In recent years, it is seen that sports clubs use different arguments to reach more masses. The most important of these arguments are the elements of public relations such as media, image, sponsorship. Public relations is defined as an organizational structure that examines the relations of society and institutions and acts in this direction. While constructing their structures, organizations have nowadays understood the importance of the public relations unit, which deals with the society. In the face of the responsibility given by this importance, the public relations units aims to make important decisions and benefit the structure of the organization in order to create a positive image on individuals and masses. Today's sports clubs apply different studies to reach more fans and audiences. The image perception, which is the leading one of these studies, plays an important role in the recognition of sports clubs. Therefore, sports clubs attach great importance to their image through public relations in order to protect their positions and their existence in the competitive environment. In this context, it is important for institutions to attach importance to recognition and promotion activities and to carry out these activities effectively. While being sensitive to the expectations of the society is generally included in the activities of recognition, the effects of the image factor should not be ignored. In this study, understanding the structure of public relations and the image factor, which has an important effect on the masses, were examined in detail with different dimensions.
Keywords: Public Relations, Image, Sports, Management, Organization
Son yıllarda spor kulüplerinin daha çok kitleye ulaşabilmek için farklı argümanları kullandıkları görülmektedir. Bu argümanların başında medya, imaj, sponsorluk gibi halkla ilişkilerin unsurları gelmektedir. Halkla ilişkiler toplum ile kurumların ilişkilerini inceleyip bu doğrultuda hareket eden bir organizasyon yapısı olarak tanımlanmaktadır. Örgütler yapılarını inşa ederken toplum ile muhatap olan halkla ilişkiler biriminin önemini günümüzde kavramış bulunmaktalar. Bu önemin verdiği sorumluluk karşısında bireyler ve kitleler üzerinde olumlu imaj yaratmak için halkla ilişkiler birimleri önemli kararlar alıp ve örgütün yapısına fayda sağlamayı amaçlar. Günümüz spor kulüpleri daha çok taraftar ve kitleye ulaşabilmek için farklı çalışmalara başvurmaktadır. Bu çalışmaların başında gelen imaj algısı spor kulüplerinin tanınmasında önemli rol almaktadır. Dolayısıyla spor kulüpleri konumlarını ve rekabet ortamında varlıklarını koruyabilmek için halkla ilişkiler aracılıyla imajlarına büyük ölçüde önem vermektedir. Bu bağlamda, kurumların tanıma ve tanıtma faaliyetlerine önem vermeleri ve bu faaliyetleri etkin bir şekilde yürütmeleri önem taşımaktadır. Toplumun beklentilerine duyarlı olmak, genel olarak tanınma faaliyeti kapsamına girerken, imaj faktörünün etkilerini göz ardı etmemek gerekir. Bu çalışmada, halkla ilişkilerin yapısını anlama ve kitleler üzerinde önemli bir yere sahip olan imaj faktörü farklı boyutlarla ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Halkla İlişkiler, İmaj, Spor, Yönetim, Örgüt,
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Derleme Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Acceptance Date | December 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.