In the content of the study; It has been determined as a basis that the geographical indication products of the cities that have the vision of raising awareness about their unique values can be evaluated by publicity methods. In this context; with reference to Beyşehir, the relative deficiencies about awareness and demand of geographical indication products constitute the basis of the study. At this point; the idea that the efforts for geographical indication products are generally focused on the geographical indication registration phase and the relative deficiencies in the subsequent awareness and demand phases have made it essential to build a roadmap for the relevant problematic as a result of this study.
The study are planned in the destination marketing, geographical indication / unique gastronomy values and publicity methods in the Beysehir region. When the literature is reviewed; geographical indication products, destination marketing and publicity centered academic publications are relatively inadequate, Literature Review is determined as a methodology and a contribution to the literature is envisaged. On the other hand, it is thought that it can be decisive in terms of awareness and demand by bringing together unique gastronomy products with ready to use concrete publicity techniques. The results are the destination marketing process; coordinated by communication specialists, tourism planners and city managers, it can be listed as; ready for apply recommendations, which are envisaged to be effective, such as carrying out under the control of a city foundation, promoting regional products in restaurant menus that welcome tourists, highlighting geographical indication products at prominent destination points, and to become listed on digital sales channels.
Çalışma kapsamında; özgün değerlerine yönelik farkındalık yaratma isteği vizyonuna sahip kentlerin coğrafi işaretli ürünlerinin halkla ilişkiler metotlarıyla değerlendirilebilmesi esas olarak belirlenmiştir. Bu kapsamda; Beyşehir özelinden hareketle coğrafi işaretli ürünlerin bilinirlik ve talep konularındaki görece eksiklikler çalışmanın dayanağını oluşturmaktadır. Bu noktada; coğrafi işaretli ürünlere dönük çabaların genel anlamda coğrafi işaret tescil aşamasına odaklı olduğu düşüncesi, sonrasındaki bilinirlik ve talep aşamalarındaki görece eksiklikler bu çalışmanın neticesinde ilgili sorunsala bir yol haritası ortaya koyma hedefini elzem kılmıştır. Çalışma; destinasyon pazarlaması, Beyşehir yöresindeki coğrafi işaretli / özgün gastronomi değerleri ve halkla ilişkiler metotları sacayağında planlanmıştır. Alanyazın incelendiğinde; coğrafi işaretli ürünler, destinasyon pazarlaması ve halkla ilişkiler eksenli akademik yayınlar görece yetersiz görüldüğünden metodoloji olarak Literatür Taraması belirlenmek suretiyle literatüre katkı öngörülmektedir. Diğer yandan özgün gastronomi ürünlerinin uygulamaya hazır somut halkla ilişkiler teknikleri ile buluşturulması ile bilinirlik ve talep bağlamında belirleyici olunabileceği düşünülmektedir. Sonuçlar ise destinasyon pazarlaması sürecinin; iletişim uzmanlarının, turizm planlamacılarının ve kent yöneticilerinin eşgüdümünde bir tanıtım vakfı kontrolünde yürütülmesi, turist ağırlayan restoran menülerinde yöresel ürünlerin teşvik edilmesi, belirgin destinasyon noktalarında coğrafi işaretli ürünlerin öne çıkarılması ve dijital satış kanallarının değerlendirilmesi gibi etkili olacağı öngörülen, uygulama hazır tavsiye kararlar olarak sıralanabilmektedir.
Etik değerlere uygun bir içerik olup tarafımdan tamamlandığını taahhüt ederim.
İçtenlikle, teşekkürler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Gastronomy, Tourism Marketing, Tourism (Other) |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | December 6, 2023 |
Acceptance Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 4 |
Selcuk Tourism and Information Research Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).