In this research, children’s novels and stories written by Yavuz Bahadıroğlu for primary education level were examined in terms of values education. The values in the works and the frequency level of these values were determined. It has been determined what kind of methods the author prefers in order to adopt these values by the reader. The findings obtained in the research were provided with qualitative research design and document analysis method. 16 books as children’s novels and 5 books as story books were examined. Each part that is thought to present a message about values was labeled and themes were created. For the validity and reliability of the data, two separate field experts were used to tag them. The author has benefited from positive examples as well as negative examples in order to adopt the values in the books. For this reason, the author has benefited not only from the good but also from the reality of evil for the transfer of value. While the most frequently used values in the works are benevolence (75), religious values (70), loyalty (1), remorse for mistakes (38), historical awareness and patriotism (36) and compassion (35). The least included are the values of cleanliness (2), neighborliness (4) and valor (4). One of the methods used by the author is as follows: Ideal characters are created in the books that the reader will adopt as models or identify with. The characters have the desired values to be given. In this preferred method, the characters are designed in two different ways, good and bad.
Bu araştırmada Yavuz Bahadıroğlu’nun ilköğretim seviyesi için yazdığı çocuk romanları ve hikâyelerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Eserlerde hangi değerlerin olduğu, ne sıklıkta yer aldığı ve bu değerlerin içselleştirilebilmesi için yazarın nasıl bir anlayış benimsediği tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular nitel araştırma deseniyle ve doküman analizi yöntemiyle sağlanmıştır. Çocuk romanı olarak 16, hikâye kitabı olarak da 5 adet eser incelenmiştir. Değerlere yönelik ileti sunduğu düşünülen her içerik fişlenerek temalar ortaya çıkarılmıştır. Eserlerde en sık işlenen değerler iyilik ve yardımseverlik (75), dinî değerler (70) olurken, hatadan pişmanlık duyma (38), tarih bilinci ve yurt sevgisi (36) ve acımak (35) değerleridir. En az yer verilenler ise komşuluk (4), mertlik (4), temizlik (2) ve vefa (1) değerleridir. Eserlerde yer verilen değerlerin okuyucu tarafından içselleştirilmesi için olumlu örneklerle birlikte olumsuz örneklerden de yararlanıldığı tespit edilmiştir. İçerikte sunulan değerlerin benimsenmesi için kullanılan yöntemlerden biri de değerlerin okuyucunun model alacağı ya da özdeşim kuracağı ideal karakter üzerinden sunulmasıdır. Tercih edilen bu yöntemde karakterler iyi ve kötü eksenli olmak üzere iki ayrı kutupta tasarlanmıştır. Bu nedenle yazar, değer aktarımı için salt iyilikten değil, kötülüğün de olduğu gerçeklikten yararlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 94 |