Bu çalışma, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin Adıyaman ilinde, okul öncesi öğrencilerinin “müzik” denilince neleri algıladıklarının resim sanatı yoluyla tespit edilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çocukların resimleri, nitel araştırma yöntemi başlığı altında olan olgubilim deseninde kurgulanarak içerik analizi ve görsel analiz tekniklerinden yararlanılarak değerlendirilmiştir. Çalışma grubu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Adıyaman ili merkezindeki Barbaros mahallesinde bulunan MEB’e bağlı Latife Hanım Anaokulunda öğrenim gören 5 yaşındaki 44 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilere A4 ebadında resim kâğıdı ve boya malzemesi olarak da pastel boya ve keçeli kalem verilmiştir. Öğrencilere ‘Müzik dediğinizde aklınıza ne geliyor?’ sorusu sorulmuş ve bu konu üzerine resim yapmaları istenmiştir. Ayrıca resimler tamamlanınca öğrencilerle resimleri hakkında görüşmeler yapılarak ne anlatmak istedikleri resim alanında uzman iki öğretmen tarafından sorulmuş ve metne dökülmüştür. Resimlerin analizleri sonucunda “müzik” kavramına yönelik “müzik dinleme, çalgılar ve diğer donanımlar, müzikle dans, çalgı çalma, müziğin yapıldığı mekânlar ve müzikli diğer etkinlikler” olarak altı (6) kategori tespit edilmiştir. Bu kategorilere ait olarak toplam elli kod belirlenmiştir. Ayrıca kodların tekrarlandığı sayıyı gösteren doksan bir frekans değeri belirlenmiştir. Bulgulardan elde edilen sonuca göre, çocukların resimlerinde daha çoğunlukla elektronik cihazlar ve Adıyaman yöresinde sıklıkla kullanılan “davul ve tokmak” ikilisi tespit edilmiştir. Bu da yaşanılan çevrenin çocukların müziği algılamalarında etkili olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 81 |