Abstract
This research aims to determine the student's knowledge levels in the Department of music education after completing two semesters of Western music theory and practice courses. The study group consisted of 126 students studying in the 1st, 2nd, 3rd and 4th grades of Marmara University Atatürk Faculty of Education, Department of Fine Arts Education, Department of Music Education. The study was designed using a descriptive survey model, and the Western music theory and practice knowledge test and personal information form developed by the researchers were used as data collection tools. The data obtained were analyzed with the help of Kruskall-Wallis and Mann-Whitney U tests. According to the research results, the fact that the students studying in the Department of music education have taken only two semesters of Western music theory and practice courses shows that they are inadequate in musical hearing, reading and writing skills. In addition, variables such as the type of high school the students graduated from, their level of finding the duration of the course sufficient, and their musical hearing, reading and writing education before starting university revealed that there were significant differences between the total scores of the western music theory and practice course achievement test. This research is considered an important research that can contribute to the existing limited studies and develop a knowledge test to measure the knowledge of students studying in the Department of music education towards Western music theory and practice courses.
Bu araştırmanın temel amacı, müzik eğitimi anabilim dalında okuyan öğrencilerin iki dönem batı müziği teori ve uygulama derslerini tamamladıktan sonraki bilgi düzeylerini belirlemektir. Çalışma grubunu oluşturan öğrenciler, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı'nın 1., 2., 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören toplam 126 öğrencidir. Araştırma, betimsel tarama modeli kullanılarak tasarlanmış ve veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen batı müziği teori ve uygulama bilgi testi ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, Kruskall-Wallis ve Mann-Whitney U testleri yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, müzik eğitimi anabilim dalında okuyan öğrencilerin sadece iki dönem batı müziği teori ve uygulama derslerini almalarının, müziksel işitme, okuma ve yazma becerileri açısından yetersiz olduklarını göstermektedir. Ayrıca, öğrencilerin mezun oldukları lise türü, ders sürelerini yeterli bulma düzeyleri ve üniversiteye başlamadan önce müziksel işitme, okuma ve yazma eğitimi almaları gibi değişkenler, batı müziği teori ve uygulama dersi başarı testi toplam puanları arasında anlamlı farklar olduğunu ortaya koymuştur. Bu araştırma, müzik eğitimi anabilim dalında okuyan öğrencilerin batı müziği teori ve uygulama derslerine yönelik bilgilerini ölçmek amacıyla bir bilgi testi geliştirmenin yanı sıra, mevcut sınırlı çalışmalara katkı sağlayabilecek önemli bir araştırma olarak değerlendirilmektedir.
Gerek araştırma sürecinde gerek doktora ders aşamasında desteklerini esirgemeyen değerli hocam Prof. Dr. İzzet YÜCETOKER'e teşekkürlerimi sunarım.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education, Theories of Music |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2023 |
Submission Date | November 6, 2023 |
Acceptance Date | December 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 96 |