Öz
Bu araştırmanın amacı, otizmli çocuğa sahip ebeveynlerin çocuklarının gelişim ve
eğitim süreçlerinde yaşadıkları durumlara yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmanın
çalışma grubunu Trabzon’da yaşayan ve ulaşılabilen otizmli çocuğa sahip dokuz aile
oluşturmaktadır. Araştırmada nitel yaklaşım benimsenmiş olup araştırma fenomonolojik
yöntemle yürütülmüştür. Verilerin elde edilmesinde araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz kapsamında içerik analizi
ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre çocuklara otizm tanısının genellikle 2 ve 4 yaş
arası konulduğu, ailelerin ilk karşılaştıklarında otizmle ilgilerinin oldukça yetersiz olduğu,
ailelerin durumu öğrendiklerinde ilk önce üzüldükleri ve kabullenmedikleri daha sonra ise
kabullenmek zorunda kaldıkları, yarı zamanlı kaynaştırma eğitimi sırasında çocukların diğer
veliler tarafından dışlandıkları, çocuklarına gerekli eğitimi alanda uzman öğretmenlerin
vermelerini istedikleri, toplumun otizmli çocuklara yaklaşımının genelde çok iyi olmadığı
sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırma sonunda otizm konusunda ailelerin bilinçlendirilmesine
yönelik bazı öneriler sunulmuştur.