This article is an attempt to examine the depictions of Mary of Loreto, as a theme that mainly found in Italian art, its emergence and relation to the religious environment of the period in which it emerged, as well as its transformations within the context of the Counter-Reformation principles. The first examples of its appearing in the period of Counter-Reformation, the theme of Mary of Loreto increased its effect throughout the same period by introducing Loreto as a Catholic center of pilgrimage. Several approches to the Marian cult, such as the one that postulated by the Catholic Church in accordance with decisions of the Council of Trent and the approaches of the Jesuits and Franciscans are also the subjects to be discussed here, due to their important roles in the development of the cult. Following a short explanation on the legend of the Holy House (Santa Casa) in the Holy Land and the protection of Santa Casa during the Crusades, the article dwells on the architecture and the architectural decoration of Sanctuary of the Holy House (Basilica della Santa Casa) which moved from Nazareth to Loreto. Starting from the earliest examples of Mary of Loreto, the main part of the study defines the forms of the scene in terms of presentation by focusing on the development of the Marian cult within the framework of the Counter-Reformation principles. The conclusion evaluates the iconographic development of the depictions of Mary of Loreto in Italian art with regard to the same principles.
Bu makalenin konusu, İtalyan sanatına özgü bir tema olarak seçkinleşen Loreto Meryem’i betimleri ve bu betim tipinin ortaya çıkışı, dönemin dinsel ortamıyla ilişkisi, ele alınan sahne şemasının gelişimi oluşturmaktadır. Loreto Meryem’i, ilk örnekleri bu dönemde verilen, Loreto’nun Katolik Kilisesi’nin hac merkezlerine katılmasıyla İtalyan ikonografisine özgü bir temaya dönüşen ve etkisini Karşı-Reformasyon süreciyle artıran bir betim tipidir. Bunun yanı sıra Karşı-Reformasyon döneminde Trento Konsili kararları gereğince Katolik inancının öne sürdüğü Meryem kültü ve bu kültün gelişiminde önemli rol üstlenen Fransisken ve Cizvit tarikatlarının yaklaşımları ele alınan konular arasındadır. Kutsal Ev’in efsanesine ilişkin incelemenin ardından Nasıra’dan Loreto’ya taşınan Ev için inşa edilen Basilica della Santa Casa’nın (Kutsal Ev Bazilikası) mimarisine değinilmiştir. En erken örneklerinden başlayarak İtalyan sanatındaki Loreto Meryem’i betimleri ele alınmış ve gösterim biçimi açısından sahne kalıpları saptanmıştır. Karşı-Reformasyon ilkeleri bağlamında Meryem kültünün yükselişi ve Loreto Meryem’i temasının etkili olduğu dönem üzerine odaklanılarak bu temayailişkin örneklere yer verilmiştir. Sonuç bölümünde ise, Loreto Meryem’i betimlerinin İtalyan sanatındaki ikonografik gelişimi ve Karşı-Reformasyon ilkeleri bağlamında temanın ele alınışı üzerine bir değerlendirme yapılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | REVIEW |
Authors | |
Publication Date | May 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 28 Issue: 1 |