Çocuğun cinsel istismarı kısa ve uzun dönemde yaşam kalitesini bozan komplikasyonlar ile karakterize olup ülkemizde ve dünyada yaygın görülen bir sorundur. Bu yaygınlığa rağmen mevcut literatürdeki istismar vakaları buzdağının görünen yüzü olmakta, cinsel istismar çocuklar tarafından bilerek veya bilmeyerek saklanmaktadır. Sonuç olarak bilinenden daha fazla cinsel istismar vakası olduğu düşünülmektedir. Cinsel saldırıların saklanması çocuğun; istismarın zararlı etkilerine tekrar tekrar maruz kalmasına ve istismarın önlenmesi, zararların giderilmesi ve failin cezalandırılması için gerekli politika geliştirilmesinin önüne geçmektedir. İşte bu sebeple istismarın fiziksel, ruhsal, davranışsal belirtilerinin bilinmesi ve istismarın çocuk tarafından açıklanmasının önündeki engellerin tanımlanması istismarın ebeveynler ve çocuk ile temas eden sağlık profesyonelleri tarafından anlaşılmasına yardımcı olabilir. Çalışmamızın amacı cinsel istismarın belirtilerinin ve cinsel istismarı akran, aile ve resmî kurumlara açıklamanın önündeki engellerin anlaşılmasıdır.
Child sexual abuse is a common problem in our country and in the world, characterized by complications that impair quality of life in the short and long term. Despite this prevalence, the cases of abuse in the current literature are the tip of the iceberg, and sexual abuse is deliberately or unknowingly concealed by children. As a result, it is thought that there are more cases of sexual abuse than is known. Concealing sexual assaults of the child; It prevents repeated exposure to the harmful effects of abuse and the development of necessary policies to prevent abuse, repair harm and punish the perpetrator. For this reason, knowing the physical, mental and behavioral symptoms of abuse and identifying the obstacles to the child's disclosure of abuse can help parents and healthcare professionals understand abuse. The aim of our study is to understand the symptoms of sexual abuse and to understand the obstacles to explaining sexual abuse to peers, families and official institutions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | February 15, 2023 |
Acceptance Date | October 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 3 |