The aim of this research is to examine the motivation and commitment levels of athletes in sports according to socio-demographic characteristics. The relational screening design, one of the quantitative research methods, was used in the research. The sample of the study consists of a total of 401 volunteer athletes, 59.9% (240) of whom are male and 40.1% (161) are female, residing in Istanbul and Ankara provinces, selected with the purposive sampling method. In addition to the personal information form, the "Sports Commitment Scale", which was developed by Schaufeli et al. (2003), adapted for athletes by Guillen and Martinez-Alvarado (2014) and adapted to Turkish by Sırgancı et al. (2019), was used to determine the commitment levels of the participants, and the "Sports Motivation Scale", developed by Mallett et al. (2007), adapted to Turkish by Demir (2022). The research data were analyzed using SPSS 29 package program. Percentage and frequency values were used to determine the socio-demographic characteristics of the participants. For the normality assumption of the data, skewness and kurtosis and skewness and kurtosis values were tested, and it was seen that the data were suitable for normal distribution. In this context, independent sample t-test was applied for binary variables, and one-way anova analysis was applied for more than two variables. Spearman correlation analysis was performed between the scale sub-dimensions. A significant difference was found between the participants' commitment levels in sports according to gender, education level, income level, weekly training duration, and between the income level and weekly training duration according to their motivation levels. A positive significant relationship was found between the scale sub-dimensions. As a result, the commitment and motivation levels of the athletes in the study vary according to socio-demographic characteristics.
Bu araştırmanın amacı, sporcuların sporda motivasyon ve bağlılık düzeylerinin sosyo demografik özelliklere göre incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen İstanbul ve Ankara illerinde ikamet eden %59,9’u (240) erkek, %40,1’i (161) kadın gönüllü toplam 401 sporcu oluşturmaktadır. Araştırmada kişisel bilgi formuna ek olarak katılımcıların bağlılık düzeylerini belirlemek için Schaufeli ve ark. (2003)’nın geliştirdiği The Utrecht Work Engagement Scale (UWES)’in İspanyol versiyonunun Guillen ve Martinez-Alvarado (2014) tarafından sporcular için adaptasyonu yapılarak geliştirilmiş ve Sırgancı ve ark. (2019) tarafından Türkçeye uyarlanmış “Spora Bağlılık Ölçeği” ve katılımcıların sporda motivasyon düzeylerini tespit etmek için Mallett ve ark. (2007) tarafından geliştirilen Demir (2022) tarafından Türkçeye uyarlanan “Sporda Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 29 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Katılımcıların sosyo demografik özelliklerini tespit etmek için yüzde ve frekans değerleri kullanılmıştır. Verilerin normallik varsayımı için skewness ve kurtosis ile çarpıklık ve basıklık değerleri test edilmiş, verilerin normal dağılıma uygun olduğu görülmüştür. Bu kapsamda ikili değişkenler için bağımsız örneklem t-testi, ikiden fazla değişkenler için one-way anova analizi uygulanmıştır. Ölçek alt boyutları arasında ise spearman korelasyon analizi yapılmıştır. Katılımcıların sporda bağlılık düzeyleri cinsiyet, eğitim düzeyi, gelir düzeyi, haftalık antrenman süresine göre, motivasyon düzeylerine göre ise gelir düzeyi, haftalık antrenman süresi arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ölçek alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak araştırmada sporcuların bağlılık ve motivasyon düzeyleri sosyo demografik özelliklere göre değişiklik göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2025 |
Submission Date | January 18, 2025 |
Acceptance Date | March 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |