Research Article
BibTex RIS Cite

Motivation and Commitment in Sports: A Study on Athletes

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 135 - 148, 20.03.2025

Abstract

The aim of this research is to examine the motivation and commitment levels of athletes in sports according to socio-demographic characteristics. The relational screening design, one of the quantitative research methods, was used in the research. The sample of the study consists of a total of 401 volunteer athletes, 59.9% (240) of whom are male and 40.1% (161) are female, residing in Istanbul and Ankara provinces, selected with the purposive sampling method. In addition to the personal information form, the "Sports Commitment Scale", which was developed by Schaufeli et al. (2003), adapted for athletes by Guillen and Martinez-Alvarado (2014) and adapted to Turkish by Sırgancı et al. (2019), was used to determine the commitment levels of the participants, and the "Sports Motivation Scale", developed by Mallett et al. (2007), adapted to Turkish by Demir (2022). The research data were analyzed using SPSS 29 package program. Percentage and frequency values were used to determine the socio-demographic characteristics of the participants. For the normality assumption of the data, skewness and kurtosis and skewness and kurtosis values were tested, and it was seen that the data were suitable for normal distribution. In this context, independent sample t-test was applied for binary variables, and one-way anova analysis was applied for more than two variables. Spearman correlation analysis was performed between the scale sub-dimensions. A significant difference was found between the participants' commitment levels in sports according to gender, education level, income level, weekly training duration, and between the income level and weekly training duration according to their motivation levels. A positive significant relationship was found between the scale sub-dimensions. As a result, the commitment and motivation levels of the athletes in the study vary according to socio-demographic characteristics.

References

  • Arıkan, A. N., & Akoğuz Yazıcı, N. (2022). Sporcuların bağlılık düzeylerinin incelenmesi: takım sporları üzerine kesitsel bir analiz. Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS), 5(Özel sayı 2), 738-748.
  • Bektaş, M., & Demir, O. (2022). Mücadele sporları ile ilgilenen bireylerde müziğin psikolojik sağlamlık, performans ve motivasyon üzerine etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 417-428.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, H. (2022). Sporda motivasyon ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği: Türkçe uyarlama çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 56-68.
  • Dirmen, A. (2014). Farklı liglerde oynayan kadın futbol takımı oyuncularının başarı motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Erdoğdu, M., Şirin, E. F., İnce, A., & Öçalan, M. (2014). A Study into the sports participation motivation of the secondary schoolstudents in school teams in different types of sports. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 157-166.
  • Filgona, J., Sakiyo, J., Gwany, D. M., & Okoronka, A. U. (2020). Motivation in learning. Asian Journal of Education and social studies, 10(4), 16-37.
  • Guillén, F., & Martínez-Alvarado, J. R. (2014). The sport engagement scale: An adaptation of the Utrecht Work Engagement Scale (UWES) for the sports environment. Universitas Psychologica, 13(3), 975-984.
  • Gülen, Ö., Madak, E., Kumartaşlı, M., & Sönmez, H. O. (2021). Taekwondo sporcularının spora bağlılık düzeylerinin milli sporculuk durumları ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Online Journal of Recreation and Sport, 10(3), 1-17.
  • Güney, G. (2022). Mücadele sporlarında sporcuların boş zaman motivasyon düzeylerinin araştırılması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 2), 1080-1091.
  • İnceoğlu Ayaz, E. (2024). Takım sporlarında akran, antrenör motivasyonel ikliminin spora bağlılık ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi.
  • Jondeau, E., & Rockinger, M. (2003). Conditional volatility, skewness, and kurtosis: existence, persistence, and comovements. Journal of Economic Dynamics & Control, 27(10), 1699-1737.
  • Karaca, S. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar ilkeler ve teknikler. Ankara: Nobel Akademik. Kelecek, S., & Göktürk, E. (2017). Kadın futbolcularda sporcu bağlılığının sporcu tükenmişliğini belirlemedeki rolü. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 162-173.
  • Kusan, M., Toklu, S., Derelioğlu, M., & Çankaya, S. (2024). Masa Tenisi Sporcularında Sporcu Öz Yeterliliğin Spora Bağlılık Düzeyine Etkisi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 6(1), 9-17.
  • Luthans, F. (2012). Organizational behavior (7th Ed.). New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Mallett, C., Kawabata, M., Newcombe, P., Otero-Forero, A., & Jackson S. (2007). Sport motivation scale-6 (SMS6): A revised six-factor sport motivation scale. Psychology of Sport and Exercise, 8(5), 600-614.
  • Merdan, H. E., & Çağlar, E. (2022). Ergen sporcularda spora bağlılık ile ilişkili bireysel ve sosyal faktörler: Sistematik derleme. Spor Bilimleri Dergisi, 33(3), 120-148.
  • Moradi, J., Bahrami, A., & Dana, A. (2020). Motivation for participation in sports based on athletes in team and individual sports. Physical Culture and Sport. Studies and Research, 85(1), 14-21.
  • Özgün, A., Türkmen, M., & Ayhan, B. (2021). Sporcuların Covid-19’a Yakalanma Kaygısı ve Spora Bağlılık Durumları Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 298-315.
  • Pranawengtias, W. (2022). Undergraduate Students' motivation on English Language Learning at Universitas Teknokrat Indonesia. Journal of English Language Teaching and Learning, 3(2), 27-32.
  • Schaufeli, W. B. & Bakker, A. B. (2003). Utrecht Work Engagement Scale. Preliminary Manual. The Netherlands: Utrecht University.
  • Serin, C. (2016). Türk milli yelkencilerin motivasyon ve kontrol odağı ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Singh, D., & Pathak, M. K. (2017). Role of motivation and its impact on the performance of a sports person. International. Journal of Physical Education, Sports and Health, 4(4), 340-342.
  • Sirgancı, G., Ilgar, A. E., & Cihan, B. (2019). Spora Bağlılık Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(17), 171-182.
  • Siyahtaş, A., Tükenmez, A., Avcı, S., Yalçınkaya, B., & Çavuşoğlu, S. B. (2020). Bireysel ve takım sporu yapan sporcuların spor bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(34), 1310-1317.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Tezcan, E., Somoğlu, M. B., & Taşkın, S. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Spora Bağlılıklarının Başarı Motivasyonuna Olan Etkisi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 77-86.
  • Uzgur, K., Pekel, H., & Aydos, L. (2021). Rekreasyonel Koşucuların Spora Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Aksaray University Journal of Sport and Health Researches, 2(1), 62-82.
  • Van de Pol, P. K., & Kavussanu, M. (2012). Achievement motivation across training and competition in individual and team sports. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 1(2), 91-105.
  • Yerlikaya, G. (2019). Bisikletçilerin sporcu bağlılıklarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yiğit, Ş. (2019). Öğrencilerin spora özgü başarı ve motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Researcher, 7(1), 249-258.

Sporda Motivasyon ve Bağlılık: Sporcular Üzerine Bir Araştırma

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 135 - 148, 20.03.2025

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sporcuların sporda motivasyon ve bağlılık düzeylerinin sosyo demografik özelliklere göre incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen İstanbul ve Ankara illerinde ikamet eden %59,9’u (240) erkek, %40,1’i (161) kadın gönüllü toplam 401 sporcu oluşturmaktadır. Araştırmada kişisel bilgi formuna ek olarak katılımcıların bağlılık düzeylerini belirlemek için Schaufeli ve ark. (2003)’nın geliştirdiği The Utrecht Work Engagement Scale (UWES)’in İspanyol versiyonunun Guillen ve Martinez-Alvarado (2014) tarafından sporcular için adaptasyonu yapılarak geliştirilmiş ve Sırgancı ve ark. (2019) tarafından Türkçeye uyarlanmış “Spora Bağlılık Ölçeği” ve katılımcıların sporda motivasyon düzeylerini tespit etmek için Mallett ve ark. (2007) tarafından geliştirilen Demir (2022) tarafından Türkçeye uyarlanan “Sporda Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 29 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Katılımcıların sosyo demografik özelliklerini tespit etmek için yüzde ve frekans değerleri kullanılmıştır. Verilerin normallik varsayımı için skewness ve kurtosis ile çarpıklık ve basıklık değerleri test edilmiş, verilerin normal dağılıma uygun olduğu görülmüştür. Bu kapsamda ikili değişkenler için bağımsız örneklem t-testi, ikiden fazla değişkenler için one-way anova analizi uygulanmıştır. Ölçek alt boyutları arasında ise spearman korelasyon analizi yapılmıştır. Katılımcıların sporda bağlılık düzeyleri cinsiyet, eğitim düzeyi, gelir düzeyi, haftalık antrenman süresine göre, motivasyon düzeylerine göre ise gelir düzeyi, haftalık antrenman süresi arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ölçek alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak araştırmada sporcuların bağlılık ve motivasyon düzeyleri sosyo demografik özelliklere göre değişiklik göstermektedir.

References

  • Arıkan, A. N., & Akoğuz Yazıcı, N. (2022). Sporcuların bağlılık düzeylerinin incelenmesi: takım sporları üzerine kesitsel bir analiz. Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS), 5(Özel sayı 2), 738-748.
  • Bektaş, M., & Demir, O. (2022). Mücadele sporları ile ilgilenen bireylerde müziğin psikolojik sağlamlık, performans ve motivasyon üzerine etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 417-428.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, H. (2022). Sporda motivasyon ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği: Türkçe uyarlama çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 56-68.
  • Dirmen, A. (2014). Farklı liglerde oynayan kadın futbol takımı oyuncularının başarı motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Erdoğdu, M., Şirin, E. F., İnce, A., & Öçalan, M. (2014). A Study into the sports participation motivation of the secondary schoolstudents in school teams in different types of sports. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 157-166.
  • Filgona, J., Sakiyo, J., Gwany, D. M., & Okoronka, A. U. (2020). Motivation in learning. Asian Journal of Education and social studies, 10(4), 16-37.
  • Guillén, F., & Martínez-Alvarado, J. R. (2014). The sport engagement scale: An adaptation of the Utrecht Work Engagement Scale (UWES) for the sports environment. Universitas Psychologica, 13(3), 975-984.
  • Gülen, Ö., Madak, E., Kumartaşlı, M., & Sönmez, H. O. (2021). Taekwondo sporcularının spora bağlılık düzeylerinin milli sporculuk durumları ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Online Journal of Recreation and Sport, 10(3), 1-17.
  • Güney, G. (2022). Mücadele sporlarında sporcuların boş zaman motivasyon düzeylerinin araştırılması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 2), 1080-1091.
  • İnceoğlu Ayaz, E. (2024). Takım sporlarında akran, antrenör motivasyonel ikliminin spora bağlılık ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi.
  • Jondeau, E., & Rockinger, M. (2003). Conditional volatility, skewness, and kurtosis: existence, persistence, and comovements. Journal of Economic Dynamics & Control, 27(10), 1699-1737.
  • Karaca, S. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar ilkeler ve teknikler. Ankara: Nobel Akademik. Kelecek, S., & Göktürk, E. (2017). Kadın futbolcularda sporcu bağlılığının sporcu tükenmişliğini belirlemedeki rolü. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 162-173.
  • Kusan, M., Toklu, S., Derelioğlu, M., & Çankaya, S. (2024). Masa Tenisi Sporcularında Sporcu Öz Yeterliliğin Spora Bağlılık Düzeyine Etkisi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 6(1), 9-17.
  • Luthans, F. (2012). Organizational behavior (7th Ed.). New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Mallett, C., Kawabata, M., Newcombe, P., Otero-Forero, A., & Jackson S. (2007). Sport motivation scale-6 (SMS6): A revised six-factor sport motivation scale. Psychology of Sport and Exercise, 8(5), 600-614.
  • Merdan, H. E., & Çağlar, E. (2022). Ergen sporcularda spora bağlılık ile ilişkili bireysel ve sosyal faktörler: Sistematik derleme. Spor Bilimleri Dergisi, 33(3), 120-148.
  • Moradi, J., Bahrami, A., & Dana, A. (2020). Motivation for participation in sports based on athletes in team and individual sports. Physical Culture and Sport. Studies and Research, 85(1), 14-21.
  • Özgün, A., Türkmen, M., & Ayhan, B. (2021). Sporcuların Covid-19’a Yakalanma Kaygısı ve Spora Bağlılık Durumları Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 298-315.
  • Pranawengtias, W. (2022). Undergraduate Students' motivation on English Language Learning at Universitas Teknokrat Indonesia. Journal of English Language Teaching and Learning, 3(2), 27-32.
  • Schaufeli, W. B. & Bakker, A. B. (2003). Utrecht Work Engagement Scale. Preliminary Manual. The Netherlands: Utrecht University.
  • Serin, C. (2016). Türk milli yelkencilerin motivasyon ve kontrol odağı ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Singh, D., & Pathak, M. K. (2017). Role of motivation and its impact on the performance of a sports person. International. Journal of Physical Education, Sports and Health, 4(4), 340-342.
  • Sirgancı, G., Ilgar, A. E., & Cihan, B. (2019). Spora Bağlılık Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(17), 171-182.
  • Siyahtaş, A., Tükenmez, A., Avcı, S., Yalçınkaya, B., & Çavuşoğlu, S. B. (2020). Bireysel ve takım sporu yapan sporcuların spor bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(34), 1310-1317.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Tezcan, E., Somoğlu, M. B., & Taşkın, S. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Spora Bağlılıklarının Başarı Motivasyonuna Olan Etkisi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 77-86.
  • Uzgur, K., Pekel, H., & Aydos, L. (2021). Rekreasyonel Koşucuların Spora Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Aksaray University Journal of Sport and Health Researches, 2(1), 62-82.
  • Van de Pol, P. K., & Kavussanu, M. (2012). Achievement motivation across training and competition in individual and team sports. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 1(2), 91-105.
  • Yerlikaya, G. (2019). Bisikletçilerin sporcu bağlılıklarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yiğit, Ş. (2019). Öğrencilerin spora özgü başarı ve motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Researcher, 7(1), 249-258.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Activity Management
Journal Section Research Articles
Authors

Cemal Güler 0000-0002-0912-7732

Publication Date March 20, 2025
Submission Date January 18, 2025
Acceptance Date March 5, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Güler, C. (2025). Sporda Motivasyon ve Bağlılık: Sporcular Üzerine Bir Araştırma. Spor Ve Bilim Dergisi, 3(1), 135-148.