Research Article
BibTex RIS Cite

İLKOKUL 1.SINIF ÖĞRETMENLERİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ

Year 2024, Issue: 99, 289 - 308, 29.09.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1464163

Abstract

Bu araştırmada ilkokul birinci sınıf öğretmenleri hakkında veli görüşleri değerlendirilmiştir. Bu araştırmanın amacı, ilkokul birinci sınıfta öğrenim gören öğrencisi olan velilerin birinci sınıf öğretmenine dair görüşleri alınarak bu duruma ilişkin tespitler yapmaktır. Görüşleri tespit etmek amacıyla nitel araştırma desenlerinden durum çalışması tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Osmaniye İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokulların birinci sınıfında öğrenim gören öğrencilerin velileri oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme ile belirlenmiş ve 53 veliden oluşmaktadır. Bu araştırmada, nitel araştırma veri toplama tekniklerinden yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen verilerin çözümlenmesinde nitel veri analiz tekniklerinden olan içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre; birinci sınıf velileri çoğunlukla birinci sınıf öğretmenlerine dair eğitimin temeli olduğunu, öğrenciler için rol model ve ebeveyn rolü üstlendiklerini belirtmiş olup; birinci sınıf öğretmenlerin diğer sınıf düzeyindeki öğretmenlerden farklı olarak anlayışlı, şefkatli, bireysel farklılıklara duyarlı bir öğretmen olması gerektiğini belirtmişlerdir. Çalışmanın sonuçlarından hareketle de velilere öğretmen hak, yetki ve sorumluluklarına, müfredat içeriklerine dair seminerlerin verilmesi önerilebilir.

References

  • Aydın, S., & Ünsal, S. (2022). Öğretmen ve veli görüşlerine göre sınıf öğretmenlerinin tercih edilme nedenleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 55(1), 183-218.
  • Akçadağ, T. (2017). Köyde bir öğretim lideri: Dilek Livaneli. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 263-292.
  • Aykol, B. G., & Yıldırım, B. (2019). Öğretmen ve veli görüşlerine göre ailenin eğitime katılımı. Yıldız Journal of Educational Research, 5(1), 89-118.
  • Babayiğit, O. (2018). Velilerin sınıf öğretmenlerine bakış açısının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 42-58.
  • Babayiğit, Ö., & Erkuş, B. (2017). İlk okuma yazma öğretimi sürecinde sorunlar ve çözüm önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 271-284.
  • Başar, M., Göncü, A., & Baran, M. S. (2021). Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin eğitiminde bir eylem araştırması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 327-348.
  • Başar, M., & Tanış-Gürbüz, H. M. (2020). İlk okuma ve yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 8(1), 1-20.
  • Bayat, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma programının uygulanmasında karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 13(3), 759-775.
  • Bayraktar, H. V., & Girgin, S. (2021). İlkokul döneminde Türkçe öğretimi. Kamil A., Kırkıç H., Vatansever B. (Ed.), Kuramdan uygulamaya ilkokul eğitiminde yenilikçi öğrenme ve öğretim içinde, (111), Efe Akademi.
  • Bektaş, E. (2013). İlkokuma Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yollarının Karma Yöntem Aracılığıyla İncelenmesi. (Tez No. 344470) [Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Bektaş, S. (2020). İlk okuma yazma öğretiminde eğitsel oyunların 1. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine olan etkisinin incelenmesi. (Tez No. 639128) [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (31. basım). Pegem Akademi.
  • Çalışkan, M., Işık, A. N., & Saygın, Y. (2013). Öğretmen adaylarının ideal öğretmen algıları. İlköğretim Online, 12(2), 575-584.
  • Çelenk, S. (2002). İlk okuma-yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 1(2), 40-47
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim Online, 2(2), 28-34
  • Çermik, H., Doğan, B., & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 201-212.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal öğretmen üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 149, 19-21
  • Demir, O., & Ersöz, Y. (2016). 4+4+4 eğitim sistemi kapsamında sınıf öğretmenlerinin ilk okuma ve yazma eğitiminde yaşadıkları güçlüklerin değerlendirilmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 1-27.
  • Doğan, T., & Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Doğan, A., & Paydar, S. (2020). 1.sınıf öğrenci velilerinin yıl içerisinde öğrencinin gelişim üzerine görüşleri. Sönmez, K. (Ed) Eğitim bilimleri alanında akademik çalışmalar içinde (ss. 159-181), Ankara: Gece Kitaplığı
  • Eraslan, L., & Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Gündoğmuş, H. D. (2018). The difficulties experienced by teachers in the process of primary reading and writing instruction and their solution offers for eliminating these difficulties. Universal Journal of Educational Research, 6(2), 333-339.
  • Kandemir, E. M., Sara, P., Akay, Y., & Zemin, S. (2013). 12 yıl zorunlu eğitime ilişkin 1. sınıf öğretmenleri ve velilerinin görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 2(2), 1-17.
  • Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin etkili öğretmen tanımlarının etkili öğretmenlik boyutlarına göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 30(135), 1-10.
  • Kaya, Z. (2014). Olumlu öğrenme ortamı oluşturma. Z. Kaya (Yay. haz.), Sınıf yönetimi içinde (ss. 115-148). Pegem Akademi.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer (3rd ed.). Longman.
  • Mustan, T. (2002). Dünyada ve Türkiye’de öğretmen yetiştirmede yeni yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(1), 115-127.
  • Oktay, A. (2010). Okulöncesi eğitim ve ilköğretimin çocuğun yaşamındaki yeri ve önemi. İçinde Oktay, A. (Ed.). İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları (s. 1-20). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özcan, A. F., & Özcan, A. O. (2016). İlk okuma yazma öğrenmede çocukların yaşadıkları güçlükler, nedenleri ve çözüm önerileri: Nitel bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 69-103.
  • Sarıbaş, S., & Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. AJELI-Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 3(1), 18-34.
  • Saylik, A., & Tuaç, S (2021). Velilerin gözüyle ideal sınıf öğretmeninin özellikleri nitel bir çalışma. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(19), 44-61.
  • Sağırlı, M., & Coşkun, L. (2021). Öğrencilerin okul olgunluklarının okuma yazma sürecine etkisi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(37), 4072-4103.
  • Sezgin, Z. Ç. (2020). İlkokul birinci sınıf çocuklarının velisi olmak: heyecan ve endişeyi dengeleyebilmek. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 1-17.
  • Senemoğlu, N. (2008). Sınıf Öğretmeni Bilgiyi Aktaran Kişi Değil, Bilgiye Ulaşma Yollarını Öğreten Kişidir. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~n.senem/makaleler/sinif_ogr.htm
  • Şimşek, H., & Tanaydın, D. (2002). İlköğretimde veli katılımı: Öğretmen-veli-psikolojik danışman üçgeni. İlköğretim Online, 1(1).
  • Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama (E. Dinç, Çev.). Pegem Akademi.
  • TEDMEM. (2018). Okullarda ders dışı etkinliklerin işlevleri. https://tedmem.org/blog/okullarda-ders-disi-etkinliklerin-islevleri
  • Telli, S., Den Brok, P., & Çakıroğlu, J. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin ideal öğretmen hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 118-129.
  • Tok, H., & Bozkurt, A. (2010). Sınıf öğretmenlerinin 1. 2. 3. sınıflar için ayrı ve 4. 5. sınıflar için ayrı yetiştirilmeleri konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 9(3), 759-778.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldırım, N., & Öner, S. (2016). Etkili/başarılı sınıf öğretmenleri üzerine nitel bir analiz. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 135-155.
  • White, K. M. (2013). Associations between teacher–child relationships and children's writing in kindergarten and first grade. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 166-176.
Year 2024, Issue: 99, 289 - 308, 29.09.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1464163

Abstract

References

  • Aydın, S., & Ünsal, S. (2022). Öğretmen ve veli görüşlerine göre sınıf öğretmenlerinin tercih edilme nedenleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 55(1), 183-218.
  • Akçadağ, T. (2017). Köyde bir öğretim lideri: Dilek Livaneli. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 263-292.
  • Aykol, B. G., & Yıldırım, B. (2019). Öğretmen ve veli görüşlerine göre ailenin eğitime katılımı. Yıldız Journal of Educational Research, 5(1), 89-118.
  • Babayiğit, O. (2018). Velilerin sınıf öğretmenlerine bakış açısının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 42-58.
  • Babayiğit, Ö., & Erkuş, B. (2017). İlk okuma yazma öğretimi sürecinde sorunlar ve çözüm önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 271-284.
  • Başar, M., Göncü, A., & Baran, M. S. (2021). Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin eğitiminde bir eylem araştırması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 327-348.
  • Başar, M., & Tanış-Gürbüz, H. M. (2020). İlk okuma ve yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 8(1), 1-20.
  • Bayat, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma programının uygulanmasında karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 13(3), 759-775.
  • Bayraktar, H. V., & Girgin, S. (2021). İlkokul döneminde Türkçe öğretimi. Kamil A., Kırkıç H., Vatansever B. (Ed.), Kuramdan uygulamaya ilkokul eğitiminde yenilikçi öğrenme ve öğretim içinde, (111), Efe Akademi.
  • Bektaş, E. (2013). İlkokuma Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yollarının Karma Yöntem Aracılığıyla İncelenmesi. (Tez No. 344470) [Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Bektaş, S. (2020). İlk okuma yazma öğretiminde eğitsel oyunların 1. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine olan etkisinin incelenmesi. (Tez No. 639128) [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (31. basım). Pegem Akademi.
  • Çalışkan, M., Işık, A. N., & Saygın, Y. (2013). Öğretmen adaylarının ideal öğretmen algıları. İlköğretim Online, 12(2), 575-584.
  • Çelenk, S. (2002). İlk okuma-yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 1(2), 40-47
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim Online, 2(2), 28-34
  • Çermik, H., Doğan, B., & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 201-212.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal öğretmen üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 149, 19-21
  • Demir, O., & Ersöz, Y. (2016). 4+4+4 eğitim sistemi kapsamında sınıf öğretmenlerinin ilk okuma ve yazma eğitiminde yaşadıkları güçlüklerin değerlendirilmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 1-27.
  • Doğan, T., & Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Doğan, A., & Paydar, S. (2020). 1.sınıf öğrenci velilerinin yıl içerisinde öğrencinin gelişim üzerine görüşleri. Sönmez, K. (Ed) Eğitim bilimleri alanında akademik çalışmalar içinde (ss. 159-181), Ankara: Gece Kitaplığı
  • Eraslan, L., & Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Gündoğmuş, H. D. (2018). The difficulties experienced by teachers in the process of primary reading and writing instruction and their solution offers for eliminating these difficulties. Universal Journal of Educational Research, 6(2), 333-339.
  • Kandemir, E. M., Sara, P., Akay, Y., & Zemin, S. (2013). 12 yıl zorunlu eğitime ilişkin 1. sınıf öğretmenleri ve velilerinin görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 2(2), 1-17.
  • Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin etkili öğretmen tanımlarının etkili öğretmenlik boyutlarına göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 30(135), 1-10.
  • Kaya, Z. (2014). Olumlu öğrenme ortamı oluşturma. Z. Kaya (Yay. haz.), Sınıf yönetimi içinde (ss. 115-148). Pegem Akademi.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer (3rd ed.). Longman.
  • Mustan, T. (2002). Dünyada ve Türkiye’de öğretmen yetiştirmede yeni yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(1), 115-127.
  • Oktay, A. (2010). Okulöncesi eğitim ve ilköğretimin çocuğun yaşamındaki yeri ve önemi. İçinde Oktay, A. (Ed.). İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları (s. 1-20). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özcan, A. F., & Özcan, A. O. (2016). İlk okuma yazma öğrenmede çocukların yaşadıkları güçlükler, nedenleri ve çözüm önerileri: Nitel bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 69-103.
  • Sarıbaş, S., & Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. AJELI-Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 3(1), 18-34.
  • Saylik, A., & Tuaç, S (2021). Velilerin gözüyle ideal sınıf öğretmeninin özellikleri nitel bir çalışma. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(19), 44-61.
  • Sağırlı, M., & Coşkun, L. (2021). Öğrencilerin okul olgunluklarının okuma yazma sürecine etkisi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(37), 4072-4103.
  • Sezgin, Z. Ç. (2020). İlkokul birinci sınıf çocuklarının velisi olmak: heyecan ve endişeyi dengeleyebilmek. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 1-17.
  • Senemoğlu, N. (2008). Sınıf Öğretmeni Bilgiyi Aktaran Kişi Değil, Bilgiye Ulaşma Yollarını Öğreten Kişidir. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~n.senem/makaleler/sinif_ogr.htm
  • Şimşek, H., & Tanaydın, D. (2002). İlköğretimde veli katılımı: Öğretmen-veli-psikolojik danışman üçgeni. İlköğretim Online, 1(1).
  • Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama (E. Dinç, Çev.). Pegem Akademi.
  • TEDMEM. (2018). Okullarda ders dışı etkinliklerin işlevleri. https://tedmem.org/blog/okullarda-ders-disi-etkinliklerin-islevleri
  • Telli, S., Den Brok, P., & Çakıroğlu, J. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin ideal öğretmen hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 118-129.
  • Tok, H., & Bozkurt, A. (2010). Sınıf öğretmenlerinin 1. 2. 3. sınıflar için ayrı ve 4. 5. sınıflar için ayrı yetiştirilmeleri konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 9(3), 759-778.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldırım, N., & Öner, S. (2016). Etkili/başarılı sınıf öğretmenleri üzerine nitel bir analiz. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 135-155.
  • White, K. M. (2013). Associations between teacher–child relationships and children's writing in kindergarten and first grade. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 166-176.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Oğuzhan Kuru 0000-0002-1772-4406

Büşra Betül Barakli 0000-0003-0566-0246

Esma Kuru 0000-0002-7661-387X

Publication Date September 29, 2024
Submission Date April 3, 2024
Acceptance Date July 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 99

Cite

APA Kuru, O., Barakli, B. B., & Kuru, E. (2024). İLKOKUL 1.SINIF ÖĞRETMENLERİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ. EKEV Akademi Dergisi(99), 289-308. https://doi.org/10.17753/sosekev.1464163