Dolgu barajlarda genellikle sınır denge koşulları için yapılan stabilite yöntemleri arasında; “şev stabilite analizi” yaklaşımı, yaygın olarak kullanılmakta ve basitçe uygulanabilmektedir. Ancak son yıllarda bu analiz yöntemi ile ilgili olarak farklı değerlendirmeler ortaya çıkmakta ve özellikle depremli durumlar için yapılan analizlerde sismik katsayının seçimi ile ilgili olarak temel bazı tereddütler oluşmaktadır. Kritik bir kayma yüzeyi boyunca kaymaya neden olan kuvvetler ile bu yüzey boyunca kaymaya direnç gösteren kuvvetlerin dengesi dikkate alınarak değerlendirme yapılır. İnşaat sonu, işletme aşaması ve ani boşalma ve deprem halini temsilen farklı yükleme koşulları için memba ve mansap şevlerinin stabilitesi değerlendirilir ve güvenlik sayıları hesaplanır. Bu bildiride dolgu barajlarda şev stabilite analizlerinin esasına değinilecek, yükleme koşulları ve güvenlik sayısı ile ilgili temel esaslar özetlenecek, temel zemini ve dolgu malzemesi ile ilgili kritik hususlar tanımlanacak, girdi parametreleri değerlendirlecek ve sismik katsayının seçimi ile genel yaklaşımlara değinilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2020 |
Submission Date | March 12, 2020 |
Acceptance Date | March 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |