Bu çalışmada, Spor Bilimleri Fakültesinde (SBF) öğrenim gören beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin lisans döneminde aldıkları Eğitimde Ahlak ve Etik Dersi’nin ahlak okuryazarlığı ve ahlaki bütünlük düzeylerine etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, 2022-2023 akademik yılının güz döneminde bu dersi almayan 2. sınıf öğrencileri (kontrol grubu) ve dersi alan 3. sınıf öğrencileri (deney grubu) oluşturmuştur. Veriler “Ahlak Okuryazarlığı Ölçeği” ve “Ahlaki Bütünlük Ölçeği” ile toplanmıştır. Çalışmada yarı deneysel tasarımlardan denkleştirilmemiş karşılaştırmalı grup deseni kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterdiğinin tespit edilmesinin ardından tekrarlayan ölçümlerde varyans analizi (Repeated Measures ANOVA) kullanılmıştır. SPSS programı ile analiz edilen verilerde anlamlılık düzeyi p<.05 olarak alınmıştır.
Çalışma bulgularına göre öğrencilerin ahlak okuryazarlığı ve ahlaki bütünlük puanlarının deney ve kontrol gruplarına göre farklılık göstermediği; ahlak okuryazarlığında, öğrencilerin ön ve son ölçüm puanlarının zamana göre anlamlı şekilde farklılaştığı; bu farkın deney grubunda artış, kontrol grubunda ise düşüş yönünde olduğu; ahlaki bütünlük puanlarında, ön ve son ölçüm puanlarının zamana göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı ancak deney grubunun puanının kontrol grubuna göre anlamlı olmasa da arttığı, deney grubunda ise azalma olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca grup zaman etkileşiminde her iki ölçek puanlarında da anlamlı farklılığa rastlanmıştır.
Çalışma sonucunda, Eğitimde Ahlak ve Etik Dersi’nin, beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının ahlak okuryazarlığı düzeylerini anlamlı şekilde artırdığı, ahlaki bütünlük düzeylerinde ise anlamlı olmasa da gelişim sağladığı belirlenmiştir. Çalışma sonunda, Eğitimde Ahlak ve Etik Dersi’nin süresinde artış olması, dersin somutlaştırılması ve farklı öğretim yöntemlerinin işe koşulması gerektiğine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
This study aimed to examine the impact of the "Ethics and Morality in Education" course, taken during the undergraduate program, on the moral literacy and moral integrity levels of students enrolled in the Physical Education and Sports Teaching Department within the Faculty of Sports Sciences.
The study sample consisted of second-year students who had not yet taken the course (control group) and third-year students who had completed the course (experimental group) during the fall semester of the 2022–2023 academic year. Data were collected using the "Moral Literacy Scale" and the "Moral Integrity Scale" developed
A quasi-experimental design, specifically a non-equivalent comparison group design, was employed. Following the confirmation of normal distribution, Repeated Measures ANOVA was conducted to analyze the data. Analyses were performed using SPSS, and the significance level was set at p<.05. There were no significant differences between groups in moral literacy or integrity scores. Over time, moral literacy increased in the experimental group but declined in the control group. Moral integrity showed no significant time-related change, though the experimental group had a slight, non-significant increase. Significant group-time interactions emerged for both scales.
The study concluded that the "Ethics and Morality in Education" course significantly enhanced the moral literacy levels of physical education and sports teacher candidates and contributed, albeit not significantly, to the development of their moral integrity. Based on these findings, it is recommended to extend the duration of the course, concretize its content, and incorporate diverse instructional methods.
Faculty of Sports Sciences student Ethics and Morality course Moral literacy Moral integrity Impact
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2025 |
Submission Date | May 17, 2025 |
Acceptance Date | October 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 2 |