Violence at schools has become an important
problem to the society. The spread of violence at
schools and around its environments, the studies on
preventing and on decreasing the violence has gained
much more importance. Most of the programmes on
prevention of violence of children and teenagers, try
to define “risk factors” which effect, violence risk and
also “ protective factors” which may reduce the risks
in question. In recent years, the importance of
“Resiliency” has been realised as a part of the
programmes, which aim to decrease the behaviours
at level of high risk. The term “Resiliency”, presents a
new and different point of view to understand how
children, teenagers and adults can be strong in
negative life conditions. The literature on risks and
resiliency, underline the necessity for improving the
capacity of dealing with the problems confronted in
schools, and providing opportunities and environment
for the people to improve themselves at social,
academic areas and also at vocational adequacy for a
qualified life. The researches on violence at schools
and resiliency; considering the needs for children and
teenagers to gain positive personal characteristics,
notes the necessity for personal sufficiency to help
them in solving their problems when they confront
negative life conditions. The goal of this research is to
discuss the resiliency, which also includes the risk and
protective factors in the respect of prevention of
violence seen among the students at schools. With
this aim, the term “violence” has been explained;
violence seen among the students at schools has
been discussed; and the activities, which provide the
resiliency in order to prevent and/or decrease
violence, have also been emphasized.
Okulda yaşanan şiddet olayları, toplumsal açıdan
önemli sorunlardan biri haline gelmiştir. Şiddetin okul
ve çevresini içine alacak şekilde yaygınlaşması, şiddetin
önlenmesi ve azaltılması konusundaki çalışmaları
hızlandırmıştır. Çocuk ve ergenlerde şiddeti önlemeye
yönelik programların birçoğu, şiddet riskini artıracak
“risk faktörlerini” ve riski azaltacak “koruyucu faktörleri”
tanımlamaya çalışmaktadır. Son yıllarda okullarda
yüksek riskli davranışları azaltmayı hedefleyen önleme
programlarının bir parçası olarak “kendini toparlama
gücünün geliştirilmesi”nin öneminin farkına varılmıştır.
Kendini Toparlama Gücü kavramı, çocukların, ergenlerin
ve yetişkinlerin olumsuz yaşam koşullarında nasıl
güçlü olabileceklerine yönelik yeni ve değişik bir bakış
açısı sunmaktadır. Risk ve kendini toparlama gücü
literatürü, okullarda karşılaşılan problemlerin üstesinden
gelme kapasitesini geliştirmeyi, iyi bir yaşam için
gerekli olan sosyal, akademik ve mesleki alanlarda
yeterlilikleri geliştirmeyi sağlayacak bir ortamın sunulması
gerektiğini vurgular. Özellikle okulda şiddet ve
kendini toparlama gücü ile ilgili araştırmalar, çocukların
ve ergenlerin temelde olumlu değerler kazanmaya
ihtiyaçları olduğu görüşünden hareketle, çocukların ve
ergenlerin olumsuz yaşam durumlarıyla karşılaştıklarında
onlara yardımcı olacak “dayanakların” sağlanması
gerektiğini vurgulamaktadır. Bu çalışmanın
amacı, ilgili literatür ışığında okulda öğrenciler
arasında yaşanan şiddet olaylarının önlenmesine
yönelik, risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri içeren
kendini toparlama gücü olgusunu tartışmaktır. Bu
amaçla, şiddet kavramı açıklanmış, okulda öğrenciler
arasında yaşanan şiddet olayları ele alınmış, şiddetin
önlenmesinde ve azaltılmasında etkili olan kendini
toparlama gücünü sağlayacak okul yaşantıları
üzerinde durulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 12 |