Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COMPARISON OF QUALITY OF-LIFE LEVELS BETWEEN SEDENTARY AND REGULAR EXERCISERS

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 11 - 26, 30.12.2023
https://doi.org/10.52272/srad.1325374

Öz

Aim: The aim of this study was to compare the differences in quality of life between individuals engaged in a regular exercise program who are non-sedentary, and individuals who do not exercise or follow an irregular exercise program, in order to assess the positive and negative aspects of exercise or physical activities and emphasize their importance in daily life.
Method: The study was designed using quantitative methods, specifically a descriptive and experimental survey model. The sample consisted of a total of 214 volunteer participants, including 97 females (with a mean age of 32.97) and 117 males (with a mean age of 35.10). The data collection instruments included a personal information form, the Quality of Life Scale (QLS), and the Exercise Behavioral Regulations Scale. The data were analyzed using SPSS, and nonparametric tests, specifically the Mann-Whitney U test, were used to compare the groups consisting of independent samplesx
Findings: After analyzing the data in the research study, a significant difference was found between individuals who participated in the exercise scale questionnaire and engaged in sports activities compared to sedentary individuals who did not engage in exercise. Additionally, when performing statistical analysis based on gender, no significant difference was found in the effects of exercise (p>0.05).
Conclusion: The results of this study indicate that there is no difference in the level of life satisfaction between young men and women, and that the life satisfaction scores of young individuals with active lifestyles are similar to those of individuals who engage in intense physical activity. However, it should be noted that these results may vary in similar studies conducted with different age groups and individuals with different levels of physical activity. Therefore, future research should include participants from a wide age range and diverse levels of physical activity to further investigate this topic.

Keywords: Exercise, physical activity, sedentary, quality of life,

Kaynakça

  • Artal, M., & Herman, C. (1998). ExerciseAgainstDepression. ThePhysicianand Sports Medicine, 26(10): 57-61.
  • Bauman, A; Phongsavan, P; Schoeppe, S; Owen, N;. (2008). Physical activity Measurement- a primer for health promotion, Iuhpe – Promotıon&Educatıon,XIII(2): 92-103, 2006.AmColl Health, 57(1): pp. 39-44, 2008.
  • Bayrak, M. (2011). Sporu bırakmış profesyonel futbolcuların depresyon düzeylerinin yaşam kalitesi açısından değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Samsun; Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Berksoy, D. (2011). İzmir ve Ankara illerinde yaşayan kadınların fiziksel aktivite düzeylerini ve beslenme alışkanlıklarını etkileyen faktörlerin karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Ankara; Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi.
  • Bulut, S. (2013). Sağlıkta sosyal bir belirleyici; fiziksel aktivite. Türk Hij. Den. Biyol. Derg., 2013; 70(4): 205-14.
  • Caspersen, C.J; Powell, K.E; Christenson, GM.;. (1985). Physical activity, exercise, and physical fitness: definitions and distinctions for health-related research. Public Health Reports1985; 100: 126-31.
  • Genç, A., Şener, Ü., Karabacak, H. & Üçok, K. (2011). Kadın ve Erkek Genç Erişkinler Arasında Fiziksel Aktivite ve Yaşam Kalitesi Farklılıklarının Araştırılması. Kocatepe Tıp Dergisi, 12: 145-150.
  • Mullan, E., & Markland, D. (1997). Variations in self-determination across the stages of change for exercise in adults, Motivation and Emotion, 21: 349-362.
  • Özdoğru, E. (2013). Üniversite Personelinin Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Burdur.
  • Özdol, Y; Çetin, E; Özel, M.; Pınar, S.;. (2009). 8- 12 Yaş İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite ve düzeylerinin İncelenmesi, Fiziksel Aktivite Beslenme ve Sağlık Kongresi, s:91, Ankara.
  • Sevinç, Ö.; Büyükakın, B.; Bekar, T.; Uzun, S.;. (2016). Pamukkale Üniversitesi öğretim üyelerinde fiziksel aktivite düzeyi ve ilişkili faktörler, Pamukkale Tıp Dergisi, 2016;9(2):117-124.
  • Tekkanat, Ç. (2008, Haziran). Öğretmenlik Bölümünde Okuyan Öğrencilerde Yaşam Kalitesi ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri. Denizli.
  • Vural, Ö. (2010). Masa başı çalışanlarda fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara; Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Zorba, E. (1999). Herkes için spor ve fiziksel uygunluk, Ankara: T.C. Başbakanlık Gençlik Ve Spor Genel Müdürlüğü Spor Eğitimi Daire Başkanlığı. 129.

SEDANTER BİREYLER İLE DÜZENLİ EGZERSİZ YAPAN BİREYLER ARASINDAKİ YAŞAM KALİTESİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 11 - 26, 30.12.2023
https://doi.org/10.52272/srad.1325374

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, düzenli egzersiz programında bulunan sedanter olmayan birey ile egzersiz yapmayan ya da düzensiz bir egzersiz programı içinde olan bireylerin yaşam kalite düzeyindeki farklılıkları olumlu ve olumsuz taraflarını karşılaştırarak egzersizin veya fiziksel aktivitelerin günlük hayatta gerekli olduğunu amaçlamıştır.
Yöntem: Çalışma da nicel yöntemlerden betimsel ve deneysel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırmayı oluşturan örneklem 97 kadın (32,97 yaş ortalaması) ve 117 erkek (35,10 yaş ort.) olmak üzere toplam 214 gönüllü katılımcıdan oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile Yaşam Kalitesi Ölçeği (YKÖ) ve Egzersizde Davranışsal Düzenlemeler Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizlerinde SPSS yadımı ile bağımsız gruplardan oluşan grupların karşılaştırılması için nonparametrik testlerden Mann-Whitney U testi kullanılark analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma çalışmasında verilerin analizi sonrasında egzersiz üzerine ölçek anketine katılan spor yapan ve yapmayan sedanter bireyler arasında istatistikler incelendiğinde anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Buna ek olarak spor egzersizlerin cinsiyet ayrımına göre yapılan istatiksel analizde fark bulunamamıştır (p>0,05).
Sonuç: Bu çalışmanın sonuçları, genç erkekler ve kadınlar arasında yaşam tatmini düzeylerinde fark olmadığını ve gençlerin günlük hareketli yaşamları nedeniyle yaşam tatmini skorlarının fiziksel aktiviteyi yoğun olarak yapan bireylere benzer yüksek seviyelerde olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, bu sonuçların farklı yaş grupları ve farklı fiziksel aktivite düzeylerine sahip bireylerde uygulanan benzer çalışmalarda farklı sonuçlara yol açabileceği düşünülebilir. Bu nedenle, ileride yapılacak araştırmaların geniş bir yaş aralığına ve çeşitli fiziksel aktivite düzeylerine sahip katılımcıları içermesi önemlidir.

Anahtar Kelimeler: Egzersiz, fiziksel aktivite, sedanter, yaşam kalitesi,

Kaynakça

  • Artal, M., & Herman, C. (1998). ExerciseAgainstDepression. ThePhysicianand Sports Medicine, 26(10): 57-61.
  • Bauman, A; Phongsavan, P; Schoeppe, S; Owen, N;. (2008). Physical activity Measurement- a primer for health promotion, Iuhpe – Promotıon&Educatıon,XIII(2): 92-103, 2006.AmColl Health, 57(1): pp. 39-44, 2008.
  • Bayrak, M. (2011). Sporu bırakmış profesyonel futbolcuların depresyon düzeylerinin yaşam kalitesi açısından değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Samsun; Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Berksoy, D. (2011). İzmir ve Ankara illerinde yaşayan kadınların fiziksel aktivite düzeylerini ve beslenme alışkanlıklarını etkileyen faktörlerin karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Ankara; Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi.
  • Bulut, S. (2013). Sağlıkta sosyal bir belirleyici; fiziksel aktivite. Türk Hij. Den. Biyol. Derg., 2013; 70(4): 205-14.
  • Caspersen, C.J; Powell, K.E; Christenson, GM.;. (1985). Physical activity, exercise, and physical fitness: definitions and distinctions for health-related research. Public Health Reports1985; 100: 126-31.
  • Genç, A., Şener, Ü., Karabacak, H. & Üçok, K. (2011). Kadın ve Erkek Genç Erişkinler Arasında Fiziksel Aktivite ve Yaşam Kalitesi Farklılıklarının Araştırılması. Kocatepe Tıp Dergisi, 12: 145-150.
  • Mullan, E., & Markland, D. (1997). Variations in self-determination across the stages of change for exercise in adults, Motivation and Emotion, 21: 349-362.
  • Özdoğru, E. (2013). Üniversite Personelinin Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Burdur.
  • Özdol, Y; Çetin, E; Özel, M.; Pınar, S.;. (2009). 8- 12 Yaş İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite ve düzeylerinin İncelenmesi, Fiziksel Aktivite Beslenme ve Sağlık Kongresi, s:91, Ankara.
  • Sevinç, Ö.; Büyükakın, B.; Bekar, T.; Uzun, S.;. (2016). Pamukkale Üniversitesi öğretim üyelerinde fiziksel aktivite düzeyi ve ilişkili faktörler, Pamukkale Tıp Dergisi, 2016;9(2):117-124.
  • Tekkanat, Ç. (2008, Haziran). Öğretmenlik Bölümünde Okuyan Öğrencilerde Yaşam Kalitesi ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri. Denizli.
  • Vural, Ö. (2010). Masa başı çalışanlarda fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara; Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Zorba, E. (1999). Herkes için spor ve fiziksel uygunluk, Ankara: T.C. Başbakanlık Gençlik Ve Spor Genel Müdürlüğü Spor Eğitimi Daire Başkanlığı. 129.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Antrenman, Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seray Umut 0009-0001-3112-1935

Nevzat Mutlutürk 0000-0003-1275-1592

Erken Görünüm Tarihi 14 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Kabul Tarihi 29 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Umut, S., & Mutlutürk, N. (2023). SEDANTER BİREYLER İLE DÜZENLİ EGZERSİZ YAPAN BİREYLER ARASINDAKİ YAŞAM KALİTESİ DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 5(2), 11-26. https://doi.org/10.52272/srad.1325374

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.