This study aims to examine the relationship between teachers’ spiritual well-being and happiness levels. Being quantitative in nature, this study employs a relationship survey model. A total of 390 teachers employed in various grades of different types of schools (i.e., primary schools, middle schools, Imam-Khatib middle schools, Anatolian-science high schools, Imam-Khatib high schools, and vocational high schools) in Istanbul’s Küçükçekmece district volunteered to participate in this study. The Personal Information Form, the Spiritual Well-Being Scale, and the Oxford Happiness Questionnaire were employed to collect data, which were then analyzed using Pearson’s correlation coefficient and a regression analysis. The results of these analyses reveal that happiness is significantly and positively correlated with transcendence and harmony with nature whereas happiness is significantly and negatively correlated with anomie. While transcendence positively affects teachers’ happiness, anomie negatively affects them. It has been found that this effect size is medium. Another important finding obtained in the study is that harmony with nature, one of the sub-dimensions of spiritual well-being, does not affect teachers’ happiness.
Araştırmanın amacı, öğretmenlerin spiritüel iyi oluşları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya İstanbul ili Küçükçekmece ilçesindeki ilkokul, ortaokul, imam hatip ortaokulu, anadolu-fen lisesi, imam hatip lisesi ve meslek lisesi okul türlerinde ve kademelerinde görev yapan 390 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” “Spiritüel İyi Oluş Ölçeği” ve “Oxford Mutluluk Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Veriler, Pearson korelasyon analizi ve regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonucuna göre öğretmenlerin spiritüel iyi oluş aşkınlık ve doğayla uyum alt boyutları ile mutluluk arasında pozitif ve anlamlı ilişki bulunurken, spiritüel iyi oluş anomi alt boyutu ile mutluluk arasında negatif ve anlamlı ilişki bulunmaktadır. Aşkınlık, öğretmenlerin mutluluğunu olumlu etkilerken, anomi olumsuz etkilemektedir. Bu etki büyüklüğünün orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bir diğer önemli bulguda spiritüel iyi oluşun alt boyutlarından doğayla uyum öğretmenlerin mutluluklarını etkilememektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2020 |
Submission Date | May 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 3 |