Mitolojik dönemlerde birçok tanrı, resim ve heykellerden gözlemlediğimiz üzere fiziksel özellikleriyle vurgulanarak ön plana çıkartılır. Tanrıların sahip olduğu fiziksel bağlamdaki güçlü, kuvvetli ve iri yapıları onların yeryüzündeki temsiliyetini güçlendirerek pekiştirir. Mitolojik tanrıların fiziksel örüntüleriyle şekillenen bu durum günümüzde “erkek bedeni imgesiyle” kültür endüstrisinin bir kolonu oluşturan reklamlarla vurgulanarak devam ettirilir. Mitolojik tanrılara paralel bir bağlamda günümüzdeki reklamlarda “erkek bedeni imgesi” görsel formlarda vurgulanarak fiziksel özellikleriyle (eni, boyu, kaslı, kuvvetli, iri yapısı vb.) ön plana çıkartılır. Erkek bedeni imgesine yönelik fiziksel görünüme bağlı reklamların artış göstermesinde kültür endüstrisi etkili olduğu gibi bu durum aynı zamanda toplumsal cinsiyet sınırlarını da belirler. Bu sebeple çalışmanın temel sorusu, günümüzde erkek bedeni imgesi kültür endüstrisi aracılığıyla nasıl inşa edildiği üzerinedir. Çalışmanın alt soruları ise; “erkek bedeni imgesinin mitolojik dönemden günümüze kadar hangi mitsel ifadelerle inşa edildiği; günümüzde erkek bedeni imgesinin nasıl kurgulandığı ve mitolojik dönemler ile günümüzde üretilen erkek bedeni imgesi karşılaştırıldığında ne tür benzerlik ve farklıların olduğunu” sorularına yanıt aranmıştır. Ayrıca çalışmada, araştırmanın amacına uygun erkek bedenini ön plana çıkaran belirli reklamların görselleri taranarak, Bartes’in “gösterbilimsel analiz” yöntemi kullanılmıştır.
: Erkek Bedeni İmgesi Antik Yunan Mitleri Kültür Endüstrisi ve Toplumsal Cinsiyet.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sosyoloji |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 59 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi