The knowledge, experience, positive personality, and leadership qualities possessed by coaches are known to influence the relationships and unity among athletes. The aim of this research is to determine the personality traits of coaches according to professional handball players. The study employed a phenomenological design within a qualitative research model. Purposeful sampling was used to interview 14 professional handball players from the Elazığ Women's 1st League A group. The data were analyzed and evaluated through content analysis. The majority of participants expressed that their coaches possessed positive personality traits, had extensive technical expertise, were leaders, and were well-recognized. The coaches' competitive nature, ability to foster unity and solidarity within the team, attentiveness, compassion, and provision of both material and moral support were among the favored qualities. Athletes stated that when their coaches made mistakes, they did not harbor prejudices or negative thoughts but believed they could discuss and rectify any errors. However, being overly ambitious, irritable, restrictive, excessively planned and programmed, or overly compassionate were among the disliked characteristics of their coaches.
Antrenörlerin sahip olduğu bilgi, tecrübe, olumlu kişilik ve liderlik özellikleri, sporcuların birbirleriyle olan ilişkilerini ve birlikteliklerini etkilediği bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı profesyonel hentbol sporcularına göre antrenörlerinin kişilik özelliklerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma modelinden fenomolojik desen kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak Elazığ 1. Lig Kadınlar A grubu’nda yer alan 14 profesyonel hentbol sporcu ile görüşülmüştür. Veriler içerik analizi yapılarak incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Araştırmada katılımcıların büyük çoğunluğu antrenörlerinin olumlu kişilik özelliklerine sahip, teknik donanımı fazla, lider, tanınır olduğunu ifade etmişlerdir. Antrenörün mücadeleci olması, takım içinde birlik ve beraberliği sağlaması, sporcularına ilgili, merhametli olması ve maddi manevi açıdan desteklemesi antrenörün sevilen özellikleri arasında yer almıştır. Sporcular antrenörleri bir hata yaptığında ön yargılı olmayıp hakkında olumsuz düşünmediklerini, bir hata varsa konuşup telafi edebileceklerini ifade etmişlerdir. Aşırı hırslı olma, sinirli olma, kısıtlayıcı olma, aşırı plan ve programlı olma, fazla merhametli olma ise antrenörlerinin hoşlanılmayan özellikleri arasında yer almıştır.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Other Fields of Education (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 7, 2025 |
| Publication Date | September 10, 2025 |
| Submission Date | January 17, 2025 |
| Acceptance Date | June 17, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 103 |