Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Hedef Yönelimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 69 - 77, 15.10.2022
https://doi.org/10.53025/sportive.1185699

Abstract

Bu çalışmada, akademik başarı ile akademik hedef yönelim arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Süleyman Demirel üniversitesi spor Bilimleri Fakültesinde bünyesinde öğretim hayatına devam eden beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü, Antrenörlük bölümü, yöneticilik bölümü ve spor bilimleri bölümlerinde öğrenim gören toplamda 665 aday öğrenci teşkil etmiştir. Örneklemini bu grubun içerisinden basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 145 aday öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada katılımcılardan kişisel bilgi formu, genel akademik not ortalamaları ile Akademik hedef yönelim ölçeği cevaplamaları istenmiştir. Çalışmada istatistiksel işlemler bilgisayar ortamında istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Katılımcıların akademik başarı düzeyleri ve akademik hedef yönelim ölçeğinden aldıkları puanlar aritmetik ortalama ve standart sapma olarak sunulmuştur. Ölçeklerden arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmak için Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak; spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik başarı ve akademik hedef yönelimlerinin orta düzeyde olduğu ayrıca, akademik başarı ile akademik hedef yönelimlerin pozitif yönlü düşük düzeyde ilişkili olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Anderman, E. M., ve Maehr, M. L., (1994). Motivation and Schooling in the Middle Grades. Review of Educational Research, 64(2): 287-309, https://doi.org/10.3102/00346543064002287
  • Antaramian, S., (2017). The importance of very high life satisfaction for students’ academic success. Cogent Education, 4(1);1-10, https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1307622
  • Britton, B. K., ve Tesser A. (1991). Effects of time management practices on college grades. Journal Of Educational Psychology, 83(3), 405–410, https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.3.405
  • Buldur, S., (2014). The ınvestigation of the relationship between the students’ perceptions about the classroom assessment environment and their achievement-goal orientations: gender perspective. Education and Science. 39(176), 213-225, https://doi.org/10.15290/EB.2014.3730
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri, (25. Baskı), Pegem Akademi, https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Chow, H. P. H., (2005). Life satisfaction among university students in a Canadian prairie city: A multivariate analysis. Social Indicators Research, 70, 139-150.
  • Covington, M. V., (2000). Goal Theory, motivation, and school achievement: An integrative review. Annual Review of Psychology, 51, 171-200.
  • Dalli, M., (2014). The university student’ time management skills in terms of their academic life satisfaction and academic achievement levels. Educational Research and Reviews, 9(20), 1090-1096.
  • Demir, T., (2013). Başarı yönelimi ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası eğitimde değişim ve yeni yönelimler sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Demirtaş, H., ve Özer, N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarısı arasındaki ilişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34-47.
  • Dierdorff, E. C., ve Ellington, J. K. (2012). Members matter in team training: multilevel and longitudinal relationships between goal orientation, SelfRegulation, and team outcomes. Personnel Psychology, 65(3), 661-703, https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2012.01255.x
  • Elkin, N. (2017). Bir vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin genel yaşam doyumu düzeyleri ve ilişkili faktörler. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 123-141.
  • Eppler, M. A., ve Beverly L. H., (1997). Achievement motivation goals in relation to academic performance in tradional and nontraditional college student. Research in Higher Education. 38(5): 557-573.
  • Eryenen, G. (2008). Öğretmen adaylarının hedef yönelimleri, akademik ve öğretmenlik özyeterlikleri arasındaki ilişkiler ile bu değişkenlerin akademik başarının yordanmasındaki rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Fındıkoğlu, F., ve Gürol, M. (2021). Academic goal orientation: new ınsights and cultural adaptation of academic goal orientation questionnaire into the turkish language. Georgia Educational Researcher, 18(1), 71-102, https://doi.org/10.3102/00346543064002287
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw Hill.
  • George, D., ve Mallery, P. (2016). Frequencies. In IBM SPSS Statistics 23 (115-125). Routledge.
  • Horvath, M., Herleman, H. A., ve Lee McKie, R. (2006). Hedef yönelimi, görev zorluğu ve görev ilgisi: Çok düzeyli bir analiz. Motivasyon ve Duygu, 30 (2), 169-176.
  • Jones, J. L., Davis, W.D. ve Thomas, C.H., (2017). Rekabet çekici mi? Hedef yönelimi ve rekabetçi çalışma ortamının katılım üzerindeki etkileşimli etkilerinin incelenmesi. İnsan Kaynakları Yönetimi, 56(3), 389-405.
  • Karasar, N. (2004) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayıncılık, Ankara, 52.
  • Mattern, R. A., (2005). College Students’ Goal Orientations and Achievement. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 17(1), 27-32.
  • Mücevher, M., Demirgil, Z., ve Erdem, R., (2016). Sportif aktivitelerin akademik başarı üzerindeki etkisi: SDÜ İİBF öğrencileri üzerine bir araştırma. V. Lisansüstü Çalışmaları Kongresi, (2016, Mayıs). Isparta.
  • Narayan, A., ve Debra, S. J., (2007). Relationships between prior experience of training, Gender, Goal Orientation and Training Attitudes. International Journal of Training and Development. 11(3), 166-180, https://doi.org/10.1111/j.1468-2419.200700279.x
  • Nelson, D. B., ve Nelson, K. W. (2003). Emotional intelligence skills: Significant factors in freshmen achievement and retention. Paper presented at the American Counselling Association Conference, Anaheim, CA.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manuel: A step-by-step guide to data analysis using SPPS version 15 (3rd ed.). Open University Press.
  • Payne, S. C., Satori S., Youngcourt, J., ve Matthew, B., (2007). A metaanalytic examination of the goal orientation nomological net. Journal of Applied Psychology. 92(1), 128-150, https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.1.128
  • Pintrich, P. R., (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In Handbook of Self-Regulation, 451-495.
  • Pulkka, A. T, ve Niemivirta, M. (2013). Adult students' achievement goal orientations and evaluations of the learning environment: A Person-Centred Longitudinal Analysis. Educational Research and Evaluation. 19(4), 297-322, https://doi.org/10.1080/13803611.2013.767741
  • Roebken, H. (2007). Multiple goals, satisfaction, and achievement in university undergraduate education: a student experience in the research university. (SERU) Project Research Paper. Research&Occasional Paper Series. Center for Studies in Higher Education, University of California Berkeley.
  • Sarıer, Y. (2016). Türkiye’de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 609-627.
  • Saygılı, G., Atay, E., Eraslan, M. ve Hekim, M. (2015). Düzenli olarak spor yapan ve yapmayan öğrencilerin kişilik özellikleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 161-170.
  • Sığrı, Ü., ve Gürbüz, S. (2011). Akademik başarı ve kişilik ilişkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 30-48.
  • Silah, M. (2003). “Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen çeşitli nedenler arasından süreksiz durumluk kaygısının yeri ve önemi”. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10, 102-115.
  • Süt, H. K., Küçükkaya, B., Cumur, E., ve Özdemir, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2, 326-334, https://doi.org/10.5961/jhes.2019.334
  • Taing, M. U., Tiffany, S., Neha, S., Russsell, E., ve Johnson, C. C., (2013). The Relationship between Learning Goal Orientation, Goal Setting, and Performance: A Longitudinal Study. Journal of Applied Social Psychology, 43(8): 1668-1675, https://doi.org/10.1111/jasp.12119
  • Tektaş, M., ve Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • Uzuner, Ö. N., (2018). Yavaş geçişli animasyon tekniğinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik başarıları, bilimsel düşünme becerileri ve hedef yönelimleri üzerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi.
  • VandeWalle, D. (2001). Goal Orientation: Why wanting to look successful doesn't always lead to success. Organizational Dynamics, 30(2), 167-171.
  • Yeşil, R., Korkmaz, Ö., ve Kaya, S. (2009). Eğitim fakültesindeki akademik başarının kamu personeli seçme sınavındaki başarı üzerinde etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 149-160.
Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 69 - 77, 15.10.2022
https://doi.org/10.53025/sportive.1185699

Abstract

References

  • Anderman, E. M., ve Maehr, M. L., (1994). Motivation and Schooling in the Middle Grades. Review of Educational Research, 64(2): 287-309, https://doi.org/10.3102/00346543064002287
  • Antaramian, S., (2017). The importance of very high life satisfaction for students’ academic success. Cogent Education, 4(1);1-10, https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1307622
  • Britton, B. K., ve Tesser A. (1991). Effects of time management practices on college grades. Journal Of Educational Psychology, 83(3), 405–410, https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.3.405
  • Buldur, S., (2014). The ınvestigation of the relationship between the students’ perceptions about the classroom assessment environment and their achievement-goal orientations: gender perspective. Education and Science. 39(176), 213-225, https://doi.org/10.15290/EB.2014.3730
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri, (25. Baskı), Pegem Akademi, https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Chow, H. P. H., (2005). Life satisfaction among university students in a Canadian prairie city: A multivariate analysis. Social Indicators Research, 70, 139-150.
  • Covington, M. V., (2000). Goal Theory, motivation, and school achievement: An integrative review. Annual Review of Psychology, 51, 171-200.
  • Dalli, M., (2014). The university student’ time management skills in terms of their academic life satisfaction and academic achievement levels. Educational Research and Reviews, 9(20), 1090-1096.
  • Demir, T., (2013). Başarı yönelimi ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası eğitimde değişim ve yeni yönelimler sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Demirtaş, H., ve Özer, N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarısı arasındaki ilişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34-47.
  • Dierdorff, E. C., ve Ellington, J. K. (2012). Members matter in team training: multilevel and longitudinal relationships between goal orientation, SelfRegulation, and team outcomes. Personnel Psychology, 65(3), 661-703, https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2012.01255.x
  • Elkin, N. (2017). Bir vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin genel yaşam doyumu düzeyleri ve ilişkili faktörler. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 123-141.
  • Eppler, M. A., ve Beverly L. H., (1997). Achievement motivation goals in relation to academic performance in tradional and nontraditional college student. Research in Higher Education. 38(5): 557-573.
  • Eryenen, G. (2008). Öğretmen adaylarının hedef yönelimleri, akademik ve öğretmenlik özyeterlikleri arasındaki ilişkiler ile bu değişkenlerin akademik başarının yordanmasındaki rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Fındıkoğlu, F., ve Gürol, M. (2021). Academic goal orientation: new ınsights and cultural adaptation of academic goal orientation questionnaire into the turkish language. Georgia Educational Researcher, 18(1), 71-102, https://doi.org/10.3102/00346543064002287
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw Hill.
  • George, D., ve Mallery, P. (2016). Frequencies. In IBM SPSS Statistics 23 (115-125). Routledge.
  • Horvath, M., Herleman, H. A., ve Lee McKie, R. (2006). Hedef yönelimi, görev zorluğu ve görev ilgisi: Çok düzeyli bir analiz. Motivasyon ve Duygu, 30 (2), 169-176.
  • Jones, J. L., Davis, W.D. ve Thomas, C.H., (2017). Rekabet çekici mi? Hedef yönelimi ve rekabetçi çalışma ortamının katılım üzerindeki etkileşimli etkilerinin incelenmesi. İnsan Kaynakları Yönetimi, 56(3), 389-405.
  • Karasar, N. (2004) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayıncılık, Ankara, 52.
  • Mattern, R. A., (2005). College Students’ Goal Orientations and Achievement. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 17(1), 27-32.
  • Mücevher, M., Demirgil, Z., ve Erdem, R., (2016). Sportif aktivitelerin akademik başarı üzerindeki etkisi: SDÜ İİBF öğrencileri üzerine bir araştırma. V. Lisansüstü Çalışmaları Kongresi, (2016, Mayıs). Isparta.
  • Narayan, A., ve Debra, S. J., (2007). Relationships between prior experience of training, Gender, Goal Orientation and Training Attitudes. International Journal of Training and Development. 11(3), 166-180, https://doi.org/10.1111/j.1468-2419.200700279.x
  • Nelson, D. B., ve Nelson, K. W. (2003). Emotional intelligence skills: Significant factors in freshmen achievement and retention. Paper presented at the American Counselling Association Conference, Anaheim, CA.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manuel: A step-by-step guide to data analysis using SPPS version 15 (3rd ed.). Open University Press.
  • Payne, S. C., Satori S., Youngcourt, J., ve Matthew, B., (2007). A metaanalytic examination of the goal orientation nomological net. Journal of Applied Psychology. 92(1), 128-150, https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.1.128
  • Pintrich, P. R., (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In Handbook of Self-Regulation, 451-495.
  • Pulkka, A. T, ve Niemivirta, M. (2013). Adult students' achievement goal orientations and evaluations of the learning environment: A Person-Centred Longitudinal Analysis. Educational Research and Evaluation. 19(4), 297-322, https://doi.org/10.1080/13803611.2013.767741
  • Roebken, H. (2007). Multiple goals, satisfaction, and achievement in university undergraduate education: a student experience in the research university. (SERU) Project Research Paper. Research&Occasional Paper Series. Center for Studies in Higher Education, University of California Berkeley.
  • Sarıer, Y. (2016). Türkiye’de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 609-627.
  • Saygılı, G., Atay, E., Eraslan, M. ve Hekim, M. (2015). Düzenli olarak spor yapan ve yapmayan öğrencilerin kişilik özellikleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 161-170.
  • Sığrı, Ü., ve Gürbüz, S. (2011). Akademik başarı ve kişilik ilişkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 30-48.
  • Silah, M. (2003). “Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen çeşitli nedenler arasından süreksiz durumluk kaygısının yeri ve önemi”. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10, 102-115.
  • Süt, H. K., Küçükkaya, B., Cumur, E., ve Özdemir, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2, 326-334, https://doi.org/10.5961/jhes.2019.334
  • Taing, M. U., Tiffany, S., Neha, S., Russsell, E., ve Johnson, C. C., (2013). The Relationship between Learning Goal Orientation, Goal Setting, and Performance: A Longitudinal Study. Journal of Applied Social Psychology, 43(8): 1668-1675, https://doi.org/10.1111/jasp.12119
  • Tektaş, M., ve Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • Uzuner, Ö. N., (2018). Yavaş geçişli animasyon tekniğinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik başarıları, bilimsel düşünme becerileri ve hedef yönelimleri üzerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi.
  • VandeWalle, D. (2001). Goal Orientation: Why wanting to look successful doesn't always lead to success. Organizational Dynamics, 30(2), 167-171.
  • Yeşil, R., Korkmaz, Ö., ve Kaya, S. (2009). Eğitim fakültesindeki akademik başarının kamu personeli seçme sınavındaki başarı üzerinde etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 149-160.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Owner of Sports, Education and Recreation Journal/Editor(s): Assoc. Prof. Ahmet UZUN, Assoc. Prof. Mehmet DEMİREL
Authors

