Bu araştırmanın amacı Türk ragbi sporcularından, Sembol Sayı Modaliteleri Testi (SDMT) dahilinde elde edilecek olan verileri sağlıklı kontrol grubu ile karşılaştırarak analiz etmek ve bilişsel performans açısından değerlendirmeye çalışmaktır. Bu kapsamda çalışmaya İstanbul ilinde bulunan üç farklı ragbi kulübünde aktif spor hayatına devam eden 44 erkek sporcu ile kontrol grubu olarak İstanbul’da ikamet eden herhangi bir temas sporu ile ilgilenmemiş sağlıklı 40 erkek gönüllü dahil edilmiştir. Katılımcılar 10 dakika dinlenme aralıkları ile 3 farklı Sembol Sayı Modaliteleri Testi (SDMT) uygulamıştır. Elde edilen sonuçların veri analizi işlemleri JASP 0.19 programı kullanılarak tamamlanmıştır. Analizler için anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Katılımcıların, Sembol Sayı Modaliteleri Testi (SDMT) sonuçları gruplar arası değerlendirildiğinde kontrol grubunun; SDMT-1, SDMT-2 ve SDMT-3 başarı puanlarının ragbi sporcularından anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Sembol Sayı Modaliteleri Testi (SDMT) sonuçları grup içi incelendiğinde ise hem ragbi sporcuları hem de kontrol grubu açısından sırası ile SDMT-1, SDMT-2 ve SDMT-3 başarı puanlarında anlamlı düzeyde artış olduğu gözlenmiştir. Sonuç olarak Ragbi sporcuları, görsel tarama, bilgi işleme hızı, dikkat ve motor hız gibi bilişsel işlevleri değerlendiren bu testte kontrol grubuna göre daha düşük puanlar almıştır. Bu bulgular, rugby sporcularının yaşayabileceği çarpışma ve temasların bilişsel işlevlerde olumsuz etkilere yol açabileceği fikrini ortaya koymaktadır. Bu duruma ek olarak her iki grupta da gözlemlenen test tekrarlarında ortaya koyulan grup içi performans artışları, katılımcıların göreve dair bilişsel adaptasyon kazanmalarıyla ilişkili olabileceğini düşündürmüştür. Çalışmamızın bulguları, rugby sporcularında bilişsel performans eksikliği riskini ve bu sporcuların nörobilişsel sağlıklarının korunması için tedbirlerin alınması gerektiğini vurgulamaktadır. Böylece sporcuların bilişsel işlevlerini düzenli olarak değerlendirecek programların ve taramaların uygulanması önerilmektedir. Ayrıca sporcuların çarpışma sıklığını ve şiddetini azaltmaya yönelik eğitim programlarının yanı sıra kask gibi koruyucu ekipmanların etkinliğinin artırılmasının bilişsel sağlığı destekleyeceği düşünülmektedir.
The aim of this study is to analyze and evaluate the cognitive performance of Turkish rugby players by comparing the data obtained through the Symbol Digit Modalities Test (SDMT) with that of a healthy control group. The study included 44 male athletes actively engaged in rugby at three different rugby clubs in Istanbul and a control group consisting of 40 healthy male volunteers residing in Istanbul who had no prior involvement in any contact sports. Participants were administered three separate SDMTs with 10-minute rest intervals between each test. Data analysis was conducted using JASP version 0.19, and the significance level was set at p < 0.05. When the SDMT results were compared between the groups, it was observed that the control group had significantly higher scores in SDMT-1, SDMT-2, and SDMT-3 compared to the rugby players. In the within-group analysis of SDMT results, both the rugby players and the control group demonstrated significant improvements in scores across SDMT-1, SDMT-2, and SDMT-3, respectively. In conclusion, rugby players scored lower than the control group on this test, which assesses cognitive functions such as visual scanning, information processing speed, attention, and motor speed. These findings suggest that collisions and impacts experienced by rugby players may have adverse effects on cognitive functions. Additionally, the observed within-group performance improvements in repeated tests for both groups may be associated with the participants’ cognitive adaptation to the task. The findings of this study highlight the risk of cognitive performance deficits in rugby players and underscore the importance of implementing measures to protect their neurocognitive health. Thus, it is recommended that regular evaluation programs and screenings for cognitive functions be established for these athletes. Furthermore, educational programs aimed at reducing the frequency and severity of collisions, as well as enhancing the effectiveness of protective equipment such as helmets, are suggested to support the cognitive health of rugby players.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2025 |
Submission Date | November 9, 2024 |
Acceptance Date | March 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |