The aim of this research is the place of education in the ancient Egyptian civilization. In this context, the concept of school has been examined by considering clerkship, home education and artist-musician education. In the study, cultural analysis design, one of the qualitative research methods, was used. In the research, data collection was carried out through document review based on primary sources and the review and evaluation of studies published from them. Throughout history, people have attached great importance to education. Because transferring new information to new generations has always been a great need. This is also true in ancient history. In ancient Egypt, the education system was used to teach writing and transfer knowledge. Our studies in this context show that education and literacy were important concepts in Ancient Egypt. When the written sources are examined, it is seen that there were three different schools in Ancient Egypt. These are in the form of temples, palaces and other schools. Therefore, it is seen that education continued not from a single institution, but from different places. However, the right to education was not limited to the royals and nobles, but people from different classes also participated. In addition, not only men but also women were included in the training. The existence of female clerks is proof of this. In addition to schools, he took part in the education process at home. Vocational training is also included here, as well as on religious and moral issues. It is also noticed that there are private schools for the education of musicians and singers.
Bu araştırmanın hedefini Antik Mısır uygarlığında eğitimin yeri ve önemi oluşturmaktadır. Bu kapsamda okul kavramı, katiplik, evde eğitim ve sanatçı-müzisyen eğitimleri ele alınarak incelenmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden kültür analizi deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada birincil kaynaklar ve bunlardan hareketle yayınlanan çalışmaların incelemesi ve değerlendirmesine dayalı doküman incelemesi yoluyla verilerin toplanması yapılmıştır. Tarih boyunca insanlar eğitime büyük bir önem vermiştir. Zira yeni bilgilerin yeni nesillere aktarılması her zaman büyük bir gereksinim olmuştur. Eskiçağ tarihinde de bu geçerlidir. Antik Mısır’da yazının öğretilmesi ve bilginin aktarılması için eğitim sistemi kullanılmıştır. Bu kapsamda yaptığımız çalışmalar Antik Mısır’da eğitimin ve okuma-yazmanın önemli bir kavram olduğunu göstermektedir. Yazılı kaynaklar incelendiği zaman Antik Mısır’da üç farklı okulun olduğu görülmektedir. Bunlar tapınak, saray ve diğer okullar şeklindedir. Dolayısıyla eğitimin tek bir kurumdan değil, farklı yerlerden devam etmiştir. Ancak eğitim hakkı sadece kraliyet ve asillerle sınırlı kalmamış, farklı sınıflardan insanlar da katılmıştır. Ayrıca sadece erkekler değil, kadınlar da eğitime dahil olmuştur. Kadın katiplerin varlığı bunu kanıtını oluşturmaktadır. Okulların yanı sıra evlerde eğitim sürecinde yer almıştır. Burada dini ve ahlaki konularda olduğu gibi mesleki eğitimlere de yer verilmiştir. Müzisyen ve şarkıcıların eğitimi için özel okullar olduğu da fark edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 93 |