Multicultural education is defined as the school approach that guarantees education and teaching based on democratic values and equality in education. In societies where cultural differences exist with regards to education, ethnicity, race, language, religion, gender etc., multicultural education aims to diminish prejudices, identity conflicts, power struggles and implement educational policies that respond to the expectations of society and support pluralism. In this study, the reasons as to why multicultural education is necessary in Turkey, a multicultural society, are presented only within the scope of ethnic origin and these reasons are grouped under three headings: social realities of Turkey, impact of culture and ethnic origin in people’s upbringing and development, positive teaching and learning conditions. These reasons, in addition to explaining why multicultural education is necessary, also might bring clarity to the issue of what sort of materials to include in curricula and how those should be taught.
Çokkültürlü eğitim; etnik, ırksal, dil, din, cinsiyet, vb gibi kültürel özelliklere bağlı farklılıkların olduğu toplumlarda, önyargı, kimlik çatışması, güç çekişmelerini azaltmak için, toplumun farklı beklentilerine cevap veren eğitim politikaları ve uygulamalarının eğitime yansıtılması ve kültürel çoğulculuğu teşvik etmek için demokratik değerlere dayalı eğitimöğretim yaklaşımı ya da eğitim eşitliğini sağlamayı taahhüt eden karma okul anlayışı olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada, çokkültürlü bir toplum olan Türkiye’de çokkültürlü eğitimin niçin gerekli olduğu gerekçelendirilmeye çalışılmıştır. Bu gerekçelerin, çokkültürlü eğitimin niçin gerekli olduğunu ortaya koymasının yanı sıra, eğitim programlarda ne tür bir içeriğin yer almasının uygun olacağı ve nasıl öğretilmesi gerektiği konusuna da açıklık getirebileceği düşünülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 19, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 33 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi