This study aims to examine the entry of sports brands into the metaverse universe, one of the innovations brought by the modern world. The qualitative research model was used in the study, which is characterized by the blending and interpretation of photographs, records, and documents from researchers’ surroundings. Furthermore, the document analysis technique was used to collect and analyze the data in detail. Sports brands Nike and Adidas created new platforms in the metaverse universe, filed patent applications on various issues such as buying and selling Non-fungible token (NFT), and established partnerships with various companies. Nike established a metaverse virtual platform called Nikeland, which bears its name. With Nikeland, users create avatars and play games in various sports branches. Nike sells its eponymous clothing NFTs, allowing users to dress their avatars and integrate physical movements made offline into the online platform created in the metaverse universe. At the same time, it is observed that users are enabled to create private spaces with the tasks developed on the Nikeland platform and users are incentivized by rewarding them for the tasks performed. Adidas, on the other hand, placed its NFTs on sale under the name Adidas Originals and it was determined that it allowed users to dress their avatars in the Sandbox metaverse universe and to have discounts on Adidas products offered for sale in the real world. As a result, it is observed that globalized sports brands such as Nike and Adidas have taken steps to use the metaverse technology brought by the modern world. Reaching out to users, increasing competition, and encouraging users to participate in sports are some of the reasons why sports brands entered the metaverse. In addition, brands aim to create a system where both they and the users win by selling NFTs bearing their names to users. Accordingly, it is thought that the activities of big brands such as Nike and Adidas can set an example for other brands.
Bu çalışmanın amacı, spor markalarının modern dünyanın getirdiği yeniliklerden olan Metaverse evrenine girişlerinin incelenmesidir. Çalışmada araştırmacının çevresindeki fotoğrafları, kayıtları ve dokümanları harmanlayarak yorumlaması ile öne çıkan nitel araştırma modeli kullanılmıştır. Verilerin ayrıntılı olarak toplanması ve analiz edilmesi için doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Spor markalarından Nike ve Adidas; metaverse evreninde yeni platformlar oluşturdukları, Non-fungible token (NFT) alım ve satımı gibi çeşitli konularda patent başvuruları yaptıkları ve aynı zamanda her iki markanın da çeşitli şirketlerle ortaklıklar kurdukları saptanmıştır. Nike, kendi adını taşıyan Nikeland isimli bir metaverse sanal platformu kurmuştur. Nikeland ile kullanıcılar avatarlarını oluşturarak çeşitli spor branşlarında oyunlar oynamaktadır. Nike, kendi adını taşıyan kıyafet NFT’leri satarak kullanıcıların oluşturdukları avatarları giydirebilmelerine ve çevrim dışı yapılan fiziki hareketlerin metaverse evreninde oluşturulan çevrim içi platforma entegre edilmesine olanak sağlamaktadır. Aynı zamanda Nikeland platformunda geliştirilen görevlerle kullanıcıların özel alanlar oluşturmalarına olanak sağlanmakta ve gerçekleştirilen görevler karşılığında ödüllendirmeler yapılarak kullanıcıların teşvik edildiği görülmektedir. Adidas ise Adidas Originals adıyla NFT’lerini satışa çıkarmış olup hem kullanıcıların Sandbox metaverse evreninde kendi avatarlarını giydirebilmelerine hem de gerçek dünyada satışa sunulan Adidas ürünlerinde indirimlere sahip olmalarına olanak sağladığı saptanmıştır. Sonuç olarak Nike ve Adidas gibi globalleşmiş spor markalarının modern dünyanın getirdiği metaverse teknolojisinin kullanımı noktasında adımlar attıkları görülmektedir. Kullanıcılara ulaşmak, rekabeti artırmak ve kullanıcıları spora teşvik etmek spor markalarının metaverse giriş amaçlarını ortaya koymaktadır. Ayrıca, markalar kendi isimlerini taşıyan NFT’leri kullanıcılara satarak hem kendilerinin hem de kullanıcıların kazandıkları bir sistem oluşturmayı hedeflemektedirler. Nike ve Adidas gibi büyük markaların bu faaliyetlerinin diğer markalara da örnek oluşturabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2024 |
Submission Date | July 13, 2024 |
Acceptance Date | August 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 2 |