Research Article
BibTex RIS Cite

INVESTIGATION OF INTERACTIVE GAME ADDICTION AND AGGRESSION LEVELS OF UNIVERSITY STUDENTS IN THE SPORTS DEPARTMENT

Year 2019, Volume: 1 Issue: 2, 47 - 55, 31.12.2019

Abstract

Aim: The aim of this staudy is to investigate the level of interactive game addiction and aggression of students studying in sports fields of universities.

Method: The research group consists of 100 female (age; 20.22 ± 2.79) and 100 male (age; 21.12 ± 4.02) students studying in the Department of Physical Education and Sports Teaching and Sports Management of Ordu University School of Physical Education and Sports. Personal Information Form, Buss-Perry Aggression Scale Turkish Form and Online Game Addiction Scale were used as data collection instruments.

Findings: Online game addiction total score of the participants how many hours per day for gaming, how much money spent per game, the longest continuous play game time, physical aggression subscale, hostility subscale, aggression total score, disruptions online game addiction subscale, success online game addiction there was a positive correlation between the subscale and the economic online game addiction subscale scores (p <0.05).

Conclusion: As a result, online gaming addiction causes an increase in the level of aggression among young people, or online gaming addiction is more common among young people with high levels of aggression. Another result of the study is that men have more online game addiction, spend more time in online games and have higher scores on aggression scale than women.

Keywords: aggression, online game addiction

References

  • Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459.
  • Chen, L. S., Tu H. H., & Wang E. S. (2008). Personality traits and life satisfaction among online game players. CyberPsychology & Behavior, 11, 145-149.
  • Demirtaş Madran, A. (2012). Buss-Perry saldırganlık ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 23, 1-6.
  • Erdoğan, E., & Özdemir, L. (2016). Üniversiteye merkezi sınav sistemi ve özel yetenek sınavı ile yerleştirilen öğrencilerin depresyon durumlarının incelenmesi ve karşılaştırılması. Uluslararası Anadolu Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-24.
  • Erdoğan, E., Özden, A., & Özsoy, G. (2018). Farklı branşlardaki 10-14 yaş sporcuların bazı fiziksel ve fizyolojik parametrelerinin karşılaştırılması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri, 10(2), 72-77.
  • Kim, E. J., Namkoong, K., Ku T., & Kim S. J. (2008). The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. European Psychiatry, 23(3), 212-218.
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Liu, S. C., Huang, C. F., & Yen C. F. (2009). The associations between aggressive behavior and internet addiction and online activities in adolescents. Journal of Adolescent Health, 6, 1-8.
  • Lemmens, J. S., Bushman, B. J., & Konijn, E. A. (2006). The appeal of violent video games to lower educated aggressive adolescent boys from two countries. CyberPsychology & Behavior, 9, 638-641.
  • Mehroof, M., & Griffiths, M. D. (2010). Online gaming addiction: The role of sensation seeking, self-control, neuroticism, aggression, state anxiety, and trait anxiety. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13(3), 313-316.
  • Park, J. A., Park, M. H., Shin, J. H., Li, B., Rolfe, D. T., Yoo, J. Y., & Dittmore, S. W. (2016). Effect of sports participation on Internet addiction mediated by self-control: A case of Korean adolescents, 37, 164-169.
  • Oaten, M., & Cheng, K. (2006). Longitudinal gains in self-regulation from regular physical exercise. British Journal of Health Psychology, 11(4), 717-733.
  • Warburton, D. E., Nicol, C. W., & Bredin, S. S. (2006). Health benefits of physical activity: The evidence. Canadian Medical Association Journal, 174(6), 801-809.
  • Young, K. S., & Rogers, R. C. (1998). The relationship between depression and Internet addiction. Cyber Psychology & Behavior, 1(1), 25-28.

SPOR BÖLÜMLERİNDE ÖĞRENİM GÖREV ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERAKTİF OYUN BAĞIMLILIĞI VE SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2019, Volume: 1 Issue: 2, 47 - 55, 31.12.2019

Abstract

Amaç: Üniversitelerin spor alanlarında öğrenim gören öğrencilerin interaktif oyun bağımlılığı ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırma grubunu Ordu Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde öğrenim gören 100 kadın (yaş; 20,22 ±2,79) ve 100 erkek (yaş; 21,12 ±4,02) olmak üzere 200 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Buss-Perry Saldırganlık Ölçeği Türkçe Formu ve Çevrimiçi Oyun Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular Katılımcıların Çevrimiçi oyun bağımlılığı (ÇOB) toplam puanı ile günde kaç saat oyun oynadığı, oyuna aylık ne kadar para harcadığı, en uzun aralıksız oyunda kalma süresi, fiziksel saldırganlık alt ölçeği, düşmanlık alt ölçeği, saldırganlık toplam puanı, aksaklıklar ÇOB alt ölçeği, başarı ÇOB alt ölçeği ve ekonomik ÇOB alt ölçeği puanları arasında pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir (p<0,05).
Sonuç: Sonuç olarak, çevrimiçi oyun bağımlılığı gençler üzerinde saldırganlık düzeylerinde artışa neden olmakta veya saldırganlık düzeyleri yüksek olan gençler arasında çevrimiçi oyun bağımlılığı daha fazla görülmektedir. Çalışmadan elde edilen bir diğer sonuca göre ise erkeklerin kadınlara göre daha fazla çevrimiçi oyun bağımlılığına sahip oldukları, çevrimiçi oyunlarda daha fazla vakit harcadıkları ve saldırganlık ölçeğinden aldıkları puanların daha yüksek olduğudur
Anahtar Kelimeler: saldırganlık, çevrimiçi oyun bağımlılığı

References

  • Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459.
  • Chen, L. S., Tu H. H., & Wang E. S. (2008). Personality traits and life satisfaction among online game players. CyberPsychology & Behavior, 11, 145-149.
  • Demirtaş Madran, A. (2012). Buss-Perry saldırganlık ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 23, 1-6.
  • Erdoğan, E., & Özdemir, L. (2016). Üniversiteye merkezi sınav sistemi ve özel yetenek sınavı ile yerleştirilen öğrencilerin depresyon durumlarının incelenmesi ve karşılaştırılması. Uluslararası Anadolu Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-24.
  • Erdoğan, E., Özden, A., & Özsoy, G. (2018). Farklı branşlardaki 10-14 yaş sporcuların bazı fiziksel ve fizyolojik parametrelerinin karşılaştırılması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri, 10(2), 72-77.
  • Kim, E. J., Namkoong, K., Ku T., & Kim S. J. (2008). The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. European Psychiatry, 23(3), 212-218.
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Liu, S. C., Huang, C. F., & Yen C. F. (2009). The associations between aggressive behavior and internet addiction and online activities in adolescents. Journal of Adolescent Health, 6, 1-8.
  • Lemmens, J. S., Bushman, B. J., & Konijn, E. A. (2006). The appeal of violent video games to lower educated aggressive adolescent boys from two countries. CyberPsychology & Behavior, 9, 638-641.
  • Mehroof, M., & Griffiths, M. D. (2010). Online gaming addiction: The role of sensation seeking, self-control, neuroticism, aggression, state anxiety, and trait anxiety. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13(3), 313-316.
  • Park, J. A., Park, M. H., Shin, J. H., Li, B., Rolfe, D. T., Yoo, J. Y., & Dittmore, S. W. (2016). Effect of sports participation on Internet addiction mediated by self-control: A case of Korean adolescents, 37, 164-169.
  • Oaten, M., & Cheng, K. (2006). Longitudinal gains in self-regulation from regular physical exercise. British Journal of Health Psychology, 11(4), 717-733.
  • Warburton, D. E., Nicol, C. W., & Bredin, S. S. (2006). Health benefits of physical activity: The evidence. Canadian Medical Association Journal, 174(6), 801-809.
  • Young, K. S., & Rogers, R. C. (1998). The relationship between depression and Internet addiction. Cyber Psychology & Behavior, 1(1), 25-28.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Hasan Sözen 0000-0002-9947-6214

Publication Date December 31, 2019
Acceptance Date December 24, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Sözen, H. (2019). SPOR BÖLÜMLERİNDE ÖĞRENİM GÖREV ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERAKTİF OYUN BAĞIMLILIĞI VE SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(2), 47-55.

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.