Kartezyenci düalite anlayışına karşı
gelişen toplumsal inşa kuramı, toplumsal alanın öznel ve nesnel olarak
tanımlanan katı sınırlamalarla anlaşılamayacağını vurgular. Toplumsal inşa
kuramı, toplumsal olana ilişkin bilginin tüm toplumsal aktör ve yapıların
katılımıyla inşa edildiğini ve yapı ve aktörün ilişkisellik içerisinde olduğunu
savunur. Sosyal gerçekliğin nasıl inşa edildiğinin anlaşılmasının amaçlandığı
bu çalışmada, inşa kuramında önemli isimler olan Pierre Bourdieu ve Peter L
Berger-Thomas Luckmann’ın inşa kuramları ele alınmıştır. Bourdieu’nün alan,
habitus ve çıkar gibi değişkenler üzerinden anlamaya çalıştığı toplumsalı
Berger ve Luckmann dışsallaştırma, içselleştirme, nesnelleşme ve mutatlaştırma süreçleri
üzerinden tartıştığı görülür. Bu bağlamda çalışmamızda Bourdieu ve Berger ve Luckman’ın
kuramlarında toplumsal alanın nasıl inşa edildiği ele alınmış, aralarındaki
benzerlik ve farklılıklar eleştirel bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur.
The social
construction theory developed against Cartesian duality emphasizes that social
spheres can not be understood with strict limitations defined as objective and
subjective ways. This theory argues that the social knowledge is constructed
with the participation of all social actors and structures, and these actors
and structures are relational. This study aims to understand how the social
reality is constructed by discussing Pierre Bourdieu and Peter L. Berger’s
& Thomas Luckmann’s theory of social construction. While Bourdieu tries to
figure out the social over habitus, field-camp, and illusio, Berger and
Luckmann debate the social over objectification, internalization,
externalization and habitualization. In this context, how Bourdieu and Berger’s
& Luckmann’s theories construct the social sphere are discussed and the similarities
and differences in their theories have been assessed.
Social Construction Pierre Bourdieu Peter L. Berger Thomas Luckmann Habitus Habitualization
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 37 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi