The aim of this study is to understand high school students' interest levels and teacher attitudes towards physical education course and to make suggestions in line with the results. The study group consisted of 771 randomly selected students attending high schools. In the study, the Course Interest Scale were used to determine the students' level of interest in the course. Independent samples t-test for two different independent variables and One-Way ANOVA and Tukey HSD test for more than two independent variables were used to analyze the data. At the end of the study, it was found that there were differences between genders in the perception of teacher attitudes on students. It was found that male students evaluated their teachers' democratic and general teacher attitudes more positively. It was also found that teacher attitudes were perceived differently according to students' grade level, but students' interest in the course did not change according to grade level. In addition, as students' interest in the course increases, their attitudes towards teachers also increase. As a result, teachers' attitudes can significantly influence students' interest in the course and these relationships are important for understanding the impact of teaching methods on students' motivation and interest.
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik ilgi düzeylerini ve öğretmen tutumlarını anlamak ve sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunmaktır. Çalışma grubunu ortaöğretim okullarına devam eden, tesadüfî yöntem ile seçilmiş 771 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada öğrencilerin derse ilgi düzeyini belirlemek amacıyla Derse İlgi Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde iki farklı bağımsız değişken için Independent samples t-test ve ikiden fazla bağımsız değişken için One-Way ANOVA ve Tukey HSD testi kullanılmıştır. Çalışma sonunda öğretmen tutumlarının öğrenciler üzerindeki algısında cinsiyetler arasında farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Erkek öğrencilerin öğretmenlerinin demokratik ve genel öğretmen tutumlarını daha olumlu değerlendirdikleri ortaya çıkmıştır. Yine öğretmen tutumlarının öğrencilerin sınıf seviyesine göre farklı algılandığı, ancak öğrencilerin derse olan ilgilerinin sınıf seviyesine göre değişmediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin derse olan ilgisi arttıkça, öğretmenlere karşı tutumları da artmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2025 |
Submission Date | October 23, 2024 |
Acceptance Date | March 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |