Bu çalışma, ergenlerin yapay zekâya yönelik farkındalık düzeylerini ölçmek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmeyi hedeflemektedir. Araştırmada, nicel yöntemlerden betimsel araştırma deseni kullanılmış ve eğitim sistemindeki ergenler çalışma evrenini oluşturmuştur. Örneklem grubu, uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olup, 283 katılımcı Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve 167 katılımcı Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) için seçilmiştir. Geçerlik ve güvenirlik analizleri kapsamında kapsam geçerliği, yapı geçerliği, iç tutarlık katsayıları ve madde-toplam puan korelasyonları değerlendirilmiştir. İlk aşamada 22 maddeden oluşan ölçek, AFA sonucunda 20 madde ve dört alt boyuta indirgenmiştir. Yapay zekâ farkındalığını açıklama oranının yaklaşık %60 olduğu tespit edilmiştir. Faktör yapısının doğrulanması amacıyla ek veri toplanarak DFA gerçekleştirilmiş, model uyum indekslerinin yüksek düzeyde uygunluk gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca, ölçekten elde edilen verilerin güvenilirliğini belirlemek için hesaplanan Cronbach alfa ve McDonald omega katsayılarının yüksek güvenirliğe işaret ettiği görülmüştür. Sonuç olarak, ergenlerin yapay zekâ farkındalıklarını değerlendirmek için bilimsel açıdan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı ortaya konmuştur.
This study aims to develop a valid and reliable measurement tool to assess adolescents' awareness of artificial intelligence (AI). A quantitative research approach was adopted, employing a descriptive research design. The target population consists of adolescents within the education system, while the sample was selected using a convenience sampling method, comprising 283 participants for Exploratory Factor Analysis (EFA) and 167 for Confirmatory Factor Analysis (CFA). To establish the validity and reliability of the scale, content validity, construct validity, internal consistency coefficients, and item-total score correlations were analyzed. Initially composed of 22 items, the scale was refined through EFA, resulting in a final structure with 20 items and four subdimensions. The scale was found to explain approximately 60% of the variance in AI awareness. To verify the identified factor structure, additional data were collected, and CFA was conducted, confirming the model with strong fit indices. Furthermore, reliability analysis demonstrated high internal consistency, as evidenced by Cronbach’s alpha and McDonald’s omega coefficients. In conclusion, the study presents a scientifically validated and reliable measurement tool for assessing adolescents' awareness of artificial intelligence.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 9, 2025 |
Publication Date | June 22, 2025 |
Submission Date | February 6, 2025 |
Acceptance Date | May 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 102 |