Bu araştırma, bir devlet üniversitesinin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda okuyan 177 birinci sınıf öğrencisinin stresle başa çıkma tarzlarının, üniversite yaşamına uyum düzeyine etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Üniversite Yaşamı Ölçeği (ÜYÖ) ve Stresle Baş Etme Tarzları Ölçeği (SBÇTÖ) kullanılarak toplanmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 20,1 olup %76,3’ü kadındır. Odyometri programında okuyan, tercih ettiği bölümü isteyerek seçen ve okul yaşamından memnun olan öğrencilerin ÜYÖ toplam puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,001). Çok değişkenli doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre, stresle başa çıkma tarzlarından kendine güvenli yaklaşım (β=0,371, p<0,001) ve sosyal desteğe başvurma (β=0,208, p<0,001) alt boyutlarının üniversite yaşamına uyumu olumlu etkilediği, çaresiz yaklaşımın (β=-0,483, p<0,001) ise uyumu olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Araştırma, üniversiteye ilk kez başlayan öğrencilerin stresle başa çıkma tarzlarının, üniversite yaşamına uyum düzeyleri üzerinde önemli bir etkisi olduğunu ortaya koymaktadır.
Yazar, istatistiksel analize verdiği katkılardan dolayı için Dr. Özgün Pehlivan'a teşekkürlerini sunar.
The purpose of the study was to determine how the stress coping strategies of first-year students at the Vocational School of Health Services affected how well they adjusted to life at university. 177 students enrolled in a public university's Vocational School of Health Services participated in the study, and data were gathered using the Personal Information Form, the University Life Scale (ULS), and the Stress Coping Styles Scale (SCSS).The study's participant students had a mean age of 20.1 years and 76.3% of them were female. Students enrolled in audiometry programs, those who voluntarily chose the program they studied, and those who felt content with their educational experience all scored higher overall on the ULS (p<0.001). The results of the multivariate linear regression analysis demonstrated that the helpless approach sub-dimension (β=-0.483, p=<0.001) had a negative impact on the adjustment to university life, whereas the sub-dimensions of the coping styles with stress, self-confident approach (β=0.371, p=0.001), and turning to social support (β=0.208, p=0.001), had a positive impact. Students may adjust to university life by using the stress coping technique or styles that they choose to utilize when they first enroll.20.1 years old, and 76.3% of the participants were female.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Personality Psychology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 26, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | June 13, 2024 |
Acceptance Date | November 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 100 |