This study is focused on women education from point of the role of gender, and leadership concept and than emphasized of placing of women in administration in the universities. And than, it has been taken as an example of the research the woman academics and students who are attendees of Anadolu & Osmangazi universities, in Eskisehir city according to their status of as a science department, senate member, member of steering committee, faculty, college and institute administrators. As a result, being as their position is what ever like academic or student at the university to receive a responsibility at high level is parallel according to their social roles. The survey is realized via scanning of Turkish literature on this subject and browsing written documents on this subject at two universities via internet.
Bu çalışmada, Türkiye’de kadın eğitimine toplumsal cinsiyet açısından yer verildikten sonra, liderlik kavramına ve yönetimde kadının yer alışı konularına değinilmiştir. Daha sonra ise bu bağlamda örneklemi oluşturan, Eskişehir ilinde bulunan Anadolu Üniversitesi ve Osmangazi Üniversitesi’nde görevli öğretim üyeleri ve öğrenim gören kadın-erkek öğrencilerin bilim dallarına göre dağılımlarına bakılmış ve her iki üniversitede, üniversite, senato, yönetim kurulu, fakülte, yüksekokul, enstitü yönetimlerinde kadınların konumları belirlenmiştir. Sonuç olarak ise kadınların üniversitede öğrenci ve öğretim üyesi olarak seçtikleri bilim dallarının ve üst düzey görevlerde yer alma durumlarının toplumda kadınlara yüklenen toplumsal cinsiyet rolleri ile doğru orantılı olduğu görülmüştür. Çalışma literatür taraması yanında, Duverger tarafından tanımlanan “belgesel gözlem” yöntemine dayanarak yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 13 |