The global advancements in information and technology have facilitated the positive development of businesses and industries. Technological progress has accelerated the digitalization of work procedures and easy access to information across numerous industries, thereby contributing to enterprises gaining a competitive advantage. The accomodation sector has also been positively impacted by these transformations and developments. Particularly during the Industry 4.0 era, digital innovations have enabled accomodation businesses to become more innovative. It is imperative for businesses to adopt digitalization and digital innovations that are tailored to their needs in order to manage the digital transformation. This study examines the digitalization and digital transformation in the tourism industry, and investigates the digital applications in accomodation businesses according to departmental distinctions for guests and employees. Within this study, the digital technologies employed in the accomodation sector were examined based on secondary data through document analysis method. The digital applications in accomodation businesses are classified and scrutinized as follows: a) digital applications in restaurant, service and kitchen, b) digital applications in rooms, c) digital applications in reservation and payment process, d) digital applications in guest relations and public relations, e) digital applications in human resources management, and f) digital applications in security services. At the end of the study, evaluations were made regarding the digital technologies applied in the sector, and some recommendations were made for future studies.
Digital Technologies Digital Transformation Digitalization Tourism 4.0 Accommodation Sector.
Küresel düzeyde bilgi ve teknoloji alanındaki gelişmeler, işletmelerin ve sektörlerin olumlu şekilde gelişmesini sağlamaktadır. Teknolojide yaşanan gelişmeler pek çok iş kolunda bilgiye kolay erişimi ve iş yapış usullerinde dijitalleşmeyi hızlandırmakta, işletmelerin rekabet avantajı elde etmesine katkı sağlamaktadır. Konaklama sektörü de yaşanan bu değişim ve gelişmelerden olumlu yönde etkilenmektedir. Özellikle Endüstri 4.0 döneminde geliştirilen dijital inovasyonlar, konaklama işletmelerinin daha inovatif hale gelmesini sağlamaktadır. Dijital dönüşümü yönetmek için işletmelerin ihtiyaçlarına uygun şekilde dijitalleşmeyi ve dijital inovasyonları benimsemeleri önem arz etmektedir. Bu çalışma, turizm sektöründe dijitalleşme ve dijital dönüşümü ele almakta, konaklama işletmelerindeki dijital uygulamaları misafir ve çalışanlara yönelik departman esaslı olarak incelemektedir. Çalışma çerçevesinde, konaklama sektöründe uygulanan dijital teknolojiler doküman analizi yöntemiyle ikincil verilere dayalı olarak incelenmiştir. Çalışmada konaklama işletmelerindeki dijital uygulamalar; a) restoran, servis ve mutfakta dijital uygulamalar, b) odalarda dijital uygulamalar, c) rezervasyon ve ödeme işlemlerinde dijital uygulamalar, d) misafir ilişkileri ve halkla ilişkilerde dijital uygulamalar, e) insan kaynakları yönetiminde dijital uygulamalar ve f) güvenlik hizmetlerinde dijital uygulamalar şeklinde tasnif edilerek incelenmiş ve bulgular tablolaştırılarak sunulmuştur. Çalışma sonunda sektörde uygulanan dijital teknolojilere yönelik değerlendirmeler yapılmış ve ileriki çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism Marketing, Tourism Management |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 1, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 26, 2024 |
Acceptance Date | September 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 6 |
Selcuk Tourism and Information Research Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).