. (pp. 13-45).
  • Bock, P. K. (Ed.) (1970). Culture Shock: A reader in Modern Cultural Anthropology. New York, NY: Alfred A. Knopf Inc.
  • Cazden, C. B. (2001). Classroom discourse: The language of teaching and learning. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Grabb, E., Baer, D. Curtis, T. (1999). Origins of American individualism: Reconsidering the historical evidence. Canadian Journal of Sociology. 24(4), p.511-533.
  • Gudykunst, W. B. (1994). “Understanding group differences” in bridging differences: Effective intergroup communication. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Gudykunst, W. B., Ting-Toomey, S., Nishida, T. (Eds.). (1996). Communication in personal relationships across cultures. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Gudykunst, W. B., Mody, B. (Eds.). (2002). Handbook of international and intercultural communication. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Hall, J. K., Vitanova, G., Marchenkova, L. (2005). Dialog with bakhtin on second and foreign language learning. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Hofstede, G. Hofstede, G. J. (2005). Cultures and organizations: Software of the mind. intercultural cooperation and its importance for survival. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Kim, Y. Y., Gudykunst, W. B. (Eds.). (1987). Cross-Cultural Adaptation: Current Approaches (Volume XI). Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Kim, Y. Y., Gudykunst, W. B. (Eds.). (1988). Theories in intercultural communication. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Marx, E. (1999). Breaking tthrough culture shock: What you need to succeed in international business. London: Nicholas Brealey Publishing.
  • Matsumoto, D. (2000). Culture and psychology: People around the world. (2nd Ed.), Belmont, CA: Wadsworth.
  • Pachter, M. (1995). The American identity. E-Journal USA.
  • http://usinfo.state.gov/journals (Used with the permission of Stanford University Press: www.sup.irg)
  • Samovar, L. A., Porter, R. E., McDaniel, E. R. (2006). Intercultural communication: A Reader. Belmont, CA: Thomson & Wadsworth.
  • Spradley, J. P. (1979). The ethnographic interview. New York: Harcourt College Publishers.
  • Stewart, E. C., Bennet, M. J. (1991). “Perception of the self” in American cultural patterns. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
  • White, L. (1994). Coresidence and leaving home: Young adults and their parents. Annual Review of Sociology. 20, p.81-102.
Year 2016, Issue: 65, 381 - 392, 25.02.2016

Abstract

References

  • Barna, L. M. (1998). Stumbling blocks in intercultural communication. In M. J. Bennett (Ed.), Basic Concepts in Intercultural Communication: Selected Readings. (pp. 173-189). Yarmouth, ME: Intercultural Press.
  • Bennett, J. M., Bennett, M. J., Allen, W. (1999). Developing intercultural competence in the language classroom. In USDOE, Culture as the Core: Integrating Culture in the Language Curriculum. (pp. 13-45).
  • Bock, P. K. (Ed.) (1970). Culture Shock: A reader in Modern Cultural Anthropology. New York, NY: Alfred A. Knopf Inc.
  • Cazden, C. B. (2001). Classroom discourse: The language of teaching and learning. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Grabb, E., Baer, D. Curtis, T. (1999). Origins of American individualism: Reconsidering the historical evidence. Canadian Journal of Sociology. 24(4), p.511-533.
  • Gudykunst, W. B. (1994). “Understanding group differences” in bridging differences: Effective intergroup communication. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Gudykunst, W. B., Ting-Toomey, S., Nishida, T. (Eds.). (1996). Communication in personal relationships across cultures. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Gudykunst, W. B., Mody, B. (Eds.). (2002). Handbook of international and intercultural communication. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Hall, J. K., Vitanova, G., Marchenkova, L. (2005). Dialog with bakhtin on second and foreign language learning. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Hofstede, G. Hofstede, G. J. (2005). Cultures and organizations: Software of the mind. intercultural cooperation and its importance for survival. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Kim, Y. Y., Gudykunst, W. B. (Eds.). (1987). Cross-Cultural Adaptation: Current Approaches (Volume XI). Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Kim, Y. Y., Gudykunst, W. B. (Eds.). (1988). Theories in intercultural communication. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Marx, E. (1999). Breaking tthrough culture shock: What you need to succeed in international business. London: Nicholas Brealey Publishing.
  • Matsumoto, D. (2000). Culture and psychology: People around the world. (2nd Ed.), Belmont, CA: Wadsworth.
  • Pachter, M. (1995). The American identity. E-Journal USA.
  • http://usinfo.state.gov/journals (Used with the permission of Stanford University Press: www.sup.irg)
  • Samovar, L. A., Porter, R. E., McDaniel, E. R. (2006). Intercultural communication: A Reader. Belmont, CA: Thomson & Wadsworth.
  • Spradley, J. P. (1979). The ethnographic interview. New York: Harcourt College Publishers.
  • Stewart, E. C., Bennet, M. J. (1991). “Perception of the self” in American cultural patterns. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
  • White, L. (1994). Coresidence and leaving home: Young adults and their parents. Annual Review of Sociology. 20, p.81-102.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nazmiye Gürel Cennetkuşu This is me

Publication Date February 25, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 65

Cite

APA Cennetkuşu, N. G. (2016). KÜLTÜR ŞOKU VE EĞİTİM ÖĞRETİM ÜZERİNE GÖRÜŞLER. EKEV Akademi Dergisi(65), 381-392.