Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinde bilişsel esneklik, problemli internet kullanımı ve siber zorbalık arasındaki ilişkilerin incelemesidir. Nicel araştırma türlerinden ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada katılımcılar uygun örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Diyarbakır ilinin 6 farklı lisesinde eğitim gören 700 kız (%62,5) ve 420 erkek (%37,5) olmak üzere toplam 1120 katılımcı oluşturmuştur. Veriler 2022-2023 eğitim yılı Güz döneminde çevrim içi olarak toplanmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla ‘Kişisel Bilgi Formu’, ‘Bilişsel Esneklik Ölçeği’, ‘Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği-Ergen Formu’ ve ‘Siber Zorbalık Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırmaya alınan verilerin analizinde SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Kolmogorov Smirnow Testi ile kontrol edilmiştir (p> 0,05). Bağımsız çoklu gruplardaki karşılaştırmalarda Kruskal- Wallis, bağımsız ikili grup karşılaştırmalarında ise Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, bilişsel esneklik puanları ile problemli internet kullanımı ve siber zorbalık arasında negatif yönde zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öte yandan, problemli internet kullanımı puanları ile siber zorbalık puanları arasında ise pozitif yönde zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmada lise öğrencilerinin cinsiyetleri, internette harcadıkları zaman ve internet kullanım amaçları ile bilişsel esneklik düzeyleri, problemli internet kullanımları ve siber zorbalık davranışları arasında da istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
The aim of this study is to examine the relationships between cognitive flexibility, problematic internet use and cyberbullying in adolescents. In the study in which the relational survey model, one of the quantitative research types, was used, the participants were selected by convenient sampling method. The study group of the research consisted of a total of 1120 participants, 700 girls (62.5%) and 420 boys (37.5%) studying in 6 different high schools of Diyarbakır province. The data were collected online in the autumn term of the 2022-2023 academic year. 'Personal Information Form', “Cognitive Flexibility Scale”, “Problematic Internet Use Scale-Adolescent Form” and “Cyberbullying Scale” were used to collect data in the study. SPSS 25 package programme was used to analyse the data. Whether the data showed normal distribution was checked by Kolmogorov Smirnow Test (p> 0.05). Kruskal-Wallis test was used for independent multiple group comparisons and Whitney U test was used for independent pair group comparisons. As a result of the study, a weakly significant negative relationship was found between cognitive flexibility scores and problematic internet use and cyberbullying. On the other hand, a statistically significant relationship was found between problematic internet use scores and cyberbullying scores at a weak positive level. In the study, statistically significant differences were found between high school students' gender, the time they spend on the internet and their internet usage purposes and their cognitive flexibility levels, problematic internet use and cyberbullying behaviours.
| Primary Language | Turkish | 
|---|---|
| Subjects | Child and Adolescent Development | 
| Journal Section | Research Articles | 
| Authors | |
| Publication Date | September 30, 2025 | 
| Submission Date | February 21, 2025 | 
| Acceptance Date | July 21, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |