Research Article
BibTex RIS Cite

Pandemi Sürecine Tanıklık Eden Gençler Üzerine Nitel Bir Çalışma: Üniversite Gençliği Örneği

Year 2021, Issue: 54, 27 - 48, 30.12.2021

Abstract

2019 yılının sonlarında Çin’in Wuhan kentinde başlayan ve tüm dünyaya yayılarak uzun soluklu ve çok yönlü bir kaosun yaşanmasına neden olan pandemi süreci ülkelerin sağlık başta olmak üzere sosyal, kültürel ve ekonomik yaşamlarını derinden etkilemiştir. Ülkelerin gündemine aldığı tedbirler ve bu kapsamda yapılan kısıtlamalar her yaş grubunu olduğu gibi gençleri de ilgilendirmiştir. Bu çerçevede çalışma, koronavirüsün ortaya çıkmasıyla örgün eğitime yaklaşık iki yıl ara vermek zorunda kalan ve eğitimlerini dijital platformda sürdüren gençlerin mekânsal, sosyal, kültürel, fiziki ve psikolojik açıdan ne tür zorluklarla karşılaştıklarını onların deneyimleri üzerinden anlamak amacıyla inşa edilmiştir. Bu amaç çerçevesinde araştırmanın verileri, Denizli’de Pamukkale Üniversitesi’nin farklı fakülte ve sınıflarında okuyan 100 üniversite öğrencisine pandemi sürecine ilişkin tecrübelerini anlamaya dönük yarı yapılandırılmış görüşme formları uygulanarak elde edilmiştir. Toplumun geleceği ve kalkınmasında kritik öneme sahip olan gençlerin sosyalleşme mecralarından (eğitim, sosyal etkinlikler, arkadaşlık ilişkileri, mesleki tecrübeler vb.) uzaklaşmalarına sebep olan pandemi sürecinin izlerini onların deneyimlerinden yola çıkarak anlamak önem arz etmektedir. Bu çerçevede görüşme yapılan gençlere, pandemi sürecinin beden ve ruhsal sağlıkları üzerine etkisi, karantina sürecinde ev içinde zaman yönetimi ve boş zamanı kullanma biçimleri, uzaktan eğitime ilişkin sorunların perde arkası, aile içi ilişki dinamikleri ile ortak mekânın kullanımına yönelik sorunlar, pandemi süreciyle baş etme yöntemleri ve gelecek beklentilerini anlamaya yönelik sorular yöneltilmiş ve nitel araştırma deseniyle araştırmanın temel sorunsalı analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, uzaktan eğitim sürecinin sınıf ortamında etkileşim kurarak yüz yüze yapılan eğitime göre yetersiz kaldığı, bu durumun derslerdeki verimi ve motivasyonu düşürdüğü, mesleki becerilere yabancılaştıkları, sosyalleşme mecralarından uzaklaşmalarının yalnızlık duygusunu pekiştirdiği ve mekânsal alana sıkışmanın kuşaklararasındaki çatışmaları daha görünür kıldığı belirtilmiştir.

References

  • Alptekin, D. (2012). Toplumsal Aidiyet ve Gençlik. İstanbul: Nobel.
  • Baran, G. (2020). Dijital Aktivizm ve Gençlik. Aylin Görgün Baran, Oya Hazer ve Serhat Öztürk (Ed.), Gençlik ve Dijital Çağ içinde (s. 36-47), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Gençlik Araştırmaları ve Uygulama Merkezi.
  • Bayhan, V. (2015). Türkiye’de Sosyolojinin 100. Yılı, Sosyoloji Konferansları, 52 (2015/2), 355-390.
  • Beşirli, H. (2013). Gençlik Sosyolojisi Politik Toplumsallaşma ve Gençlik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Burcu, E. (1998). Gençlik Teorilerinin Sınıflandırılmasına İlişkin Bir Çalışma. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 1 (1-2), 105-136.
  • Değer, F. (2021). Gençlik ve Boş Zaman İlişkisinin Salgın Dönemindeki Görünümü. Berfin Varışlı ve Nurgün Oktik (Ed.), Yaşam Evrelerini Anlamak içinde (s. 195-207), Ankara: Pegem.
  • Görgün Baran, A. (2013). Genç ve Gençlik: Sosyolojik Bakış. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 6-25.
  • Görgün Baran, N., Çakır, M. (Ed.) (2016). Inter-disipliner Yaklaşımda Gençliğin Umudu Toplumun Beklentileri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Gülsoy, S., Kahya, Y. (2021). Arkadaşlık ve Gençlik Sosyolojisi. Berfin Varışlı ve Nurgün Oktik (Ed.), Yaşam Evrelerini Anlamak içinde (s. 169-189), Ankara: Pegem.
  • Gür, B.S., Dalmış, İ, Kırmızıdağ, N., Çelik, Z., Boz, N. (2012). Türkiye’nin Gençlik Profili. Ankara: SETA.
  • İnce, M. ve Yılmaz, M. (2021). COVİD-19 Salgını sürecinde Türkiye’de Değişen Toplumsal Etkileşimler Üzerine Bir Araştırma. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (11), 160-186.
  • Lüküslü, D. (2015). Türkiye’de “Gençlik Miti” 1980 Sonrası Türkiye Gençliği. İstanbul: İletişim.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. O. Akınbay ve D. Kömürcü (Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Neuman, L. W. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nicel ve Nitel Yaklaşımlar Cilt II, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Poyraz, T., Zorlu, A., Şahin, B., Arıkan, G. (2003). Üniversite Gençliğinin Güncel Sorunlara Bakışı: H.Ü. Sosyoloji Bölümü Öğrencileri Örneği, 20 (1), 1-32.
  • Tezcan, M. (2015). Gençlik, Kültür ve Toplum. Ankara: Anı.
  • Tuncay, S. (2000). Türkiye’de Gençlik Sorunlarının Psikolojik Boyutu. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 231-257.
  • Yazıcı, E. (2003). Türk Üniversite Gençliği Araştırması Üniversite Gençliğinin Sosyo-Kültürel Profili. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Zeybekoğlu Akbaş, Ö., Durdun, C. (2020). Koronavirüs (COVİD-19) Pandemisi Sürecinde Özel Alanına Kamusal Alanı Sığdıran Çalışan Anneler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (5), 78-94.
Year 2021, Issue: 54, 27 - 48, 30.12.2021

Abstract

References

  • Alptekin, D. (2012). Toplumsal Aidiyet ve Gençlik. İstanbul: Nobel.
  • Baran, G. (2020). Dijital Aktivizm ve Gençlik. Aylin Görgün Baran, Oya Hazer ve Serhat Öztürk (Ed.), Gençlik ve Dijital Çağ içinde (s. 36-47), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Gençlik Araştırmaları ve Uygulama Merkezi.
  • Bayhan, V. (2015). Türkiye’de Sosyolojinin 100. Yılı, Sosyoloji Konferansları, 52 (2015/2), 355-390.
  • Beşirli, H. (2013). Gençlik Sosyolojisi Politik Toplumsallaşma ve Gençlik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Burcu, E. (1998). Gençlik Teorilerinin Sınıflandırılmasına İlişkin Bir Çalışma. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 1 (1-2), 105-136.
  • Değer, F. (2021). Gençlik ve Boş Zaman İlişkisinin Salgın Dönemindeki Görünümü. Berfin Varışlı ve Nurgün Oktik (Ed.), Yaşam Evrelerini Anlamak içinde (s. 195-207), Ankara: Pegem.
  • Görgün Baran, A. (2013). Genç ve Gençlik: Sosyolojik Bakış. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 6-25.
  • Görgün Baran, N., Çakır, M. (Ed.) (2016). Inter-disipliner Yaklaşımda Gençliğin Umudu Toplumun Beklentileri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Gülsoy, S., Kahya, Y. (2021). Arkadaşlık ve Gençlik Sosyolojisi. Berfin Varışlı ve Nurgün Oktik (Ed.), Yaşam Evrelerini Anlamak içinde (s. 169-189), Ankara: Pegem.
  • Gür, B.S., Dalmış, İ, Kırmızıdağ, N., Çelik, Z., Boz, N. (2012). Türkiye’nin Gençlik Profili. Ankara: SETA.
  • İnce, M. ve Yılmaz, M. (2021). COVİD-19 Salgını sürecinde Türkiye’de Değişen Toplumsal Etkileşimler Üzerine Bir Araştırma. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (11), 160-186.
  • Lüküslü, D. (2015). Türkiye’de “Gençlik Miti” 1980 Sonrası Türkiye Gençliği. İstanbul: İletişim.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. O. Akınbay ve D. Kömürcü (Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Neuman, L. W. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nicel ve Nitel Yaklaşımlar Cilt II, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Poyraz, T., Zorlu, A., Şahin, B., Arıkan, G. (2003). Üniversite Gençliğinin Güncel Sorunlara Bakışı: H.Ü. Sosyoloji Bölümü Öğrencileri Örneği, 20 (1), 1-32.
  • Tezcan, M. (2015). Gençlik, Kültür ve Toplum. Ankara: Anı.
  • Tuncay, S. (2000). Türkiye’de Gençlik Sorunlarının Psikolojik Boyutu. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 231-257.
  • Yazıcı, E. (2003). Türk Üniversite Gençliği Araştırması Üniversite Gençliğinin Sosyo-Kültürel Profili. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Zeybekoğlu Akbaş, Ö., Durdun, C. (2020). Koronavirüs (COVİD-19) Pandemisi Sürecinde Özel Alanına Kamusal Alanı Sığdıran Çalışan Anneler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (5), 78-94.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Sosyoloji
Authors

Gül Aktaş 0000-0001-6424-4256

Early Pub Date December 30, 2021
Publication Date December 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 54

Cite

APA Aktaş, G. (2021). Pandemi Sürecine Tanıklık Eden Gençler Üzerine Nitel Bir Çalışma: Üniversite Gençliği Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi(54), 27-48.
AMA Aktaş G. Pandemi Sürecine Tanıklık Eden Gençler Üzerine Nitel Bir Çalışma: Üniversite Gençliği Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. December 2021;(54):27-48.
Chicago Aktaş, Gül. “Pandemi Sürecine Tanıklık Eden Gençler Üzerine Nitel Bir Çalışma: Üniversite Gençliği Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 54 (December 2021): 27-48.
EndNote Aktaş G (December 1, 2021) Pandemi Sürecine Tanıklık Eden Gençler Üzerine Nitel Bir Çalışma: Üniversite Gençliği Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 54 27–48.
IEEE G. Aktaş, “Pandemi Sürecine Tanıklık Eden Gençler Üzerine Nitel Bir Çalışma: Üniversite Gençliği Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 54, pp. 27–48, December 2021.
ISNAD Aktaş, Gül. “Pandemi Sürecine Tanıklık Eden Gençler Üzerine Nitel Bir Çalışma: Üniversite Gençliği Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 54 (December 2021), 27-48.
JAMA Aktaş G. Pandemi Sürecine Tanıklık Eden Gençler Üzerine Nitel Bir Çalışma: Üniversite Gençliği Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;:27–48.
MLA Aktaş, Gül. “Pandemi Sürecine Tanıklık Eden Gençler Üzerine Nitel Bir Çalışma: Üniversite Gençliği Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 54, 2021, pp. 27-48.
Vancouver Aktaş G. Pandemi Sürecine Tanıklık Eden Gençler Üzerine Nitel Bir Çalışma: Üniversite Gençliği Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021(54):27-48.

Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi