Research Article
BibTex RIS Cite

YAZ KUR’AN KURSLARINDA EĞİTİM VE ÖĞRETİM

Year 2019, Issue: 79, 361 - 378, 14.10.2019

Abstract

Yaz Kur’an Kursları, Diyanet İşleri Başkanlığı’nın yürüttüğü bir din eğitim ve öğretim faaliyetidir. Yaygın din eğitimi kapsamında yürütülen bu faaliyetin hedef kitlesi, örgün eğitim öğrencileridir. Planlanan program, eğitim ortamları ve eğitim zamanının hazırlanmasında, örgün öğretim öğrencilerinin katılımı dikkate alınmıştır. Örgün eğitim kurumlarının tatile girmesi ile başlatılan Yaz Kur’an Kursları, yaklaşık 10 hafta devam etmektedir. Bu kursların programında, Kur’an’ı Kerim’in yüzünden okunması ve Temel Dini Bilgiler Öğretimi yer almaktadır. Yaz Kur’an kursları camilerde ve Kur’an kurslarında yapılmaktadır. Öğreticileri ve yürütücüleri de cami ve Kur’an kurslarındaki görevlilerdir. Bu görevlilerin eğitim hizmeti verme konusunda yeterlikleri olmaması, bu kurslarla ilgili en önemli sorundur. Pedagojik eğitim çağında olan öğrencilerin yoğun olarak katıldıkları bu kursların, öğreticilik yeterliği olmayan görevliler tarafından eğitiliyor olması, eğitimin amaçlarına ulaşması bakımından bir olumsuzluk teşkil etmektedir. Bu durum, yaz Kur’an Kursları için de geçerlidir. Bu çalışmada, zikredilen kurslarda verilmekte olan din eğitim ve öğretiminin pedagojik bir değerlendirmesi yapılmıştır. Çalışmada, ayrıca verilen eğitimin içeriği, alanları ve yöntem ve teknikleri hakkında da bilgi verilmiştir. Bu bağlamda, kursların hedef kitlesi ile uygulanan eğitim yöntemi arasındaki uyum konusu özellikle vurgulanmıştır. Zira geleneksel din eğitim ve öğretiminin verildiği yerlerden biri olan camilerin hedef kitlesi daha ziyade yetişkinlerdir. Yetişkinlerin eğitimi için görevlendirilmiş olan cami görevlilerinin, çocuklara eğitim vermesi zaman zaman istenmeyen sonuçlar doğurabilmektedir. Çalışmanın amacı da bu sorunun çözülmesine katkı sağlamaktır.

References

  • Akyürek, S. (2011). Din öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Akyürek, S. (2005). Kur’an Kursu öğreticisinin mesleki yeterlikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18, 175-192.
  • Arı, R.( 2003). Gelişim ve öğrenme, Konya: Atlas Kitabevi:.
  • Ayhan, H. (1999). Türkiye'de din eğitimi. İstanbul: İFAV Yayınları.
  • Ayhan, Halis ( 1999) Türkiye’de din eğitimi. İstanbul: İFAV Yayınları
  • Başaran, İ. Ethem (1990). Eğitim psikolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası:
  • Başkurt, İ. (2013). Din eğitimi açısından Kur’ân öğretimi ve yaz Kur’ân kursları. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Bayraktar, M. F. (1992). Kur'an kursları üzerine bir araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Bilgin, Beyza, (1998) Eğitim bilimi ve din eğitimi. Ankara: Gün Yayıncılık, Ankara,
  • Buyrukçu, R. (2001). Kur’an kurslarında din eğitimi, Fakülte Kitabevi: Isparta.
  • Çalık, T, & Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 55-66.
  • Çelebi, Ahmet, (1998) İslam’da eğitim-öğretim tarihi, (Çev. A. Yardım). İstanbul: Damla Yayınevi
  • DİB. (2005). Yaz Kur'an kursları öğretim programı. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı
  • Doğan. R. – Tosun. C. (2002). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi, Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Erden, M. (2012). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Ertürk, S. (1993). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan.
  • Esat, M. (1982). İslam tarihi, İstanbul: Marifet Yayınları,
  • Genç, S. Z. (2017). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. DOI 10.14527/ 9786053189558, 2-20.
  • Gürses, İ, & Kılavuz, M. A. (2016). Kuşakların ahlaki değerleri birlikte öğrenmesi Kohlberg'in ahlaki gelişim kuramı açısından bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 96-117.
  • Işıkdoğan, D., & Korukçu, A. (2008). Yaz Kur'an kurslarında kur sistemi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (XLVIII) ( I ), 201-221.
  • İnce, A. (14/05/2017). Kur’an kurslarının danışmanlık ve rehberlik. dergipark.gov.tr/ download/article-file/316795, 1-29.
  • Keyifli, Ş. (2011). Yaz Kur'an kursları öğretici el kitabı. İzmir: Tıbyan Yayınları.
  • Keyifli, Ş. (2014). Yaygın din eğitiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: İlahiyat Yayınları.
  • Koçer, H. A. (1980). Eğitim tarihi ı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Köylü, M. (2017). Çocukluk dönemi din eğitimi. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L, (1989) Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Müdürlüğü, M. G. (2019, 8 8). Mevzuat.org. www.mevzuat.gov.tr: https://www.mevzuat. gov.tr/MBSTarihce.aspx adresinden alındı
  • Öztürk. N. (2017). İnsan ve eğitim-eğitimde nitelik. Ankara: Murat Kitap ve Yayınevi.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Okçabol, R. (2006). Halk eğitimi. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
  • Oruç, C. (2013). Erken çocukluk dönemi dini gelişim teorileri. Turkish Studies - Internati- onal Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 971-987.
  • Oruç, C. (2014). Okul öncesi dönemde din eğitimi. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Öcal, M. (2013). Din eğitiminde metotlar. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Öncül, Remzi (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Önkal, Ahmet - Bozkurt, Nebi (1993). Cami. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi.
  • Sağ, V. (2003). Toplumsal değişim ve eğitim üzerine. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 11- 25.
  • Selçuk, M. (1990). Çocuğun eğitiminde dini motifler. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Selçuk, M. & Bilgin, B. (2001). Din öğretimi. Ankara: Gün Yayıncılık.
  • Straughan, R. (Çev.) İmamoğlu, A. & Aksöz, T. (2008). Ahlaki gelişim, dinî düşünce ve davranışlar. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17-24.
  • TDK. (2018) http://www.tdk.gov.tr. Büyük Türkçe Sözlük: http://www.tdk.gov.tr/ adre- sinden alındı
  • Tosun, C. (2001). Din eğitimi bilimine giriş, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (1985) Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Öğretmen Yayınları.
  • Yalın, H. İbrahim (2000). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme, Ankara: Nobel Dağıtım,
Year 2019, Issue: 79, 361 - 378, 14.10.2019

Abstract

References

  • Akyürek, S. (2011). Din öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Akyürek, S. (2005). Kur’an Kursu öğreticisinin mesleki yeterlikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18, 175-192.
  • Arı, R.( 2003). Gelişim ve öğrenme, Konya: Atlas Kitabevi:.
  • Ayhan, H. (1999). Türkiye'de din eğitimi. İstanbul: İFAV Yayınları.
  • Ayhan, Halis ( 1999) Türkiye’de din eğitimi. İstanbul: İFAV Yayınları
  • Başaran, İ. Ethem (1990). Eğitim psikolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası:
  • Başkurt, İ. (2013). Din eğitimi açısından Kur’ân öğretimi ve yaz Kur’ân kursları. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Bayraktar, M. F. (1992). Kur'an kursları üzerine bir araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Bilgin, Beyza, (1998) Eğitim bilimi ve din eğitimi. Ankara: Gün Yayıncılık, Ankara,
  • Buyrukçu, R. (2001). Kur’an kurslarında din eğitimi, Fakülte Kitabevi: Isparta.
  • Çalık, T, & Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 55-66.
  • Çelebi, Ahmet, (1998) İslam’da eğitim-öğretim tarihi, (Çev. A. Yardım). İstanbul: Damla Yayınevi
  • DİB. (2005). Yaz Kur'an kursları öğretim programı. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı
  • Doğan. R. – Tosun. C. (2002). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi, Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Erden, M. (2012). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Ertürk, S. (1993). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan.
  • Esat, M. (1982). İslam tarihi, İstanbul: Marifet Yayınları,
  • Genç, S. Z. (2017). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. DOI 10.14527/ 9786053189558, 2-20.
  • Gürses, İ, & Kılavuz, M. A. (2016). Kuşakların ahlaki değerleri birlikte öğrenmesi Kohlberg'in ahlaki gelişim kuramı açısından bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 96-117.
  • Işıkdoğan, D., & Korukçu, A. (2008). Yaz Kur'an kurslarında kur sistemi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (XLVIII) ( I ), 201-221.
  • İnce, A. (14/05/2017). Kur’an kurslarının danışmanlık ve rehberlik. dergipark.gov.tr/ download/article-file/316795, 1-29.
  • Keyifli, Ş. (2011). Yaz Kur'an kursları öğretici el kitabı. İzmir: Tıbyan Yayınları.
  • Keyifli, Ş. (2014). Yaygın din eğitiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: İlahiyat Yayınları.
  • Koçer, H. A. (1980). Eğitim tarihi ı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Köylü, M. (2017). Çocukluk dönemi din eğitimi. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L, (1989) Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Müdürlüğü, M. G. (2019, 8 8). Mevzuat.org. www.mevzuat.gov.tr: https://www.mevzuat. gov.tr/MBSTarihce.aspx adresinden alındı
  • Öztürk. N. (2017). İnsan ve eğitim-eğitimde nitelik. Ankara: Murat Kitap ve Yayınevi.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Okçabol, R. (2006). Halk eğitimi. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
  • Oruç, C. (2013). Erken çocukluk dönemi dini gelişim teorileri. Turkish Studies - Internati- onal Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 971-987.
  • Oruç, C. (2014). Okul öncesi dönemde din eğitimi. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Öcal, M. (2013). Din eğitiminde metotlar. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Öncül, Remzi (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Önkal, Ahmet - Bozkurt, Nebi (1993). Cami. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi.
  • Sağ, V. (2003). Toplumsal değişim ve eğitim üzerine. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 11- 25.
  • Selçuk, M. (1990). Çocuğun eğitiminde dini motifler. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Selçuk, M. & Bilgin, B. (2001). Din öğretimi. Ankara: Gün Yayıncılık.
  • Straughan, R. (Çev.) İmamoğlu, A. & Aksöz, T. (2008). Ahlaki gelişim, dinî düşünce ve davranışlar. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17-24.
  • TDK. (2018) http://www.tdk.gov.tr. Büyük Türkçe Sözlük: http://www.tdk.gov.tr/ adre- sinden alındı
  • Tosun, C. (2001). Din eğitimi bilimine giriş, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (1985) Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Öğretmen Yayınları.
  • Yalın, H. İbrahim (2000). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme, Ankara: Nobel Dağıtım,
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şükrü Keyifli This is me

Publication Date October 14, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 79

Cite

APA Keyifli, Ş. (2019). YAZ KUR’AN KURSLARINDA EĞİTİM VE ÖĞRETİM. EKEV Akademi Dergisi(79), 361-378.