Erkan Çimen This is me

Berat Koçyiğit This is me

Fatımanur Doğan This is me

Early Pub Date October 5, 2022
Publication Date October 15, 2022
Submission Date September 3, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Çimen, E., Koçyiğit, B., & Doğan, F. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Hedef Yönelimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sportive, 5(2), 69-77. https://doi.org/10.53025/sportive.1185699
AMA Çimen E, Koçyiğit B, Doğan F. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Hedef Yönelimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. SPORTIVE. October 2022;5(2):69-77. doi:10.53025/sportive.1185699
Chicago Çimen, Erkan, Berat Koçyiğit, and Fatımanur Doğan. “Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Hedef Yönelimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Sportive 5, no. 2 (October 2022): 69-77. https://doi.org/10.53025/sportive.1185699.
EndNote Çimen E, Koçyiğit B, Doğan F (October 1, 2022) Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Hedef Yönelimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sportive 5 2 69–77.
IEEE E. Çimen, B. Koçyiğit, and F. Doğan, “Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Hedef Yönelimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, SPORTIVE, vol. 5, no. 2, pp. 69–77, 2022, doi: 10.53025/sportive.1185699.
ISNAD Çimen, Erkan et al. “Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Hedef Yönelimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Sportive 5/2 (October 2022), 69-77. https://doi.org/10.53025/sportive.1185699.
JAMA Çimen E, Koçyiğit B, Doğan F. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Hedef Yönelimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2022;5:69–77.
MLA Çimen, Erkan et al. “Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Hedef Yönelimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Sportive, vol. 5, no. 2, 2022, pp. 69-77, doi:10.53025/sportive.1185699.
Vancouver Çimen E, Koçyiğit B, Doğan F. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Hedef Yönelimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2022;5(2):69-77.