Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 69 - 87, 20.03.2025

Abstract

Bu çalışma spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin araştırılması amacına yönelik yapılmıştır.
Çalışmanın evrenini Fırat Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 1743 öğrenci oluştururken, örneklemi ise spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören power analiziyle yapılmış 362 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Akıllı Telefon Bağımlılık Ölçeği (ATBÖ)” kullanılmıştır. Ölçek 33 maddeden oluşturulmuş ve 33 ile 198 puan skalasındadır. Ölçekten alınan puanlar arttıkça bağımlılık düzeyi de arttığı görülmektedir. Veriler lisanslı SPSS 24.0 paket programına girilerek elde edilen değerlerin istatistiki analizinde frekans, yüzde ve normallik testleri yapıldıktan sonra ikili gruplarda t testi çoklu gruplarda anova testi yapılmıştır. Gruplar arası farklılıkların belirlenmesinde ise Tukey Testinden yararlanılmıştır.
Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin ortalamanın altında olduğu, yaş değişkeninin bağımlılığa bir etkisinin olmadığı ve cinsiyetlerine göre erkek bireylerin sosyal yönelimli ilişkilerde daha bağımlığı olduğu tespit edilmiştir. Yine okudukları sınıf değişkenine göre ise mezun durumunda olan öğrencilerin daha çok bağımlı olduğu ve telefon değiştirme düzeyleri 2 yılda bir olan bireylerin daha çok bağımlı oldukları görülmüştür.
Elde edilen bulguların ışığında gelecekte yapılacak çalışmalara önerilerde bulunulabilir. Yapılacak çalışmalar için örneklem büyüklüğünün artırılması, örneklem özelliklerine dikkat edilmesi, elde edilecek sonuçların doğruluğunun artırılması için ölçeklerin faktör yüklerinin değerlendirilmesi önerilmektedir. Ayrıca akıllı telefon kullanımının etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve bu yönde stratejiler üretilmesi konusunda yardımcı olacaktır.

References

  • Aggül, M. (2019). Tıp fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının yaygınlığı, öngörücüleri, karakter-mizaç özellikleri ile olan ilişkisi ve akademik başarıya etkisi. Tıpta Uzmanlık Tezi. T.C. Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Erenköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı.
  • Aktaş, H., & Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. IJSSER; 3(1):85-100.
  • Aljomaa, S. S., Al.Qudah, M. F., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S.(2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155-164.
  • Altundağ, Y., & Bulut, S. (2017). Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670-1682.
  • Bağcı, H. (2018). Investigation of different variables of smartphone addictions of high school students: Sakarya sample. Turkish Studies Information Technologies & Applied Sciences, 13(21), 47-60.
  • Çakır, Ö., & Oğuz, E., (2017). Lise öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 418-429.
  • Çalışkan, N., Yalçın, O., Aydın, M., & Ayık, A. (2017). BÖTE öğretmen adaylarının akıllı telefon bağımlılık düzeylerini belirlemeye yönelik bir çalışma. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(22), 111-125.
  • Çetınkaya, S., (2019). Algılanan anne baba tutumlarının ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpınar, A., & Sert, H. (2014), Validity and reliability of the Turkish version of the smartphone addiction scale in younger population, Bulletin of Clinical Psychopharmacology,24(3), 226-234.
  • Genç Demirağ, D. (2017), Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümü ve tıp fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile depresyon ve anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Tıp Fakültesi.
  • Gökçearslan, Ş., Mumcu, F. K., Haşlaman, T., & Çevik, Y. D. (2016). Modelling smartphone addiction: The role of smartphone usage, self-regulation, general self-efficacy and cyberloafing in university students. Computers in Human Behavior, 63, 639–649.
  • Göymen, R., & Ayas, T., (2019). Akıllı telefon bağımlılığı ve oyun bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 6(2), 36-52.
  • Güngör, A.B. & Koçak, O. (2020). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı ve akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. JRES, 7(2), 397-419.
  • Haug, S., P. Castro, R., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T., & P. Schaub, M. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307.
  • Kahyaoğlu-Süt, H., Kurt, S., Uzal, Ö., & Özdilek, S. (2016). Effects of smartphone addiction level on social and educational life in health sciences students. Euras J Fam Med. 5(1),13-9.
  • Karaaslan, İ.A., & Budak, L. (2012). Üniversite öğrencilerinin cep telefonu özelliklerini kullanımlarının ve gündelik iletişimlerine etkisinin araştırılması. Journal of Yaşar University, 26(7), 4548-4571.
  • Karahancı, P. (2018). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile kişilik özellikleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kızıltoprak, A., (2018). Lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı ile iletişimci biçimleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kozan, H. İ. Ö., Kavaklı, M., Ak, M., & Kesici, Ş. (2019). Akıllı telefon bağımlılığı, genel aidiyet ve mutluluk arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 22(4), 2152-2159.
  • Kumcağız, H., Terzi, Ö., Koç, B., & Terzi, M. (2020). Üniversite Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 13-39.
  • Kuss, D. R., & Griffiths, M. D. (2011). Online Soial Networking And Addiction: A Review Of The Psychological Literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(9), 3528-3552.
  • Kuyucu, M., (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı:“Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328-359.
  • Kwon, M., Kim, DJ., Cho, H., & Yang, S. (2013), The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PloS One, 8(12), 1-7.
  • Lee, C.. & Lee., S. J. (2017), Prevalence and predictors of smartphone addiction proneness among Korean adolescents. Children and Youth Services Review, 77, 10- 17.
  • Mert, A., & Özdemır, G., (2018). Yalnızlık duygusunun akıllı telefon bağımlılığına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 88-107.
  • Noyan, C.O., Enez-Darçın, A., Nurmedov, S., Yılmaz, O. ve Dilbaz, N. (2015). Akıllı telefon bağımlılığı ölçeğinin kısa formunun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16, 73-81.
  • Özata, M. (2019). Akıllı telefon bağımlılığı belirtilerinin uyku kalitesi ve yaşam kalitesi üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sırakaya, M. (2018). Ön lisans öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin akıllı telefon kullanım durumlarına göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 714-727.
  • Şata, M., Çelik, İ., Ertürk, Z., & Taş, U. E., (2016). Akıllı telefon bağımlılığı ölçeği’nin (ATBÖ) Türk lise öğrencileri için uyarlama çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 7(1), 156-169.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics, Allyn & Bacon, Pearson Education.
  • Tohumcu, M. U., Karsli, T. A., Bahadir, E., & Kalender, B. (2019). İnternet ve akıllı telefon bağımlılığı ile benlik saygısı ve yalnızlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 773-787.
  • Ünal, M.H. (2015). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi, Uzmanlık Tezi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Tıp Fakültesi.

Examination of Smart Phone Addiction Levels of Students Studying At The Faculty of Sports Sciences

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 69 - 87, 20.03.2025

Abstract

This study was conducted to investigate the smartphone addiction levels of students studying at the Faculty of Sports Sciences.The universe of the study consisted of 1743 students studying at the Faculty of Sports Sciences at Fırat University, while the sample consisted of 362 students studying at the Faculty of Sports Sciences, which was conducted using power analysis. The “Smartphone Addiction Scale (SATBS)” was used as the data collection tool in the study. The scale consisted of 33 items and has a score scale of 33 to 198. It is seen that the addiction level increases as the scores obtained from the scale increase. After entering the data into the licensed SPSS 24.0 package program, frequency, percentage and normality tests were performed in the statistical analysis of the obtained values, and then t-test was performed in paired groups and anova test was performed in multiple groups. Tukey Test was used to determine the differences between the groups.It was determined that the smartphone addiction levels of the students of the Faculty of Sports Sciences were below average, the age variable had no effect on addiction, and male individuals were more addicted in socially oriented relationships according to their gender. Again, according to the variable of the class they study, it was seen that students who are graduates are more addicted and individuals who change their phones every 2 years are more addicted. In the light of the findings obtained, suggestions can be made for future studies. It is recommended that the sample size be increased for the studies to be conducted, that the sample characteristics be paid attention to, and that the factor loadings of the scales be evaluated to increase the accuracy of the results to be obtained. It will also help in determining the factors affecting smartphone use and producing strategies in this direction.

References

  • Aggül, M. (2019). Tıp fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının yaygınlığı, öngörücüleri, karakter-mizaç özellikleri ile olan ilişkisi ve akademik başarıya etkisi. Tıpta Uzmanlık Tezi. T.C. Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Erenköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı.
  • Aktaş, H., & Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. IJSSER; 3(1):85-100.
  • Aljomaa, S. S., Al.Qudah, M. F., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S.(2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155-164.
  • Altundağ, Y., & Bulut, S. (2017). Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670-1682.
  • Bağcı, H. (2018). Investigation of different variables of smartphone addictions of high school students: Sakarya sample. Turkish Studies Information Technologies & Applied Sciences, 13(21), 47-60.
  • Çakır, Ö., & Oğuz, E., (2017). Lise öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 418-429.
  • Çalışkan, N., Yalçın, O., Aydın, M., & Ayık, A. (2017). BÖTE öğretmen adaylarının akıllı telefon bağımlılık düzeylerini belirlemeye yönelik bir çalışma. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(22), 111-125.
  • Çetınkaya, S., (2019). Algılanan anne baba tutumlarının ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpınar, A., & Sert, H. (2014), Validity and reliability of the Turkish version of the smartphone addiction scale in younger population, Bulletin of Clinical Psychopharmacology,24(3), 226-234.
  • Genç Demirağ, D. (2017), Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümü ve tıp fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile depresyon ve anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Tıp Fakültesi.
  • Gökçearslan, Ş., Mumcu, F. K., Haşlaman, T., & Çevik, Y. D. (2016). Modelling smartphone addiction: The role of smartphone usage, self-regulation, general self-efficacy and cyberloafing in university students. Computers in Human Behavior, 63, 639–649.
  • Göymen, R., & Ayas, T., (2019). Akıllı telefon bağımlılığı ve oyun bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 6(2), 36-52.
  • Güngör, A.B. & Koçak, O. (2020). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı ve akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. JRES, 7(2), 397-419.
  • Haug, S., P. Castro, R., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T., & P. Schaub, M. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307.
  • Kahyaoğlu-Süt, H., Kurt, S., Uzal, Ö., & Özdilek, S. (2016). Effects of smartphone addiction level on social and educational life in health sciences students. Euras J Fam Med. 5(1),13-9.
  • Karaaslan, İ.A., & Budak, L. (2012). Üniversite öğrencilerinin cep telefonu özelliklerini kullanımlarının ve gündelik iletişimlerine etkisinin araştırılması. Journal of Yaşar University, 26(7), 4548-4571.
  • Karahancı, P. (2018). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile kişilik özellikleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kızıltoprak, A., (2018). Lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı ile iletişimci biçimleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kozan, H. İ. Ö., Kavaklı, M., Ak, M., & Kesici, Ş. (2019). Akıllı telefon bağımlılığı, genel aidiyet ve mutluluk arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 22(4), 2152-2159.
  • Kumcağız, H., Terzi, Ö., Koç, B., & Terzi, M. (2020). Üniversite Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 13-39.
  • Kuss, D. R., & Griffiths, M. D. (2011). Online Soial Networking And Addiction: A Review Of The Psychological Literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(9), 3528-3552.
  • Kuyucu, M., (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı:“Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328-359.
  • Kwon, M., Kim, DJ., Cho, H., & Yang, S. (2013), The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PloS One, 8(12), 1-7.
  • Lee, C.. & Lee., S. J. (2017), Prevalence and predictors of smartphone addiction proneness among Korean adolescents. Children and Youth Services Review, 77, 10- 17.
  • Mert, A., & Özdemır, G., (2018). Yalnızlık duygusunun akıllı telefon bağımlılığına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 88-107.
  • Noyan, C.O., Enez-Darçın, A., Nurmedov, S., Yılmaz, O. ve Dilbaz, N. (2015). Akıllı telefon bağımlılığı ölçeğinin kısa formunun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16, 73-81.
  • Özata, M. (2019). Akıllı telefon bağımlılığı belirtilerinin uyku kalitesi ve yaşam kalitesi üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sırakaya, M. (2018). Ön lisans öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin akıllı telefon kullanım durumlarına göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 714-727.
  • Şata, M., Çelik, İ., Ertürk, Z., & Taş, U. E., (2016). Akıllı telefon bağımlılığı ölçeği’nin (ATBÖ) Türk lise öğrencileri için uyarlama çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 7(1), 156-169.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics, Allyn & Bacon, Pearson Education.
  • Tohumcu, M. U., Karsli, T. A., Bahadir, E., & Kalender, B. (2019). İnternet ve akıllı telefon bağımlılığı ile benlik saygısı ve yalnızlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 773-787.
  • Ünal, M.H. (2015). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi, Uzmanlık Tezi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Tıp Fakültesi.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Didem Yavuz Söyler 0000-0002-9625-996X

Mesut Bulut 0000-0003-0789-0969

Publication Date March 20, 2025
Submission Date November 28, 2024
Acceptance Date February 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Yavuz Söyler, D., & Bulut, M. (2025). Spor Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Spor Ve Bilim Dergisi, 3(1), 69-87.