Research Article
BibTex RIS Cite

ULUSLARARASI TİCARET VE LOJİSTİK LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ VE GELECEK BEKLENTİLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Issue: 99, 99 - 115, 29.09.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1500056

Abstract

Bu çalışmada, uluslararası ticaret ve lojistik bölümü lisans öğrencilerinin eğitimini aldıkları alana dair düşünceleri ve gelecekteki mesleki beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, 2023-2024 akademik yılı bahar döneminde Mersin-Çağ üniversitesinde öğrenim gören 18 öğrenciyle derinlemesine mülakat gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, amaçlı örnekleme yöntemi ve fenomenoloji araştırma deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analize başvurulmuştur. Lisans öğrencilerinden toplanan veriler doğrultusunda kodlar, kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. İncelemeler sonucunda, lisans öğrencilerinin: bölümü bilinçli olarak seçtiği, birinci sınıftan dördüncü sınıfa kadar bölüme ilişkin görüşlerinin olumlu yönde değiştiği, lisans eğitimlerinde uzaktan eğitim ve bölümün %100 İngilizce olmasının sorun yarattığı, geniş iş imkanı ve kariyer hedefi nedeniyle özel sektörde çalışmak istedikleri, lisans eğitiminde kendilerini yabancı dil ve uygulamaya yönelik ders konusunda yetersiz gördükleri, staj ve network gibi iş bulmaya yönelik girişimlerinin olduğu, satış ve pazarlama alanında uzmanlaşmak istedikleri, öğrencilerin çalışacağı yerden beklentilerinin bilgi/deneyim kazanmalarının yanı sıra kendilerine değer yaratmaları isteği, çalışacağı yerden ilk beş yıl ki beklentileri ise yüksek maaş, sosyal olanlar ile terfi almaları ve Türkiye’nin ihracat ve lojistikteki potansiyeli nedeniyle yurt içinde çalışmak istedikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Bu çalışma, etik ilkelere uygun olarak gerçekleştirilmiş ve gerekli etik kurul izinleri alınmıştır. Etik kurul izni, Çağ Üniversitesi Rektörlüğü Bilimsel Araştırmalar ve Yayın Etiği Kurulu’nun 21.05.2024 tarih ve 2024/02 sayılı kararı ile bu çalışmada bilimsel araştırma ve yayın etiği açısından uygun olduğu kararı alınmıştır.

Supporting Institution

Çağ Üniversitesi

Project Number

Bu proje, Çağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından 2024-1-4 proje numarası ile desteklenmiştir.

Thanks

Bu proje, Çağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından 2024-1-4 proje numarası ile desteklenmiştir.

References

  • Akyürek, R. (2020). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin müzik öğretmenliğini tercih etme nedenlerinin belirlenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(24), 2856-2874.
  • Altunışık, R., Boz, H., Gegez, E., Koç, E., Sığrı, Ü., Yıldız, E., & Yüksel, A. (2023). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Yeni Perspektifler. Seçkin.
  • Arslan, E. (2022). Nitel Araştirmalarda Geçerlilik ve Güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 395-407.
  • Ateş, S. S. (2016). Yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin kariyer başlangıç tercihlerini etkileyen faktörler: Havacılık alanında uygulama, IBANESS Konferans Serisi. Cataloging-in-Publication Data, 153.
  • Baltaci, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bayram, H. B., & Bayraktar, S. (2018). Meslek yüksekokulları öğrencilerinin eğitim aldıkları sektörün çalışma koşulları algısı ve kariyer beklentisi. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 216-224.
  • Cox, M. F., Cekic, O., Ahn, B., & Zhu, J. (2012). Engineering professionals’ expectations of undergraduate engineering students. Leadership and Management in Engineering, 12(2), 60-70.
  • Demirtaş, F., & Bozyiğit, S. (2023). Uluslararası ticaret ve lojistik öğrencilerinin geleceğe yönelik mesleki beklentileri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 14(27), 107-134
  • Eşitti, B., & Buluk, B. (2018). Öğrencilerin geleceğinde kariyer günleri etkinliklerinin rolü: Turizm işletmeciliği ve rehberlik lisans öğrencileri üzerine bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(1), 38-56.
  • Gonzalez, M. J. F., Semjonovs, D., Bogdanecs, A., & Ozola, S. (2014). Youngsters’ motivations and difficulties for choosing seafarer career. The Case of Latvia. European Integration Studies, (8), 131-140.
  • Gökmenoğlu, T. (2013). Preparing teachers: Expectations and existing situation at faculties of education. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(4), 39-54.
  • Gökoğlan, K., & Kaval, U. (2020). Öğrencilerin kariyer stratejileri üzerine bir araştırma: Dicle üniversitesi örneği. Turkish Business Journal, 1(1), 15-28.
  • Groenewald, T. (2004). A phenomenological research design illustrated. International Journal of Qualitative Methods, 3(1), 42-55.
  • Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Ectj, 29(2), 75-91.
  • Gürler, D. A. (2023). Müzik bölümü lisans öğrencilerinin mesleki ve gelecek beklentileri. International Journal of Eurasia Social Sciences/Uluslararasi Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54).
  • Hall, D. T. (2002). Careers in and out of organizations. Sage.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kocaman, F., & Ersoy, A. F. (2021). Pandemi Sürecinde öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin yaşadığı stres ve kaygı durumları: Nitel bir çalışma. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 7(1), 224-240.
  • Küçük, D. P. (2012). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 151-161.
  • Lester, S. (1999). An introduction to phenomenological research. Stan Lester Developments.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
  • Ma, W., Cao, X., & Li, J. (2021). Impact of logistics development level on international trade in China: A provincial analysis. Sustainability, 13(4), 2107.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Money, J., Nixon, S., Tracy, F., Hennessy, C., Ball, E., & Dinning, T. (2017). Undergraduate student expectations of university in the United Kingdom: What really matters to them? Cogent Education, 4(1), 1301855.
  • Obilor, E. I. (2023). Convenience and purposive sampling techniques: Are they the same. International Journal of Innovative Social & Science Education Research, 11(1), 1-7.
  • Özdemir, M. A., & Kaymak, H. (2024). Coğrafya son sınıf öğrencilerinin coğrafya mesleğine bakış açıları. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (51), 26-47.
  • Özgüler, Ö. (2016). İnşaat sektörünün meslek yüksekokulu öğrencilerinden beklentileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 50-59.
  • Özoğlu, B., Senir, G., & Büyükkeklik, A. (2020). Devlet Üniversitelerinde Lojistik Eğitimine Yönelik Bir Araştirma. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 19-35.
  • Pallis, A. A., & Ng, A. K. (2011). Pursuing maritime education: an empirical study of students’ profiles, motivations and expectations. Maritime Policy & Management, 38(4), 369-393.
  • Salawu, Y. O., Ghadiri, S. M., & Giwa, M. O. (2022). Effects of trade logistics on international trade: A systematic literature review. Cogent Business & Management, 9(1), 2074341.
  • Song, M. J., & Lee, H. Y. (2022). The relationship between international trade and logistics performance: A focus on the South Korean industrial sector. Research in Transportation Business & Management, 44, 100786.
  • Söylemez, Ş. Ç., & Kaya, Ş. D. (2020). Mesleki Uygulama Beklentilerinin Kariyer Motivasyonu Üzerine Etkisi: Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(28), 855-874.
  • Spencer, F. (2005). The teaching and learning expectations of undergraduate Educational Psychology students. In Proceedings of the 40th APS Annual Conference-Past Reflections, Future Directions (pp. 303-307). Australian Psychological Society.
  • Tezcan, F. (2018). Üniversite gençliğinin meslek seçimi ve gelecek beklentileri: Akdeniz Üniversitesi Edebiyat Fakültesi örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 27-57.
  • Tomlinson, A., Simpson, A., & Killingback, C. (2023). Student expectations of teaching and learning when starting university: a systematic review. Journal of further and higher education, 47(8), 1054-1073.
  • Tonkuş, M. B., & Bakırhan, C. (2022). Uzaktan Eğitimin Uygulamalı Alanlarda Eğitim Gören Öğrencilerin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Artuklu International Journal of Health Sciences, 2(1), 7-18.
  • Tunç, H. (2018). Uluslararası ticaret bölümü öğrencilerinin işsizlik kaygısının azalmasında etkili olan faktörler. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2), 254-264.
  • Yalçınkaya, B., & Saydam, V. (2018). Staj süreçlerinin öğrencilerin mesleki beklentilerine etkisi: Marmara Üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü üzerine bir inceleme. Arşiv Dünyası, 20, 1-20.
  • Yılmaz, İ., Dündar, A., & Abdullah, A. T. L. İ. (2020). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun yordayıcısı olarak mesleki sonuç beklentisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(13), 68-77.
  • YÖK Atlas. (2024). YÖK Lisans Atlası. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php (Erişim Tarihi: 15.04.2024)
Year 2024, Issue: 99, 99 - 115, 29.09.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1500056

Abstract

Project Number

Bu proje, Çağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından 2024-1-4 proje numarası ile desteklenmiştir.

References

  • Akyürek, R. (2020). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin müzik öğretmenliğini tercih etme nedenlerinin belirlenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(24), 2856-2874.
  • Altunışık, R., Boz, H., Gegez, E., Koç, E., Sığrı, Ü., Yıldız, E., & Yüksel, A. (2023). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Yeni Perspektifler. Seçkin.
  • Arslan, E. (2022). Nitel Araştirmalarda Geçerlilik ve Güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 395-407.
  • Ateş, S. S. (2016). Yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin kariyer başlangıç tercihlerini etkileyen faktörler: Havacılık alanında uygulama, IBANESS Konferans Serisi. Cataloging-in-Publication Data, 153.
  • Baltaci, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bayram, H. B., & Bayraktar, S. (2018). Meslek yüksekokulları öğrencilerinin eğitim aldıkları sektörün çalışma koşulları algısı ve kariyer beklentisi. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 216-224.
  • Cox, M. F., Cekic, O., Ahn, B., & Zhu, J. (2012). Engineering professionals’ expectations of undergraduate engineering students. Leadership and Management in Engineering, 12(2), 60-70.
  • Demirtaş, F., & Bozyiğit, S. (2023). Uluslararası ticaret ve lojistik öğrencilerinin geleceğe yönelik mesleki beklentileri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 14(27), 107-134
  • Eşitti, B., & Buluk, B. (2018). Öğrencilerin geleceğinde kariyer günleri etkinliklerinin rolü: Turizm işletmeciliği ve rehberlik lisans öğrencileri üzerine bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(1), 38-56.
  • Gonzalez, M. J. F., Semjonovs, D., Bogdanecs, A., & Ozola, S. (2014). Youngsters’ motivations and difficulties for choosing seafarer career. The Case of Latvia. European Integration Studies, (8), 131-140.
  • Gökmenoğlu, T. (2013). Preparing teachers: Expectations and existing situation at faculties of education. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(4), 39-54.
  • Gökoğlan, K., & Kaval, U. (2020). Öğrencilerin kariyer stratejileri üzerine bir araştırma: Dicle üniversitesi örneği. Turkish Business Journal, 1(1), 15-28.
  • Groenewald, T. (2004). A phenomenological research design illustrated. International Journal of Qualitative Methods, 3(1), 42-55.
  • Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Ectj, 29(2), 75-91.
  • Gürler, D. A. (2023). Müzik bölümü lisans öğrencilerinin mesleki ve gelecek beklentileri. International Journal of Eurasia Social Sciences/Uluslararasi Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54).
  • Hall, D. T. (2002). Careers in and out of organizations. Sage.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kocaman, F., & Ersoy, A. F. (2021). Pandemi Sürecinde öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin yaşadığı stres ve kaygı durumları: Nitel bir çalışma. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 7(1), 224-240.
  • Küçük, D. P. (2012). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 151-161.
  • Lester, S. (1999). An introduction to phenomenological research. Stan Lester Developments.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
  • Ma, W., Cao, X., & Li, J. (2021). Impact of logistics development level on international trade in China: A provincial analysis. Sustainability, 13(4), 2107.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Money, J., Nixon, S., Tracy, F., Hennessy, C., Ball, E., & Dinning, T. (2017). Undergraduate student expectations of university in the United Kingdom: What really matters to them? Cogent Education, 4(1), 1301855.
  • Obilor, E. I. (2023). Convenience and purposive sampling techniques: Are they the same. International Journal of Innovative Social & Science Education Research, 11(1), 1-7.
  • Özdemir, M. A., & Kaymak, H. (2024). Coğrafya son sınıf öğrencilerinin coğrafya mesleğine bakış açıları. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (51), 26-47.
  • Özgüler, Ö. (2016). İnşaat sektörünün meslek yüksekokulu öğrencilerinden beklentileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 50-59.
  • Özoğlu, B., Senir, G., & Büyükkeklik, A. (2020). Devlet Üniversitelerinde Lojistik Eğitimine Yönelik Bir Araştirma. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 19-35.
  • Pallis, A. A., & Ng, A. K. (2011). Pursuing maritime education: an empirical study of students’ profiles, motivations and expectations. Maritime Policy & Management, 38(4), 369-393.
  • Salawu, Y. O., Ghadiri, S. M., & Giwa, M. O. (2022). Effects of trade logistics on international trade: A systematic literature review. Cogent Business & Management, 9(1), 2074341.
  • Song, M. J., & Lee, H. Y. (2022). The relationship between international trade and logistics performance: A focus on the South Korean industrial sector. Research in Transportation Business & Management, 44, 100786.
  • Söylemez, Ş. Ç., & Kaya, Ş. D. (2020). Mesleki Uygulama Beklentilerinin Kariyer Motivasyonu Üzerine Etkisi: Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(28), 855-874.
  • Spencer, F. (2005). The teaching and learning expectations of undergraduate Educational Psychology students. In Proceedings of the 40th APS Annual Conference-Past Reflections, Future Directions (pp. 303-307). Australian Psychological Society.
  • Tezcan, F. (2018). Üniversite gençliğinin meslek seçimi ve gelecek beklentileri: Akdeniz Üniversitesi Edebiyat Fakültesi örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 27-57.
  • Tomlinson, A., Simpson, A., & Killingback, C. (2023). Student expectations of teaching and learning when starting university: a systematic review. Journal of further and higher education, 47(8), 1054-1073.
  • Tonkuş, M. B., & Bakırhan, C. (2022). Uzaktan Eğitimin Uygulamalı Alanlarda Eğitim Gören Öğrencilerin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Artuklu International Journal of Health Sciences, 2(1), 7-18.
  • Tunç, H. (2018). Uluslararası ticaret bölümü öğrencilerinin işsizlik kaygısının azalmasında etkili olan faktörler. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2), 254-264.
  • Yalçınkaya, B., & Saydam, V. (2018). Staj süreçlerinin öğrencilerin mesleki beklentilerine etkisi: Marmara Üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü üzerine bir inceleme. Arşiv Dünyası, 20, 1-20.
  • Yılmaz, İ., Dündar, A., & Abdullah, A. T. L. İ. (2020). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun yordayıcısı olarak mesleki sonuç beklentisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(13), 68-77.
  • YÖK Atlas. (2024). YÖK Lisans Atlası. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php (Erişim Tarihi: 15.04.2024)
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Teaching in Economics, Business and Management
Journal Section Articles
Authors

Emre Kadir Özekenci 0000-0001-6669-0006

Project Number Bu proje, Çağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından 2024-1-4 proje numarası ile desteklenmiştir.
Publication Date September 29, 2024
Submission Date June 12, 2024
Acceptance Date August 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 99

Cite

APA Özekenci, E. K. (2024). ULUSLARARASI TİCARET VE LOJİSTİK LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ VE GELECEK BEKLENTİLERİNİN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(99), 99-115. https://doi.org/10.17753/sosekev.1500056