The objective of this study conducted in Turkey pre-school period is the examination of science education on graduate and doctoral theses. The data were analyzed by content analysis method.
Within the scope of the study, 37 studies, which were reached in the last 17 years, were grouped according to their years, thesis types, qualitative / quantitative / mixed approach, university and institute to which the thesis belongs, study group and it’s subjects. According to the findings obtained from the study, it was found that more master's theses were reached in preschool science education, there were more studies on this field in recent years, studies were carried out in 25 different universities and 5 different institutes, the study group mostly worked with teachers and It was found that the subject of study was the attitudes of teachers. According to the approach of the studies, it was found that the quantitative approach was used more often.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de yapılan okul öncesi dönem fen eğitimi konulu yüksek lisans ve doktora tezlerin incelenmesidir. Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre okul öncesi dönem fen eğitiminde daha çok yüksek lisans tezlerine ulaşıldığı, son yıllarda bu alana dair daha fazla sayıda çalışmanın olduğu, 25 farklı üniversite ve 5 farklı enstitüde ilgili alana yönelik çalışmaların yapıldığı, çalışma grubunda en çok öğretmenlerle çalışıldığı ve en sık çalışılan konunun öğretmenlerin tutumları olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Çalışmaların yaklaşımına göre en çok nicel yaklaşımla yapıldığı bulgusuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | December 19, 2021 |
Acceptance Date | May 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Eurasian Scientific Journal Index | Türk Eğitim İndeksi | Asos Index | Google Scholar |