Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin sağlıklı aile yapısı, algılanan stres ve umut arasındaki ilişkinin çeşitli demografik değişkenlerle açıklanması amaçlanmaktadır. Araştırma Seben İzzet Baysal Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma tarama modeline uygun tanımlayıcı bir araştırmadır. Araştırmada “Sağlıklı Aile Ölçeği”, “Agılanan Stres Ölçeği” ve “Sürekli Umut Ölçeği” ile demografik soruları içeren soru formu kullanılmıştır. Katılımcıların %80’i kadın, %60’ı 1. sınıfta ve %49,3’ü sosyal hizmet bölümünde öğrenim görmektedir. Katılımcıların sağlıklı aile puanı yüksek (123,31); algılanan stres düzeyi orta (15,93); umut düzeyleri yüksek (47,46) bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin sağlıklı aile yapısı ile umut düzeyleri arasında pozitif (r=,460) korelasyon bulunmuştur. Katılımcıların algıladıkları stres düzeyi ile sağlıklı aile düzeyi arasında negatif (r=-,443) korelasyon bulunmuştur.
This study aims to explain how different demographic factors relate to university students' perceived stress, healthy family structure, and hope. The research was conducted on the students of Seben İzzet Baysal Vocational School. The research is a descriptive study in accordance with the survey model. The "Healthy Family Scale," "Perceived Stress Scale," "Trait Hope Scale," as well as a questionnaire with questions about demographics, were employed in the study. 80% of the participants were female, 60% were in the first year and 49.3% were studying in the social work department. The healthy family score of the participants was high (123.31), perceived stress was moderate (15.93), and hope was high (47.46). Between the students who took part in the study's healthy family structure and their levels of hope, a positive correlation (r=.460) was found. The level of stress perceived by participants and the level of healthy family were found to have a negative correlation (r=-.443).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2023 |
Submission Date | March 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |