BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of 7th Grade Turkish Language Textbooks in Terms Of Form, Content And Text: Zambak And Pasifik Publications Sample

Yıl 2014, Sayı: 31, 317 - 327, 01.08.2014

Öz

The purpose of this study is to analyze of 7th grade Turkish language textbooks prepared by two different publishing companies and recommended by the Ministry of Education in terms of form, content and text. Determination of literary texts, used in Turkish language textbooks in terms of creating pleasure for reading in students, developing their linguistic skills, ensuring their socialization and comprehending cultural values, is a very important issue. The underlying criteria when analyzing textbooks, prepared by the experts in Pasifik and Zambak publications in order to teach Turkish effectively, can be collected under three main groups, such as stylistic appearance, scientific content and language-expressional features. While one of the two textbooks, belonging to Zambak publication, is mostly being used in private schools and in teaching Turkish to foreigners, the one, belonging to Pasifik publications, is prefered by public schools. According to the findings obtained by contentanalysis method at the end of the study, it has been determined that, even though both of the books show similar physical properties, they differ from one another in terms of content, frequency of texts used in the books and diversity of text types.

Kaynakça

  • ÇEÇEN, Mehmet Akif., ve ÇİFTÇİ, Ömer. “İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi”. Milli Eğitim Dergisi (173), 39-49., 2007.
  • ÇEÇEN, Mehmet Akif. “7. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan hikâyelerin metin elementleri açısından incelenmesi”. I. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu. Doğu Akdeniz Üniversitesi Bildiri Kitabı, 27-28 Mart 2008, Gazimağusa, K.K.T.C.
  • ÇİFTÇİ, Ömer., ÇEÇEN, Mehmet Akif., MELANLIOĞLU, Deniz. “6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (22), 2007.
  • DEMİREL, Özcan. Türkçe ders kitaplarının incelenmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1996
  • İŞCAN, Adem. EFENDİOĞLU, Süleyman., ADA, Şükrü. “Türkçe ders kitaplarında yer alan edebi metinlerin öğrencilere estetik zevk kazandırmadaki rolü”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 1, 2007.
  • MEB. İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, 2005.
  • ÖZBAY, Murat. Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Ankara: Gölge Ofset Matbaacılık, 2003.
  • ÖZBAY, Murat, ÇEÇEN, Mehmet Akif. “Türkçe ders kitaplarında (6-8. sınıflar) yer alan metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi”. Dil ve Edebiyat Eğitim Dergisi 1(1), 67-76, 2012.
  • SERT, Gülşen., KURTOĞLU, Meltem., AKINCI. Ahmet., ve SEFEROĞLU, Sadi S. Öğretmelerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim Konferansı, Uşak Üniversitesi, Uşak, 2012.
  • SEVER, Sedat. “Çocuk kitaplarında bulunması gereken yapısal ve eğitsel özellikler”. Abece Eğitim ve Ekin ve Sanat Dergisi 107, 14-15., 1995.
  • SEVER, Sedat. Türkçe ,ğretimi ve tam ,ğrenme . Ankara:Anı Yayıncılık, 2000.
  • SEVER, Sedat. Çocuk ve edebiyat. Ankara:Kök yayıncılık, 2003
  • TUTSAK, Sadiye ve BATUR, Zekeriya. “Cumhuriyetten günümüze Türk eğitim sisteminde ders kitabı: iki örneğin karşılaştırılması”. Turkish Studies 6(3), 2011.

7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Şekil-İçerik-Metin Yönünden İncelenmesi: Zambak ve Pasifik Yayınları Örneği

