This study aims to examine university students' nomophobia, netlessphobia, and medical artificial intelligence (AI) readiness levels and the relationship between these factors. This descriptive and correlational study was conducted with nursing students at a university. The data were collected online via the “Individual Descriptive Characteristics Form”, “Fırat Nomophobia Scale”, “Fırat Netlessphobia Scale” and “Medical Artificial Intelligence Preparedness Scale” forms. The median, frequency and nonparametric tests were used to analyze the data. A total of 138 students participated in the study between August 1-31, 2024. The results indicated that both nomophobia and netlessphobia levels were moderate, as was readiness for medical AI. Nomophobia levels were significantly higher among students who reported longer daily mobile phone use. A strong positive correlation was found between nomophobia and netlessphobia (r:0.755; p=0.00), while no significant relationship was observed between either factor or readiness for medical AI (p>0.05). Gender and grade level were found to have no significant effect on these variables (p>0.05). The findings suggest that while nomophobia increases netlessphobia, neither is associated with medical AI readiness. The study highlights that prolonged phone or internet use does not enhance students' preparedness for medical AI. Based on these results, it is recommended to implement awareness programs in universities to reduce digital addiction, increase training related to medical AI, and offer psychosocial support for students. Future studies should focus on larger sample sizes and long-term follow-ups to explore the impact of digital addiction and evolving attitudes toward AI over time.
Ethical approval (Decision No: 16/16, Date: 17/07/2024) was obtained from Yozgat Bozok University Social Sciences and Humanities Ethics Committee to conduct the study. Institutional permission was obtained from the institution where the research will be conducted.
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin nomofobi, netlessfobi ve medikal yapay zekaya (YZ) hazırbulunuşluk düzeylerini ve bu faktörlerin arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Bu tanımlayıcı ve korelasyonel çalışma bir üniversitenin hemşirelik bölümü öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri “Birey Tanıtıcı Özellikler Formu”, “Fırat Nomofobi Ölçeği”, “Fırat Netlessfobi Ölçeği” ve “Tıbbi Yapay Zeka Hazırbulunuşluk Ölçeği” formları aracılığıyla çevrimiçi olarak toplanmıştır. Verilerin analizinde medyan, frekans ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Araştırmaya 1-24 Ağustos 2024 tarihlerinde toplam 138 öğrenci katılmıştır. Bulgular; öğrencilerin nomofobi ve netlessfobi düzeylerinin orta seviyede olduğunu, medikal YZ’ye hazırbulunuşluk düzeylerinin de benzer şekilde orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Günlük cep telefonu kullanım süresi arttıkça nomofobi düzeylerinin anlamlı şekilde yükseldiği belirlenmiştir. Nomofobi ile internetsizlik fobisi arasında güçlü pozitif bir ilişki bulunmuştur (r:0.755; p=0.00), ancak her iki faktörün de medikal YZ’ye hazırbulunuşluk ile anlamlı bir ilişki göstermediği bulunmuştur (p>0.05). Cinsiyet ve sınıf düzeyinin bu değişkenler üzerinde belirleyici bir etkisi olmadığı belirlenmiştir (p>0.05). Nomofobinin netlessfobiyi artırdığı, ancak bu iki faktörün YZ’ye hazırbulunuşlukla ilişkili olmadığı sonucuna varılmıştır. Bu çalışma, telefon veya internetin uzun süreli kullanımının öğrencilerin yapay zekâya hazırbulunuşluk düzeyini artırmadığını ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda, üniversitelerde dijital bağımlılığı azaltmaya yönelik farkındalık programlarının düzenlenmesi, medikal YZ eğitimlerinin artırılması ve öğrencilere psikososyal destek sağlanması önerilmektedir. Ayrıca, dijital bağımlılığın etkilerini ve yapay zekâya yönelik tutum değişimini inceleyen, daha büyük örneklemlerle ve uzun süreli takip içeren ileri çalışmalar yapılması önerilmektedir.
Çalışmanın yapılabilmesi için Yozgat Bozok Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu'ndan etik onay (Karar No: 16/16, Tarih: 17/07/2024) alınmıştır. Araştırmanın yapılacağı kurumdan kurumsal izin alınmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Allied Health and Rehabilitation Science (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 25, 2025 |
Submission Date | June 30, 2025 |
Acceptance Date | August 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 2 |