Research Article
BibTex RIS Cite

GELECEĞİN ÖĞRETMENLERİNİN KİTAP OKUMA ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2015, Issue: 61, 463 - 478, 30.01.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı, geleceğin öğretmenlerinin kitap okuma alışkanlıklarına ilişkin görüşlerini incelemektir. Çalışmada iki bölümden oluşan bir anket kullanılmıştır. Anketin birinci bölümünde öğrencilerin demografik bilgilerinin yer aldığı dört madde, ikinci bölümde ise okuma alışkanlığına ilişkin on dördü kapalı yedisi açık uçlu yirmibir madde yer almaktadır. Araştırmanın modeli betimleyici ilişkisel tarama yöntemidir. Araştırma verilerinin analizinde frekans yüzde aritmetik ortalama kullanılmıştır. Çalışma grubu iki yüz öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre; geleceğin öğretmenleri kitap okumakla kültürel gelişmelerine katkıda bulunabilecekleri, toplum içerisinde takdir edilen biri olma ve kendine güven duyma isteklerinin de okumada ağır bastığı sonucu elde edilmiştir. Öğrencilerin kitap seçiminde, kitaplara ait tanıtımlar ve arkadaş tavsiyelerinin etkili olduğu, kitap sevgisinin kazanılmasında en büyük etkenin ise kişinin kendisi ve arkadaşlarının olduğu belirlenmiştir. Geleceğin öğretmenlerinin kitap okumalarına engel olarak bilgisayar, internet, TV gibi teknolojik araçların neden olduğu, bunun yanı sıra eğitim gördükleri kurumdaki sınavların da önemli etken olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Anbar, A. (1986). Reading acquisition of preschool children without systematic instruction. Early Childhood Research Quarterly, 1, 69-83.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına yönelik tutumları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (11), 265-300.
  • Bozkurt, N. ve Serin, O. (2003). Üniversite öğrencilerinin okuma ilgileri ve okuma alışkanlıklarını etkileyen faktörler, Eğitim Araştırmaları, 4 (12), 149-157.
  • Çetin, Y. ve Karaata, C. (2010). Türk öğrencilerin kitap okumama sorununa çözüm önerileri, Ç.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1), 202-215.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine psikososyal bir araştırma. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Esgin, A. ve Karadağ, Ö. (2000). Üniversite öğrencilerinde okuma alışkanlığı, Populer Bilim, 82, 19-23
  • Fisher, D. (2004). Setting the “opportunity to read” standard: Resuscitating the SSR program in an urban high school. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 48, 138–150.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 185-195.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Geleceğin öğretmenlerinin kitap okumaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1 (1).
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011) Uygulamalı okuma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntem: Kavramlar, ilke ve Teknikler. (5. Baskı), Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Krashen, S. (2011). Free voluntary reading. Santa Barbara, CA: Libraries Unlimited. Mckool, S. (2007). Factors that ınfluence the decision to read: an ınvestigation of fifth grade students’ out-of-school reading habits. Reading Improvement. 44 (3), 111- 120.
  • Özkan, E. (2013). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında öğrencilere kazandırılması hedeflenen sözcüklerin öğretimi ve iç sözlük ilişkisi (Mersin İli Örneği). Turkish Studies 8(1), 2095-2114.
  • Özkan, E., Kinay, İ. (2014) Öğretmen adaylarının konuşma kaygısı ölçeği (ÖAKKÖ) geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies. 9(5), 1747-1760.
  • Pehlivan, A., Serin, O. ve Serin, N. B. (2010). Determining Reading Interests and Habits of Candidate Teachers (TRNC Sample), Procedia Social and Behavioral Sciences 9, 869–873.
  • Rodriguez, J. M. M., Martin, A. H. (2011). Secondary school students’ reading habits in the province of salamanca. are gender and environment differential factors?, Revista de Education. 354, p. 605-628.
  • Strommen, L. T., Mates, B. F. (2004). Learning to love reading: ınterviews with older children and teens. Journal of Adolescent ve Adult Literacy, 48, 188-199.
  • Şahin, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının kütüphaneleri kullanma durumları, Turkish Studies, 5 (4), 1448-1471.
  • Şahin, A. (2012). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıklarının Sosyo-Ekonomik Düzeylerine Göre İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (2), 367-388.
  • Şen, M. (2012). Türkiye’de ergen profili. Aile ve Toplum Dergisi, 7 (27), 89-102.
  • Tanju, E. H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış, Aile ve Toplum Dergisi, 6 (21), 30-39.
  • Url-1., (2012). PISA., http://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2013_12/13053601_ pisa2012_ulusal_n_raporu.pdf (erişim tarihi: 10.11.2014)
  • Yalman, M., Özkan, Erdost., Kutluca, T. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları üzerine betimsel bir araştırma: Dicle Üniversitesi Örneği. Information World/Bilgi Dünyası, 14(2).
  • Yaman, H., Süğümlü, Ü. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin ders dışı kitap okuma alışkanlıkları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (1), 291-306.
  • Yılmaz, Z. A. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığı, İlköğretim Online Dergisi, 5 (1), 1-6.
Year 2015, Issue: 61, 463 - 478, 30.01.2015

Abstract

References

  • Anbar, A. (1986). Reading acquisition of preschool children without systematic instruction. Early Childhood Research Quarterly, 1, 69-83.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına yönelik tutumları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (11), 265-300.
  • Bozkurt, N. ve Serin, O. (2003). Üniversite öğrencilerinin okuma ilgileri ve okuma alışkanlıklarını etkileyen faktörler, Eğitim Araştırmaları, 4 (12), 149-157.
  • Çetin, Y. ve Karaata, C. (2010). Türk öğrencilerin kitap okumama sorununa çözüm önerileri, Ç.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1), 202-215.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine psikososyal bir araştırma. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Esgin, A. ve Karadağ, Ö. (2000). Üniversite öğrencilerinde okuma alışkanlığı, Populer Bilim, 82, 19-23
  • Fisher, D. (2004). Setting the “opportunity to read” standard: Resuscitating the SSR program in an urban high school. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 48, 138–150.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 185-195.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Geleceğin öğretmenlerinin kitap okumaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1 (1).
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011) Uygulamalı okuma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntem: Kavramlar, ilke ve Teknikler. (5. Baskı), Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Krashen, S. (2011). Free voluntary reading. Santa Barbara, CA: Libraries Unlimited. Mckool, S. (2007). Factors that ınfluence the decision to read: an ınvestigation of fifth grade students’ out-of-school reading habits. Reading Improvement. 44 (3), 111- 120.
  • Özkan, E. (2013). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında öğrencilere kazandırılması hedeflenen sözcüklerin öğretimi ve iç sözlük ilişkisi (Mersin İli Örneği). Turkish Studies 8(1), 2095-2114.
  • Özkan, E., Kinay, İ. (2014) Öğretmen adaylarının konuşma kaygısı ölçeği (ÖAKKÖ) geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies. 9(5), 1747-1760.
  • Pehlivan, A., Serin, O. ve Serin, N. B. (2010). Determining Reading Interests and Habits of Candidate Teachers (TRNC Sample), Procedia Social and Behavioral Sciences 9, 869–873.
  • Rodriguez, J. M. M., Martin, A. H. (2011). Secondary school students’ reading habits in the province of salamanca. are gender and environment differential factors?, Revista de Education. 354, p. 605-628.
  • Strommen, L. T., Mates, B. F. (2004). Learning to love reading: ınterviews with older children and teens. Journal of Adolescent ve Adult Literacy, 48, 188-199.
  • Şahin, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının kütüphaneleri kullanma durumları, Turkish Studies, 5 (4), 1448-1471.
  • Şahin, A. (2012). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıklarının Sosyo-Ekonomik Düzeylerine Göre İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (2), 367-388.
  • Şen, M. (2012). Türkiye’de ergen profili. Aile ve Toplum Dergisi, 7 (27), 89-102.
  • Tanju, E. H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış, Aile ve Toplum Dergisi, 6 (21), 30-39.
  • Url-1., (2012). PISA., http://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2013_12/13053601_ pisa2012_ulusal_n_raporu.pdf (erişim tarihi: 10.11.2014)
  • Yalman, M., Özkan, Erdost., Kutluca, T. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları üzerine betimsel bir araştırma: Dicle Üniversitesi Örneği. Information World/Bilgi Dünyası, 14(2).
  • Yaman, H., Süğümlü, Ü. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin ders dışı kitap okuma alışkanlıkları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (1), 291-306.
  • Yılmaz, Z. A. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığı, İlköğretim Online Dergisi, 5 (1), 1-6.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Yalman This is me

Erdost Özkan This is me

Bülent Başaran This is me

Publication Date January 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 61

Cite

APA Yalman, M., Özkan, E., & Başaran, B. (2015). GELECEĞİN ÖĞRETMENLERİNİN KİTAP OKUMA ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. EKEV Akademi Dergisi(61), 463-478.