Bu çalışma bir kısım geleneksel ve muhafazakar İslam ālimlerinin, özellikle de hadis ālimlerinin, hadis usulü teknik ve kriterleri bağlamında Sufilere yönelik öne sürdükleri belli başlı eleştiri noktalarını konu edinmektedir. Sufilerin hadis rivayet yöntemleri ile ana akım hadis ālimlerinin hadis rivayet yöntemleri arasında karşılaştırmalar yaparak Sufilerin hadislerden çıkarsadıkları manevī ve derūnī anlamlar üzerine yaptıkları vurguları tahlil etmektedir. İslam ilimleri tarihi boyunca Sufiler hadislere yaklaşımları konusunda muhaddisler tarafından şiddetli tenkitlere maruz kalmışlardır: rivayet nakillerinde hadislerin senedlerini zikretmedikleri; hadislerin aslī lafızlarını gereğince itinayla muhafaza etmeden mānāları ile iktifa ederek hadisleri rivayet ettikleri; kendi bireysel keşif, ilhām ve rüyalarına dayanarak hadis rivayetinde bulundukları; kendi subjektif anlayışlarına göre hadisleri tevil edip anlamlandırdıkları; birtakım gizemli ve sırlı hadislerin mevcudiyetine inandıkları gibi ithamlar bu tenkitlerin en bilindik örneklerindendir. Bu çalışma bu tür eleştiri noktalarını sistematik bir yöntemle ele alıp hadis ālimleri ve Sufiler arasında zuhur eden anlaşmazlıkların teorik ve pratik çıkış sebeplerini açıklamaya çalışmaktadır. Ebū Talib el-Mekkī, Ebu’l-Kāsım el-Kuşeyri ve Muhyiddīn İbnü’l-‘Arabī gibi tasavvuf ilminin merkezī ve yetkin ālimlerinin eserlerinden hareketle sözkonusu tartışmaları çözümlemeye odaklanmaktadır.
rivayet zinciri (sened) keşif ilhām rüya tevīl Ebū Talib el-Mekkī Ebu’l-Kāsım el-Kuşeyri Muhyiddīn İbnü’l-‘Arabī
This study concentrates on central points of criticism addressed to Sufis by more traditionalist and normative scholars of Islam from classical period, especially by the ḥadīth authorities (muḥaddithūn), in the ḥadīth methodology (uṣūl al-ḥadīth). It analyzes peculiar characteristics of Sufis in ḥadīth narration in comparison with the mainstream methodology of the muḥaddithūn, with a special focus on the Sufis’ emphasis on the internal and spiritual dimensions of the ḥadīths. The study lists a number of critical scholarly issues around which the Sufi approaches to ḥadīths are formulated and criticized, like their alleged omission of the transmission chains (sanads) of ḥadīths; their general tendency to narrate the ḥadīths in meaning (ma‘nā) rather than in literal wording (lafẓ); their ḥadīth narration relying on spiritual unveiling (kashf), inspiration (ilhām) and dream (ru’yā); their interpretations (ta’wīl) of the ḥadīths on the basis of their specific way of thinking; and their belief of the existence of certain mysterious ḥadīths. Providing a survey of such scholarly issues between the members of the Sufis and muḥaddithūn, this study examines the nature of such criticisms on the basis of the writings of certain authoritative figures in the history of Sufism, including Abū Ṭālib al-Makkī, Abū al-Qāsim al-Qushayrī, and Muḥyī al-Dīn Ibn al-‘Arabī.
transmission chain (sanad) unveiling (kashf) inspiration (ilhām) dream (ru’yā) interpretation (ta’wīl) Abū Ṭālib al-Makkī Abū al-Qāsim al-Qushayrī Muḥyī al-Dīn Ibn al-‘Arabī
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sufism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 31, 2023 |
Acceptance Date | December 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 15 |