Yıl 2014, Sayı: 31, 317 - 327, 01.08.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı iki farklı yayınevi tarafından hazırlanmış ve Milli Eğitim Bakanlığı’nca tavsiye edilen 7. sınıf Türkçe ders kitaplarının şekil, içerik ve kullanılan metin türleri yönünden karşılaştırılarak incelenmesidir. Öğrencilerde okuma zevki oluşturma, dilsel becerilerini geliştirme, sosyalleşmelerini sağlama ve kültürel değerlerin kavratılması bakımından Türkçe ders kitaplarında kullanılan edebi metinlerin belirlenmesi önemli bir konudur. Türkçenin etkin bir şekilde öğretilebilmesi için Pasifik ve Zambak yayınları uzmanlarınca hazırlanan ders kitapları incelenirken temel alınan ölçütler; biçimsel görünüm, bilimsel içerik ve dil-anlatım özellikleri olmak üzere üç ana grup altında toplanmıştır. Seçilen iki kitaptan Zambak yayınevine ait ders kitabı daha çok özel okullar ve yabancılara Türkçe eğitiminde kullanılırken, Pasifik yayınevine ait ders kitabı devlet okulları tarafından tercih edilen kitaplardır. İçerik analizi yöntemiyle yapılan çalışmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre her iki kitabın fiziksel özelliklerinin benzerlik göstermesine karşın, içerik yönüyle; kitaplarda kullanılan metinlerin sıklığı ve metin türlerinin çeşitliliği açısından farklılıklar olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • ÇEÇEN, Mehmet Akif., ve ÇİFTÇİ, Ömer. “İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi”. Milli Eğitim Dergisi (173), 39-49., 2007.
  • ÇEÇEN, Mehmet Akif. “7. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan hikâyelerin metin elementleri açısından incelenmesi”. I. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu. Doğu Akdeniz Üniversitesi Bildiri Kitabı, 27-28 Mart 2008, Gazimağusa, K.K.T.C.
  • ÇİFTÇİ, Ömer., ÇEÇEN, Mehmet Akif., MELANLIOĞLU, Deniz. “6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (22), 2007.
  • DEMİREL, Özcan. Türkçe ders kitaplarının incelenmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1996
  • İŞCAN, Adem. EFENDİOĞLU, Süleyman., ADA, Şükrü. “Türkçe ders kitaplarında yer alan edebi metinlerin öğrencilere estetik zevk kazandırmadaki rolü”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 1, 2007.
  • MEB. İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, 2005.
  • ÖZBAY, Murat. Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Ankara: Gölge Ofset Matbaacılık, 2003.
  • ÖZBAY, Murat, ÇEÇEN, Mehmet Akif. “Türkçe ders kitaplarında (6-8. sınıflar) yer alan metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi”. Dil ve Edebiyat Eğitim Dergisi 1(1), 67-76, 2012.
  • SERT, Gülşen., KURTOĞLU, Meltem., AKINCI. Ahmet., ve SEFEROĞLU, Sadi S. Öğretmelerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim Konferansı, Uşak Üniversitesi, Uşak, 2012.
  • SEVER, Sedat. “Çocuk kitaplarında bulunması gereken yapısal ve eğitsel özellikler”. Abece Eğitim ve Ekin ve Sanat Dergisi 107, 14-15., 1995.
  • SEVER, Sedat. Türkçe ,ğretimi ve tam ,ğrenme . Ankara:Anı Yayıncılık, 2000.
  • SEVER, Sedat. Çocuk ve edebiyat. Ankara:Kök yayıncılık, 2003
  • TUTSAK, Sadiye ve BATUR, Zekeriya. “Cumhuriyetten günümüze Türk eğitim sisteminde ders kitabı: iki örneğin karşılaştırılması”. Turkish Studies 6(3), 2011.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülay Yurt Bu kişi benim

Mustafa Arslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Yurt, G., & Arslan, M. (2014). 7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Şekil-İçerik-Metin Yönünden İncelenmesi: Zambak ve Pasifik Yayınları Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014(31), 317-327.
AMA Yurt G, Arslan M. 7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Şekil-İçerik-Metin Yönünden İncelenmesi: Zambak ve Pasifik Yayınları Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. Ağustos 2014;2014(31):317-327.
Chicago Yurt, Gülay, ve Mustafa Arslan. “7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Şekil-İçerik-Metin Yönünden İncelenmesi: Zambak Ve Pasifik Yayınları Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 2014, sy. 31 (Ağustos 2014): 317-27.
EndNote Yurt G, Arslan M (01 Ağustos 2014) 7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Şekil-İçerik-Metin Yönünden İncelenmesi: Zambak ve Pasifik Yayınları Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 2014 31 317–327.
IEEE G. Yurt ve M. Arslan, “7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Şekil-İçerik-Metin Yönünden İncelenmesi: Zambak ve Pasifik Yayınları Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 2014, sy. 31, ss. 317–327, 2014.
ISNAD Yurt, Gülay - Arslan, Mustafa. “7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Şekil-İçerik-Metin Yönünden İncelenmesi: Zambak Ve Pasifik Yayınları Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 2014/31 (Ağustos 2014), 317-327.
JAMA Yurt G, Arslan M. 7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Şekil-İçerik-Metin Yönünden İncelenmesi: Zambak ve Pasifik Yayınları Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;2014:317–327.
MLA Yurt, Gülay ve Mustafa Arslan. “7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Şekil-İçerik-Metin Yönünden İncelenmesi: Zambak Ve Pasifik Yayınları Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 2014, sy. 31, 2014, ss. 317-2.
Vancouver Yurt G, Arslan M. 7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Şekil-İçerik-Metin Yönünden İncelenmesi: Zambak ve Pasifik Yayınları Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;2014(31):317-2.

Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi