Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE BAĞLANMA STİLLERİ İLE TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 50 - 73, 30.09.2025
https://doi.org/10.69514/sosyalsaglik.1731067

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ile teknoloji bağımlılığı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Yöntem: Nicel araştırma desenine dayalı olarak yürütülen bu tanımlayıcı ve kesitsel çalışma, çevrim içi anket yoluyla rastgele seçilen 520 üniversite öğrencisinden elde edilen verileri kapsamaktadır. Veri toplama sürecinde Kişisel Bilgi Formu, Üç Boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği ve Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 26 programı aracılığıyla betimsel istatistikler, korelasyon ve çoklu regresyon analizleriyle değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırma bulguları, erkek katılımcıların kaçınan bağlanma ve çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeylerinin kadınlara kıyasla anlamlı şekilde daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Yaş değişkeninin bağlanma stilleri ve teknoloji bağımlılığı üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Ayrıca, ebeveynlerin eğitim düzeyinin teknoloji bağımlılığıyla ilişkili olduğu saptanmıştır. Teknoloji ile geçirilen süre ve sanal ortama maruz kalma, teknoloji bağımlılığı düzeyini artıran faktörler arasında yer almıştır. Çalışmada bağlanma stilleri ile teknoloji bağımlılığı arasında da anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir; güvenli bağlanma stili teknoloji bağımlılığı ile negatif ve zayıf düzeyde, kaçınan bağlanma stili pozitif ve zayıf düzeyde, kaygılı-kararsız bağlanma stili ise pozitif ve orta düzeyde ilişkilendirilmiştir. Ayrıca, bağlanma stillerinin teknoloji bağımlılığı üzerinde anlamlı yordayıcı bir rol oynadığı belirlenmiştir. Sonuç: Elde edilen bulgular, bireylerin erken dönem bağlanma stillerinin teknoloji bağımlılık durumlarını etkileyebileceğine işaret etmektedir. Elde edilen sonuçların, teknoloji bağımlılığına yönelik önleyici ve müdahale temelli çalışmalar açısından yol gösterici olması beklenmektedir.

References

  • Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. N. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Akay, B., Ayhan, R., Orhan, R., & Öçalan, M. (2023). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman yönetimi ile teknoloji bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 71–84.
  • Akhan, L. U. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin bağlanma stillerinin belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(3), 191–196.
  • American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). American Psychiatric Publishing. Washington, DC.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). American Psychiatric Publishing. Washington, DC:
  • Ardıç, T., & Selvi, Ö. (2022). Teknoloji bağımlılığı ve aile içi iletişim ilişkisi üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 7(2), 241-254.
  • Aydın, F. (2017). Teknoloji bağımlılığının sınıf ortamında yarattığı sorunlara ilişkin öğrenci görüşleri (Yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bal, E., & Balcı, Ş. (2021). Modern dünyada yalnızlaşan insanın sahte mesihi: Yalnızlık ve kullanım örüntüleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 8(77), 3222–3236. https://doi.org/10.26450/jshsr.2873
  • Bartholomew, K. (1990). Avoidance of intimacy: An attachment perspective. Journal of Social and Personal relationships, 7(2), 147-178.
  • Bayraktutan, F. (2005). Aile içi ilişkiler açısından internet kullanımı (Yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi.
  • Boer, M., Van Den Eijnden, R. J., Boniel-Nissim, M., Wong, S. L., Inchley, J. C., Badura, P., ... & Stevens, G. W. (2020). Adolescents' intense and problematic social media use and their well-being in 29 countries. Journal of adolescent health, 66(6), S89-S99. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.02.014
  • Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment. Basic Books.
  • Bowlby, J. (1977). The making and breaking of affectional bonds. II. Some principles of psychotherapy. The fiftieth Maudsley lecture. The British Journal of Psychiatry, 130(5), 421–431. https://doi.org/10.1192/bjp.130.5.421
  • Çalışır, M. (2009). Yetişkin bağlanma kuramı ve duygulanım düzenleme stratejilerinin depresyonla ilişkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(3), 240–255.
  • Del Giudice, M. (2019). Sex differences in attachment styles. Current Opinion in Psychology, 25, 1–5. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2018.02.003
  • Demircioğlu, Z. I., & Göncü Köse, A. (2021). Effects of attachment styles, dark triad, rejection sensitivity, and relationship satisfaction on social media addiction: A mediated model. Current Psychology, 40(1), 414–428.
  • Demirdağ, M. F. (2017). Bağlanma Teorisi’nin kökenleri: John Bowlby ve Mary Ainsworth. Düzce Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 76–90.
  • Dere, Z. (2023). Examination of college students' technology addiction levels. International Journal of Curriculum and Instruction, 15(1), 309–337.
  • Dilsiz, N. B., & Kandemir, M. (2020). Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının bağlanma stilleri ve yaşam doyumu ile ilişkisinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 7(2), 32-51.
  • Dinç, B., Gül, M., Karakaya, C., & Karataş, K. (2023). Üniversite öğrencilerinde teknoloji bağımlılığı: COVID-19 pandemisi süreci üzerinden bir inceleme. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 50–70.
  • Dozier, M., & Bernard, K. (2017). Attachment and biobehavioral catch up: An evidence based intervention for vulnerable infants and their families. Zero to Three Journal, 37(3), 25–32.
  • Duman, M. Z. (2008). İnternet kullanımının öğrencilerin sosyal ilişkileri ve okul başarıları üzerindeki etkisi. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2(3), 93–112.
  • Eichenberg, C., Schneider, R., & Rumpl, H. (2024). Social media addiction: Associations with attachment style, mental distress, and personality. BMC Psychiatry, 24(1), 278. https://doi.org/10.1186/s12888-024-05224-7
  • Eichenberg, C., Schott, M., & Schroiff, A. (2017). Attachment style and internet addiction: An online survey. Journal of Medical Internet Research, 19(5), e170. https://doi.org/10.2196/jmir.6694
  • Ermiş, B. S. (2019). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri, aile yaşam doyumları ve duygusal özerlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi), İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ve karar stratejileri. International Journal of Eurasia Social Sciences, 3, 60–74.
  • Erzen, E. (2016). Üç boyutlu bağlanma stilleri ölçeği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1-21.
  • Fraley, R. C. (2002). Attachment stability from infancy to adulthood: Meta-analysis and dynamic modeling of developmental mechanisms. Personality and Social Psychology Review, 6(2), 123–151.
  • Gisbert Pérez, J., Martí Vilar, M., Merino Soto, C., Chans, G. M., & Badenes Ribera, L. (2024). Gender differences in internet gaming among university students: A discriminant analysis. Frontiers in Psychology, 15, 1412739. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1412739
  • Hazan, C., & Shaver, P. R. (1994). Deeper into attachment theory. Psychological Inquiry, 5(1), 68-79.
  • Howe, D. (2011). Attachment across the lifecourse: A brief introduction. Palgrave Macmillan.
  • Huang, L., Yang, F., & Wu, W. (2024). Adult attachment, social anxiety, and problematic social media use: A meta-analysis and meta-analytic structural equation model. Addictive Behaviors, 149, 108163. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2024.108163
  • Jenkins-Guarnieri, M. A., Wright, S. L., & Hudiburgh, L. M. (2012). The relationships among attachment style, personality traits, interpersonal competency, and Facebook use. Journal of Applied Developmental Psychology, 33(6), 294–301. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2012.08.001
  • Johnson, S. M., & Whiffen, V. E. (2003). Attachment processes in couple and family therapy. Guilford Press. Kılıç, T., & Kümbetlioğlu, M. (2016). Bağlanma stillerinin iletişim becerilerine etkisini araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 381–396.
  • Kuss, D. J. (2016). Internet addiction: A clinical perspective. In A. Attrill & C. Fullwood (Eds.), Applied cyberpsychology: Practical applications of cyberpsychological theory and research (pp. 89–105). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137517036_6
  • Kuss, D. J., Griffiths, M. D., Karila, L., & Billieux, J. (2014). Internet addiction: A systematic review of epidemiological research for the last decade. Current Pharmaceutical Design, 20(25), 4026–4052. https://doi.org/10.2174/13816128113199990617
  • Kuss, D. J., Van Rooij, A. J., Shorter, G. W., Griffiths, M. D., & van de Mheen, D. (2013). Internet addiction in adolescents: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29(5), 1987–1996. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.04.002
  • Li, J., Li, S., Li, H., Ye, L., & Chen, X. (2024). The relationship between attachment and problematic internet use: A multilevel meta-analysis. Developmental review, 73, 101146.
  • Marche, S. (2012). Is Facebook making us lonely? The Atlantic, 309(4), 60–69. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2012/05/is-facebook-making-us-lonely/308930/
  • Meng, S. Q., Cheng, J. L., Li, Y. Y., Yang, X. Q., Zheng, J. W., Chang, X. W., ... & Shi, J. (2022). Global prevalence of digital addiction in general population: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 92, 102128. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2022.102128
  • Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2016). Attachment in adulthood: Structure, dynamics, and change (2nd ed.). Guilford Press.
  • Monacis, L., De Palo, V., Griffiths, M. D., & Sinatra, M. (2017). Social networking addiction, attachment style, and validation of the Italian version of the Bergen Social Media Addiction Scale. Journal of Behavioral Addictions, 6(2), 178–186. https://doi.org/10.1556/2006.6.2017.023
  • Niu, X., Xie, Y. X., Gou, L. X., King, D. L., Gu, J. J., & Wang, J. L. (2023). The association between adult attachment and problematic internet use: A three-level meta-analysis. Computers in Human Behavior, 149, 107957. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107957
  • Pons, M., Bennasar Veny, M., & Yañez, A. M. (2020). Maternal education level and excessive recreational screen time in children: A mediation analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 8930. https://doi.org/10.3390/ijerph17238930
  • Savcı, M., & Aysan, F. (2016). Bağlanma stilleri, akran ilişkileri ve duyguların internet bağımlılığını yordamadaki katkıları. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(3), 401-432.
  • Schimmenti, A., Passanisi, A., Gervasi, A. M., Manzella, S., & Famà, F. I. (2014). Insecure attachment attitudes in the onset of problematic Internet use among late adolescents. Child Psychiatry & Human Development, 45(5), 588-595.
  • Schindler, A., Thomasius, R., Sack, P. M., Gemeinhardt, B., Küstner, U., & Eckert, J. (2005). Attachment and substance use disorders: A review of the literature and a study in drug dependent adolescents. Attachment & Human Development, 7(3), 207–228.
  • Schofield, G., Beek, M. (2009). Attachment handbook for foster care and adoption. British Association for Adoption & Fostering.
  • Sechi, C., & Vismara, L. (2023). Gender differences in the relationship between attachment styles, self-esteem and online deception: A mediation model. Journal of Affective Disorders Reports, 14, 100681.
  • Shaver, P. R., & Mikulincer, M. (2010). New directions in attachment theory and research. Journal of Social and Personal Relationships, 27(2), 163–172. https://doi.org/10.1177/0265407509360899
  • Sümer, N., & Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir karşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14(43), 71-106.
  • Türesin, H., & Alban, F. N. (2024). Z Kuşağının Teknoloji Bağımlılığı Türü Sanal Mağduriyet Eğilimlerini Etkiler Mi? Manisa Celal Bayar Üniversitesi İİBF Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 85-96.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2021). Türkiye aile yapısı araştırması, 2021.Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=T%C3%BCrkiye-Aile-Yapisi-Arastirmasi-2021-45813.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2024). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması, 2024. Erişim Adersi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492#:~:text=T%C3%9C%C4%B0K%20Kurumsal&text=%C4%B0nternet%20kullan%C4%B1m%20oran%C4%B1%2C%2016%2D74,%85%2C4%20olarak%20g%C3%B6zlendi .
  • Varchetta, M., Tagliaferri, G., Mari, E., Quaglieri, A., Cricenti, C., Giannini, A. M., Martí Vilar, M. (2024). Exploring gender differences in internet addiction and psychological factors: A study in a Spanish sample. Brain Sciences, 14(10), 1037. https://doi.org/10.3390/brainsci14101037
  • Wallin, D. J. (2007). Attachment in psychotherapy. Guilford Press.
  • Wang, H. Y., Sigerson, L., Cheng, C. (2019). Digital nativity and information technology addiction: Age cohort versus individual difference approaches. Computers in Human Behavior, 90, 1–9. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.08.031
  • Wang, Z., Xuan, B. (2024). The effect of adult attachment on mobile phone dependence among university students: The mediating role of loneliness. Frontiers in Psychology, 15, 1494262. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1494262
  • Wu, Y. Y., Chou, W. H. (2023). Smartphone addiction, gender and interpersonal attachment: A cross-sectional analytical survey in Taiwan. Digital Health, 9, 20552076231177134. https://doi.org/10.1177/20552076231177134
  • Yazıcıoğlu, G. (2011). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ve stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişki: ODTÜ örneği (Yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237–244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
  • Yücelten, E. (2016). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığının bağlanma stilleri ile ilişkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.

AN EXAMİNATİON OF THE RELATİONSHİP BETWEEN ATTACHMENT STYLES AND TECHNOLOGY ADDİCTİON AMONG UNİVERSİTY STUDENTS

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 50 - 73, 30.09.2025
https://doi.org/10.69514/sosyalsaglik.1731067

Abstract

Objective: The aim of this study is to examine the relationship between attachment styles and technology addiction among university students. Method: It was designed as a quantitative, descriptive, and cross-sectional research. Data were collected through an online survey from a randomly selected sample of 520 university students. The data collection instruments included a Personal Information Form, the Three-Dimensional Attachment Styles Scale, and the Technology Addiction Scale. The gathered data were analyzed using SPSS version 26, applying descriptive statistics, correlation, and multiple regression analyses. Results: The findings revealed that male participants had significantly higher levels of avoidant attachment and online gaming addiction compared to female participants. Age was not found to have a significant effect on attachment styles or technology addiction. However, parental education level was found to be associated with technology addiction. Time spent using technology and exposure to digital environments were identified as factors that increased the level of technology addiction. Significant relationships were also observed between attachment styles and technology addiction: secure attachment was negatively and weakly associated with technology addiction, avoidant attachment was positively and weakly associated, and anxious-ambivalent attachment was positively and moderately associated. Moreover, attachment styles were found to be significant predictors of technology addiction. Conclusion: These findings suggest that individuals’ early attachment styles may influence their susceptibility to technology addiction. The results are expected to provide guidance for preventive and intervention-based strategies targeting technology addiction.

References

  • Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. N. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Akay, B., Ayhan, R., Orhan, R., & Öçalan, M. (2023). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman yönetimi ile teknoloji bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 71–84.
  • Akhan, L. U. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin bağlanma stillerinin belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(3), 191–196.
  • American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). American Psychiatric Publishing. Washington, DC.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). American Psychiatric Publishing. Washington, DC:
  • Ardıç, T., & Selvi, Ö. (2022). Teknoloji bağımlılığı ve aile içi iletişim ilişkisi üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 7(2), 241-254.
  • Aydın, F. (2017). Teknoloji bağımlılığının sınıf ortamında yarattığı sorunlara ilişkin öğrenci görüşleri (Yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bal, E., & Balcı, Ş. (2021). Modern dünyada yalnızlaşan insanın sahte mesihi: Yalnızlık ve kullanım örüntüleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 8(77), 3222–3236. https://doi.org/10.26450/jshsr.2873
  • Bartholomew, K. (1990). Avoidance of intimacy: An attachment perspective. Journal of Social and Personal relationships, 7(2), 147-178.
  • Bayraktutan, F. (2005). Aile içi ilişkiler açısından internet kullanımı (Yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi.
  • Boer, M., Van Den Eijnden, R. J., Boniel-Nissim, M., Wong, S. L., Inchley, J. C., Badura, P., ... & Stevens, G. W. (2020). Adolescents' intense and problematic social media use and their well-being in 29 countries. Journal of adolescent health, 66(6), S89-S99. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.02.014
  • Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment. Basic Books.
  • Bowlby, J. (1977). The making and breaking of affectional bonds. II. Some principles of psychotherapy. The fiftieth Maudsley lecture. The British Journal of Psychiatry, 130(5), 421–431. https://doi.org/10.1192/bjp.130.5.421
  • Çalışır, M. (2009). Yetişkin bağlanma kuramı ve duygulanım düzenleme stratejilerinin depresyonla ilişkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(3), 240–255.
  • Del Giudice, M. (2019). Sex differences in attachment styles. Current Opinion in Psychology, 25, 1–5. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2018.02.003
  • Demircioğlu, Z. I., & Göncü Köse, A. (2021). Effects of attachment styles, dark triad, rejection sensitivity, and relationship satisfaction on social media addiction: A mediated model. Current Psychology, 40(1), 414–428.
  • Demirdağ, M. F. (2017). Bağlanma Teorisi’nin kökenleri: John Bowlby ve Mary Ainsworth. Düzce Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 76–90.
  • Dere, Z. (2023). Examination of college students' technology addiction levels. International Journal of Curriculum and Instruction, 15(1), 309–337.
  • Dilsiz, N. B., & Kandemir, M. (2020). Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının bağlanma stilleri ve yaşam doyumu ile ilişkisinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 7(2), 32-51.
  • Dinç, B., Gül, M., Karakaya, C., & Karataş, K. (2023). Üniversite öğrencilerinde teknoloji bağımlılığı: COVID-19 pandemisi süreci üzerinden bir inceleme. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 50–70.
  • Dozier, M., & Bernard, K. (2017). Attachment and biobehavioral catch up: An evidence based intervention for vulnerable infants and their families. Zero to Three Journal, 37(3), 25–32.
  • Duman, M. Z. (2008). İnternet kullanımının öğrencilerin sosyal ilişkileri ve okul başarıları üzerindeki etkisi. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2(3), 93–112.
  • Eichenberg, C., Schneider, R., & Rumpl, H. (2024). Social media addiction: Associations with attachment style, mental distress, and personality. BMC Psychiatry, 24(1), 278. https://doi.org/10.1186/s12888-024-05224-7
  • Eichenberg, C., Schott, M., & Schroiff, A. (2017). Attachment style and internet addiction: An online survey. Journal of Medical Internet Research, 19(5), e170. https://doi.org/10.2196/jmir.6694
  • Ermiş, B. S. (2019). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri, aile yaşam doyumları ve duygusal özerlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi), İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ve karar stratejileri. International Journal of Eurasia Social Sciences, 3, 60–74.
  • Erzen, E. (2016). Üç boyutlu bağlanma stilleri ölçeği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1-21.
  • Fraley, R. C. (2002). Attachment stability from infancy to adulthood: Meta-analysis and dynamic modeling of developmental mechanisms. Personality and Social Psychology Review, 6(2), 123–151.
  • Gisbert Pérez, J., Martí Vilar, M., Merino Soto, C., Chans, G. M., & Badenes Ribera, L. (2024). Gender differences in internet gaming among university students: A discriminant analysis. Frontiers in Psychology, 15, 1412739. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1412739
  • Hazan, C., & Shaver, P. R. (1994). Deeper into attachment theory. Psychological Inquiry, 5(1), 68-79.
  • Howe, D. (2011). Attachment across the lifecourse: A brief introduction. Palgrave Macmillan.
  • Huang, L., Yang, F., & Wu, W. (2024). Adult attachment, social anxiety, and problematic social media use: A meta-analysis and meta-analytic structural equation model. Addictive Behaviors, 149, 108163. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2024.108163
  • Jenkins-Guarnieri, M. A., Wright, S. L., & Hudiburgh, L. M. (2012). The relationships among attachment style, personality traits, interpersonal competency, and Facebook use. Journal of Applied Developmental Psychology, 33(6), 294–301. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2012.08.001
  • Johnson, S. M., & Whiffen, V. E. (2003). Attachment processes in couple and family therapy. Guilford Press. Kılıç, T., & Kümbetlioğlu, M. (2016). Bağlanma stillerinin iletişim becerilerine etkisini araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 381–396.
  • Kuss, D. J. (2016). Internet addiction: A clinical perspective. In A. Attrill & C. Fullwood (Eds.), Applied cyberpsychology: Practical applications of cyberpsychological theory and research (pp. 89–105). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137517036_6
  • Kuss, D. J., Griffiths, M. D., Karila, L., & Billieux, J. (2014). Internet addiction: A systematic review of epidemiological research for the last decade. Current Pharmaceutical Design, 20(25), 4026–4052. https://doi.org/10.2174/13816128113199990617
  • Kuss, D. J., Van Rooij, A. J., Shorter, G. W., Griffiths, M. D., & van de Mheen, D. (2013). Internet addiction in adolescents: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29(5), 1987–1996. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.04.002
  • Li, J., Li, S., Li, H., Ye, L., & Chen, X. (2024). The relationship between attachment and problematic internet use: A multilevel meta-analysis. Developmental review, 73, 101146.
  • Marche, S. (2012). Is Facebook making us lonely? The Atlantic, 309(4), 60–69. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2012/05/is-facebook-making-us-lonely/308930/
  • Meng, S. Q., Cheng, J. L., Li, Y. Y., Yang, X. Q., Zheng, J. W., Chang, X. W., ... & Shi, J. (2022). Global prevalence of digital addiction in general population: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 92, 102128. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2022.102128
  • Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2016). Attachment in adulthood: Structure, dynamics, and change (2nd ed.). Guilford Press.
  • Monacis, L., De Palo, V., Griffiths, M. D., & Sinatra, M. (2017). Social networking addiction, attachment style, and validation of the Italian version of the Bergen Social Media Addiction Scale. Journal of Behavioral Addictions, 6(2), 178–186. https://doi.org/10.1556/2006.6.2017.023
  • Niu, X., Xie, Y. X., Gou, L. X., King, D. L., Gu, J. J., & Wang, J. L. (2023). The association between adult attachment and problematic internet use: A three-level meta-analysis. Computers in Human Behavior, 149, 107957. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107957
  • Pons, M., Bennasar Veny, M., & Yañez, A. M. (2020). Maternal education level and excessive recreational screen time in children: A mediation analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 8930. https://doi.org/10.3390/ijerph17238930
  • Savcı, M., & Aysan, F. (2016). Bağlanma stilleri, akran ilişkileri ve duyguların internet bağımlılığını yordamadaki katkıları. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(3), 401-432.
  • Schimmenti, A., Passanisi, A., Gervasi, A. M., Manzella, S., & Famà, F. I. (2014). Insecure attachment attitudes in the onset of problematic Internet use among late adolescents. Child Psychiatry & Human Development, 45(5), 588-595.
  • Schindler, A., Thomasius, R., Sack, P. M., Gemeinhardt, B., Küstner, U., & Eckert, J. (2005). Attachment and substance use disorders: A review of the literature and a study in drug dependent adolescents. Attachment & Human Development, 7(3), 207–228.
  • Schofield, G., Beek, M. (2009). Attachment handbook for foster care and adoption. British Association for Adoption & Fostering.
  • Sechi, C., & Vismara, L. (2023). Gender differences in the relationship between attachment styles, self-esteem and online deception: A mediation model. Journal of Affective Disorders Reports, 14, 100681.
  • Shaver, P. R., & Mikulincer, M. (2010). New directions in attachment theory and research. Journal of Social and Personal Relationships, 27(2), 163–172. https://doi.org/10.1177/0265407509360899
  • Sümer, N., & Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir karşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14(43), 71-106.
  • Türesin, H., & Alban, F. N. (2024). Z Kuşağının Teknoloji Bağımlılığı Türü Sanal Mağduriyet Eğilimlerini Etkiler Mi? Manisa Celal Bayar Üniversitesi İİBF Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 85-96.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2021). Türkiye aile yapısı araştırması, 2021.Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=T%C3%BCrkiye-Aile-Yapisi-Arastirmasi-2021-45813.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2024). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması, 2024. Erişim Adersi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492#:~:text=T%C3%9C%C4%B0K%20Kurumsal&text=%C4%B0nternet%20kullan%C4%B1m%20oran%C4%B1%2C%2016%2D74,%85%2C4%20olarak%20g%C3%B6zlendi .
  • Varchetta, M., Tagliaferri, G., Mari, E., Quaglieri, A., Cricenti, C., Giannini, A. M., Martí Vilar, M. (2024). Exploring gender differences in internet addiction and psychological factors: A study in a Spanish sample. Brain Sciences, 14(10), 1037. https://doi.org/10.3390/brainsci14101037
  • Wallin, D. J. (2007). Attachment in psychotherapy. Guilford Press.
  • Wang, H. Y., Sigerson, L., Cheng, C. (2019). Digital nativity and information technology addiction: Age cohort versus individual difference approaches. Computers in Human Behavior, 90, 1–9. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.08.031
  • Wang, Z., Xuan, B. (2024). The effect of adult attachment on mobile phone dependence among university students: The mediating role of loneliness. Frontiers in Psychology, 15, 1494262. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1494262
  • Wu, Y. Y., Chou, W. H. (2023). Smartphone addiction, gender and interpersonal attachment: A cross-sectional analytical survey in Taiwan. Digital Health, 9, 20552076231177134. https://doi.org/10.1177/20552076231177134
  • Yazıcıoğlu, G. (2011). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ve stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişki: ODTÜ örneği (Yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237–244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
  • Yücelten, E. (2016). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığının bağlanma stilleri ile ilişkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
There are 62 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Counselling, Wellbeing and Community Services, Social Work (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Filiz Er 0000-0001-5065-3809

Saime Sağındık 0009-0006-9103-5162

Gizem ⁠özden 0009-0008-4796-708X

Cemre Pürçek 0009-0009-7254-7404

Özlem Güler 0009-0005-6459-7074

Simge Akel 0009-0000-4872-2828

Publication Date September 30, 2025
Submission Date June 30, 2025
Acceptance Date August 6, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Er, F., Sağındık, S., ⁠özden, G., … Pürçek, C. (2025). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE BAĞLANMA STİLLERİ İLE TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Sosyal Sağlık Dergisi, 5(2), 50-73. https://doi.org/10.69514/sosyalsaglik.1731067